• Wendela

Skäl för att tacka nej

Att bli bjuden på bröllop tycker jag och min blivande man är en ära eftersom det betyder att den inbjudna personen är viktig och att man vill ha med denna under en av de största dagarna i livet. Inte minst är det ocskå en kostsam tillställning för brudparet.

Vi tycker att man bör ha väsentliga skäl för att tacka nej. Vad tycker ni? Vad är väsentliga skäl för er?

En släkting som iallafall jag trodde stod mig nära har tackat nej utan anledning till vårt bröllop. Känner mig mycket sårad över detta.
    Tackar man nej till ett bröllop borde man väl inte vara intresserad av att ha kontakt i övrigt heller? Vad säger ni?

• Svar på tråden Skäl för att tacka nej
  • Helena V

De flesta tycker ju att det är trevligt att gå på bröllop, så tackar man nej så utgår jag ifrån att man har ett skäl som är väsentligt för en själv i alla fall.

Om gästen känner sig tvungen att komma pga att skälet inte accepteras av brudparet, så tror jag inte att det blir särskilt trevligt för någon, så jag skulle nog akta mig för att ifrågasätta någons skäl att tacka nej.

Jag skulle t ex utan tvekan kunna tacka nej till ett barnfritt bröllop när min dotter var mindre om inte mormor och morfar kunnat ställa upp som barnvakt. Tidigare oprövad barnvakt hade inte varit ett alternativ!
    Ett annat "kontroversiellt" skäl vore väl att jag inte hade råd, om brudparet t ex bjöd till frackbröllop eller om resan till bröllopet var förenad med stora kostnader. Men har man inte råd så har man inte... Om jag redan var bjuden på en annan fest och tackat ja till den så skulle jag kanske tycka att det kändes fel att lämna återbud för att åka på bröllopet istället. Ja det finns säkert massor av skäl, man får bedöma från situation till situation.

• halstabletten

Vitklädd i vinter:

Jag tycker inte att ni har gjort fel val, eftersom ni inte är jättenärstående till brudparet. Ni skulle ju alltid kunna skicka ett telegram till toastmastern som kan läsas upp på bröllopet, för att visa att ni gärna varit där om det inte krockat med er utlandsresa :)

• Hilde

Liksom Helena V så tycker jag att det är fullt legitimt att tacka nej om man behöver göra en lång och kostsam resa för att kunna komma till bröllopet. Jag tror att många glömmer bort alla merkostnader som kan uppstå för gästerna. Resa + övernattning + present + möhippa/svensexa + klädsel allt detta kanske inte är ett måste för alla gäster men om dessa poster blir för stora vad har man då att välja på?

Jag har nyligen varit med om en brud som inte alls hade förståelse för att någon kunde tacka nej pga dålig ekonomi, eller för den delen att en gäst hade tackat nej pga att hon inte bjudit dennes sambo.

Det finns så många faktorer som gör att man behöver tacka nej och jag tycker det är orimligt att anta att folk ska redovisa sina skäl för att inte kunna komma. Att man sedan som brud blir lite vissen om många tackar nej, ja det går nog inte heller att låta bli.

• robbans flicka

jo alla är väl olika men om nån lider av nån psykisk ångest el liknande o inte vill tala om det för mig så behöver de inte säga det. Jag vet inte om jag skulle orka sitta o förklara varför jag inte kommer om nån av mina barn hade dött,då hade jag bara sagt att jag tyvärr inte kan komma pga att det har hänt nått tråkigt i familjen.

Skulle inte tycka att det är löjligt om nån inte ville komma pga psykisk ångest el liknande. Det finns inget löjligt i det.

• maniko

Klart att det är trist att tacka nej till ett bröllop, men om man som ni bara har 2 veckors semester så måste man nog få prioritera sig själva då. Speciellt om ni behövt sommarjobba tidigare år, det är viktigt för ens eget välbefinnande att få komma iväg och byta miljö och inte ha några måsten!
    Jag tror och tycker att man nog räknar med ett visst bortfall av gäster om man planerar sitt bröllop mitt i semestertider och om du förklarar för dem så ska det nog inte vara någon fara.
    Gud vad präktig jag lät nu, jag menar bara att ni inte ska behöva må dåligt över ert beslut

• maniko

Inlägget var självklart till vitklädd i vinter!!

• Forsfors

Jag tycker inte att man behöver uppge några speciella skäl om man tackar nej, det kan ju finnas privata orsaker som man inte vill redovisa för andra som rör ekonomi/hälsa/psyke eller något annat, man får nog lita på att någon som tackar nej har goda skäl till det, jag tror inte att de flesta som tackar nej gör det bara för att de inte vill komma. Du behöver nog inte grubbla så mycket på det, hon/han tackade nog inte nej för att såra dig eller för att den ville bryta kontakten.

• katt1

Usch, jag blir så orolig när jag läser era inlägg.
    Jag har tackat nej till ett bröllop i helgen. Jag och min pojkvän gjorde slut några veckor efter inbjudan och jag tackade då nej till bröllopet. Bruden är hans bästis och givetvis vet hon varför.
    Förhållandet lappades ihop och har lappats ihop några gånger sedan dess men är inte stabilt. Det är omöjligt att säga om vi är ett par på deras bröllopsdag och så har det varit hela våren.
    TRE GÅNGER har bruden frågat om jag verkligen inte vill komma ändå. Tre gånger har jag förklarat att jag inte kan lämna något besked om vårt förhållande och att jag inte kan tänka mig att gå på egen hand och att jag därför måste säga nej.
    Men kanske det är som flera av brudarna här säger: beskedet uppfattas som: nej, hon VILLE inte komma och bekantskapen sägs upp.

• loisa

En sak som man kanske inte alltid tänker på som inbjudare till bröllop är att det kan vara många bröllop för gästerna på kort tid, eftersom man är i samma ålder, och det därför faller sig naturligt att giftermålen inom bekantskapskretsen sammanfaller i tid. Ett par jag kände ägnade alla sina lediga dagar en sommar åt att gå på bröllop, i Göteborg, Lund, Uppsala, Södertälje osv, och lade ner i snitt tretusen per person och bröllop. De var fortfarande studenter (=dålig ekonomi), och båda sommarjobbade, så alla deras gemensamma lediga dagar den sommaren gick åt till bröllop. De tyckte inte att de kunde tacka nej till något av bröllopen, men när alla andra såg fräscha ut vid terminsstart såg de helt förbi ut. Jag tycker att de borde ha unnat sig att bara umgås själva och ha lite semester, men det hade väl knappast varit ett fullgott skäl till att tacka nej till bröllop. Ett par månader senare tog det slut.

• Wih

loisa

Du vet ju inte om de använde övrig tid under sommaren till att gräla, och att det var därför de var alldeles utschasade till terminsstart? *skojar bara*

VAD SOM HELST är ett fullgott skäl till att tacka nej till ett bröllop. Det är alltid upp till en själv hur man vill göra, och man ska inte behöva ställas till svars för anledningen till att man uteblir.

• blueberry2

Vitklädd i vinter:

Jag tycker att ni med gott samvete kan åka på er resa. Det skulle jag också göra. Jag har tackat nej till ett bröllop av samma anledning.

Min sambo hade vunnit en resa till ett idrottsevenemang som var just den helgen. Jag hade aldrig tidigare varit utomlands eller flugit så jag ville jättegärna åka och resan gick inte att flytta på. Och vi hade brudparets fulla förståelse.

Vi kommer också att missa 2 bröllop i september då vi ska åka på bröllopsresa. Det är ju jättetråkigt, men jag prioriterar vår bröllopsresa högre ändå.

• maniko

katt1
    Det är klart att hon måste förstå situationen då du förklarat den flera gånger. Du behöver nog inte oroa dig, hon är nog mer ledsen för din skull att du inte känner att du kan komma än för sin egen skull!

• Stockholmsbrud i Dalarna

Wendela:

Jag förstår att du blir ledsen över att din släkting inte kan komma (startade själv en terapitråd i samma ämne för ett tag sedan ). Men som flera har sagt behöver man inte uppge en anledning till varför - även om man som brud hemskt gärna vill veta!

Ett par ganska nära vänner till mig har tackat nej till mitt bröllop och jag har fått veta på omvägar att det troligen är av ekonomiska skäl. Klart att de inte vill säga det när de lämnar besked! Och klart att de är lika ledsna som jag ...

Svar på tråden Skäl för att tacka nej