• Svar på tråden Fråga prästerna 2
  • Kjell Präst

    Emkalo: Ja, hindersprövningen ska vara giltig på vigseldatumet. Att prästen ber att ni ska ha den med redan vid vigselsamtalet beror på att det är så oerhört viktigt att den inte glöms bort -för tänker ni lämna den på vigseldagen, men glömmer, så får prästen under inga förhållanden viga er.

    Jag förstår din nästa fråga så att du undrar när ni ska komma till kyrkan på vigseldagen? Jag brukar säga till mina brudpar/dopfamiljer/begravningsgäster att jag finns i kyrkan en timme före gudstjänsten om det skulle vara något särskilt, men att de egentligen inte behöver komma tidigare än ca 15-20 minuter innan akten ska börja. Kom så tidigt att ni själva slipper vara stressade när ni kommer!

    Nej, prästen kan inte kräva betalt. Som präst har man inte rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar (tyvärr förekommer det ändå). Hon kan välja mellan att ställa upp på sin fritid eller att avstå, och väljer hon att ställa upp så ska hon göra det gratis.

    misstrixie: Det är en gammal sed att av respekt för kyrkorummet skyla axlarna i kyrkan med en sjal eller liknande, om man nu väljer ärmlöst. Men! Jag tror det är ytterst få präster som har något att invända mot baraxlat nuförtiden. Som regel är det nog inte prästen som retar sig utan någon äldre bröllopsgäst som VET HUR DET SKA VARA trots att hon inte varit i kyrkan sedan sin egen konfirmation I Magdalena Ribbings etikettsspalt i DN skriver hon dock att det inte spelar någon roll vad prästen eller kyrkan tycker i den här frågan - baraxlat i kyrkan är ändå inte okay. Enligt MR, alltså...

  • misstrixie

    Kjell Präst,

    Tack för svaret! Jag kommer nog höra med "vår" präst för säkerhets skull vad han/hon anser, men om det är okej så kommer jag vara baraxlad. Jag gillar MR och tycker hon för det mesta har bra saker att säga, men i det här fallet så är vi oense. Jag känner mig djupt respektfull inför kyrkan och skulle aldrig drömma om att vara där i en gammal t-shirt och trasiga jeans, till exempel. Men att vara klädd i en elegant och smakfull klänning är inte bristande respekt i mina ögon och förhoppningsvis inte i många andras heller.

  • sofjoa

    Finns det en bröllopsmarsch från skåne? vad heter den i så fall?

  • sofjoa

    Finns det en bröllopsmarsch från skåne? vad heter den i så fall?

  • Simsan78

    Hej Kjell.

    Psalm 199 finns ju även med bröllopstext, har den då ett annat nummer?

    Finns psalmen med bröllopstexten i någon psalmbok som kyrkan har, eller behöver jag själv ta med texten till prästen?

  • Kjell Präst

    Simsan78: Bröllopsvarianten på psalm 199 är ingen officiell psalm, finns inte med i psalmboken och har därför inget nummer. Så ta med texten till prästen.

  • Mistefy

    Hej!
    Vi ska gifta oss utomhus och funderar på att micka upp oss med myggor. Vore ju tråkit om inte alla hörde. När vi diskuterade om var man får tag i att hyra sådant så sa en kompis till mig att det brukar kyrkan kunna ordna. Stämmer detta??

  • Kjell Präst

    Mistefy: Det har jag faktiskt aldrig hört talas om, men jag har heller aldrig fått någon förfrågan om en utomhusvigsel. I den församling jag jobbar har vi ingen sådan utrustning, så vitt jag vet. Men det förekommer kanske att vissa församlingar ställer upp med sådant. Annars är det ju så att det inte ens är säkert att församlingen/prästen ställer upp på att viga utomhus. Enda sättet att få veta vad som gäller i ditt fall är att kontakta vigselförsamlingen.

Svar på tråden Fråga prästerna 2