• Wendela

Skäl för att tacka nej

Att bli bjuden på bröllop tycker jag och min blivande man är en ära eftersom det betyder att den inbjudna personen är viktig och att man vill ha med denna under en av de största dagarna i livet. Inte minst är det ocskå en kostsam tillställning för brudparet.

Vi tycker att man bör ha väsentliga skäl för att tacka nej. Vad tycker ni? Vad är väsentliga skäl för er?

En släkting som iallafall jag trodde stod mig nära har tackat nej utan anledning till vårt bröllop. Känner mig mycket sårad över detta.
    Tackar man nej till ett bröllop borde man väl inte vara intresserad av att ha kontakt i övrigt heller? Vad säger ni?

• Svar på tråden Skäl för att tacka nej
  • okt2006?

Har ni kontakt annars då? Är personen i fråga "folkskygg"? Varför tror du själv att släktingen har tackat nej?

• SnSö

Jag tycker inte att man behöver ange ett skäl för att man inte kommer på ett bröllop eller en fest. De kanske inte kan? De kanske inte har råd? Vem vet - jag tycker att det är var och ens ensak...

• Ann-Sofi

Wendela; jag skulle också ta illa upp om någon som är bjuden tackar nej utan förklaring.

Vi har valt att bjuda de personer som vi tycker mest om och om de tycker lika mycket om oss och inte har några riktigt bra själ till att inte komma så borde de komma.

Hittils har en kompis till mig tackat nej eftersom hennes styvbror skulle gifta sig samma dag.
    Vet att mormor inte kommer på middagen eftersom hon knappt ser eller hör och tycker att det är jobbigt, helt förståeligt.
    Hennes syster kommer förmodligen inte heller och hon börjar också bli lite skröplig så det är helt ok.
    Men om en kompis tackade nej utan ett vettigt skäl skulle jag faktiskt börja undra om den personen verkligen var min vän och uppskattade mig.

• Meddelande borttaget
  • ELA

Min lillasyster har valt att tacka nej till vårt bröllop. Dom har vetat om det sen i julas, (vi gifter oss i juni), men jag fick ett SMS för 2 veckor sen när hon meddelade att dom inte kommer....

• yamman

Jag tycker nog att man kan få behålla sin anledning för sig själv. Som ovanstående redan skrivit är det kanske så att man inte anser sig ha råd - hur kul är det att baunera ut detta? Eller så kanske man undviker stora tillställningar för att man känner sig obekväm bland mycket (festande?)människor. Finns säkert ett bra skäl till varför denna släkting tackat nej och sköter personen bara sitt "OSA" och tackar nej i tid så är det helt ok tycker jag och varför skulle personen inte vilja umgås med dig under andra omständigheter?

• tomlar

Som fler innan skrivit tycker jag inte att man skall kräva anledning av folk som tackar nej till en inbjudan. Gläds åt dom som vill komma och dela eran dag.

• Hemax

Tycker det finns massor med "giltiga" skäl till att tacka nej till ett bröllop! Och att tacka nej skulle i min värld absolut inte betyda att jag inte skulle vilja ha nån övrig kontakt med brudparet/gästen.
    Tycker inte heller att man nödvändigtvis måste redovisa VARFÖR man tackar nej... OM det inte är familjen eller bästa vännen! Skulle t.ex. min bror tacka nej så skulle jag fråga VARFÖR?! Men om moster Agneta i Åmål tackar nej till vårt bröllop i Stockholm så skulle jag inte reagera nämnvärt!

Ela! Stackars dig...

• Wendela

Tror att det här är extra känsligt för mig eftersom jag inte har så stor släkt, inga syskon och inga mor-/farföräldrar i livet.
    På min mans sida kommer 15 släktingar.
    Hade hoppats så att just den här kusinen velat hedra mig på min stora dag.
    Men det är ju vars och ens eget val och jag ska koncentrera mig på att glädjas åt att mina vänner tackat ja.

• Ettolrach

Man behöver faktiskt inte uppge skäl till varför man tackar nej till en inbjudan.

Att personen ifråga inte vill/kan av olika skäl, egentligen vilka somhelst, är tillräckligt. Det är alltid frivilligt att tacka ja till en inbjudan...

Svar på tråden Skäl för att tacka nej