• emelie och Jonas

    Amerikanskt alt svenska seder?

    Jag har funderat på det här med själva vigseln..
    Vissa har ju att brud och brudgum går in tillsammans, och andra att "pappan" ger bort bruden där framme...

    Jag tycker att det ser mer romantiskt ut när bruden kommer fram till brudgummen å blir bortgiven(!?).
    Men i mitt fall skulle jag isf inte gå med pappa utan med mamma för står närmare henne, men det blir ju lite knasigt mot pappa??

    Vad anser ni?

  • Svar på tråden Amerikanskt alt svenska seder?
  • Soldemor
    bruden skrev 2011-07-28 17:26:37 följande:
    För det första är hon inte min släkting utan brorsans sambo För det andra så kontaktade hon även en präst i sitt samfund och han sa att det inte är en tradition i Norge.
    Jag var helt med på detta med brudöverlämning tills prästen som vigde mig och mitt ex berättade bakgrunden och förklarade hur många ser på det (överlämnas från en förmyndare till en annan). Vi pratade också om olika varianter plus att han berättade hur andra brudpar förhållit sig när de har pratat om det. En del har fortsatt med att ha överlämningen och en del har valt bort det. Vi hade ett väldigt långt och ingående samtal om detta med vigseln och innehållet. Han var npga med att förklara innebörder, betydelser och olika tolkningar. Det är detta som jag använder mig av nu i mitt kommande bröllop. Vår präst som viger oss nästa helg var helt i samma linje som den andra så det kändes tryggt för mig och oss.

    JAG vill inte riskera att misstolkas och tas för att vara omyndigförklarad så därför vill jag inte ha det helt enkelt. Om andra väljer det så fine by me. Sen blev jag också nyfiken på hur det är i Norge eftersom jag själv inte bott där på en herrans massa år och inte är insatt i just dessa seder och traditioner. Jag tog då kontakt med en person jag vet har mycket kunskap och som i sin tur hörde med en som MÅSTE ha kunskap nämligen en norsk präst. Jag blev nyfiken helt enkelt och ville även dela med mig av vad prästen hade sagt till henne.
    Och för oss som arbetar med det här känns det så bra att få höra detta! Man tackar!
  • schmock

    Nu vet inte jag om nån redan sagt detta men det här med överlämning... Det står ju för att pappan "äger" dottern och lämnar över ansvaret till brudgummen. Det är ju alltså en väldigt förlegad kvinnosyn. När vi gifter oss ska vi ha enligt svenska traditioner.

  • Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-07-28 17:23:51 följande:
    Har något tänkt på hur vi åker till Italien eller Spanien för att uppleva  deras kultur som är sååååå vacker och pitoresk och fantastisk  medans vi glatt utan problem försakar svenska seder för Amerikanska?

    Vad är det som är så fel med Sverige att våra tradtioner inte är värda att bevara? 
    Håller med!
  • Just Me

    Vi går in tillsammans, dels för att det är den svenska traditionen men oxå för att:

    - Jag kan ju bara ana hur nervös jag kommer att vara och den som är bäst och hålla i handen när man är nervös är min sambo

    - Vi vill oxå ha det där romantiska att mötas utanför kyrkan och gå in tillsammans...

  • Kattpoet

    Inte för att dissa  våra Amerikanska kusiner men  jag sitter på ett Amerikansk  forum av och till och blir skrämd av hur många kvinnor i deras första äktenskap om det inte bott ihop vägrar vilja vet hur deras ekonomi är  eller hur man betalar räkningar... Its a guy thing.....

    Jag har även en vän som  för att hon inte gift sig utan studerade vid 25 förlorade allt stöd från sin familj, noll av hennes  Amerikanska vänninor förstod varför hon fortsatte med studierna nu när hon var last gammal...

    Så USA är inte så jämnlikt som folk verkar tro och vissa områden är det  riktigt  horribelt. 

  • Aleta
    Kattpoet skrev 2011-08-02 23:53:25 följande:
    Inte för att dissa  våra Amerikanska kusiner men  jag sitter på ett Amerikansk  forum av och till och blir skrämd av hur många kvinnor i deras första äktenskap om det inte bott ihop vägrar vilja vet hur deras ekonomi är  eller hur man betalar räkningar... Its a guy thing.....

    Jag har även en vän som  för att hon inte gift sig utan studerade vid 25 förlorade allt stöd från sin familj, noll av hennes  Amerikanska vänninor förstod varför hon fortsatte med studierna nu när hon var last gammal...

    Så USA är inte så jämnlikt som folk verkar tro och vissa områden är det  riktigt  horribelt. 
    Hu, men jag har liknande erfarenheter tyvärr.
    Det är lätt att vi tror att de har kommit lika långt som vi vad gäller jämlikhet, det är lätt att tro att de flesta andra länder har det, men sanningen är att de allra flesta har det absolut inte! '

    Vi är så bortskämda med jämlikhet här att vi ibland kastar bort den.
    När vi gick med i EU så var det någon fransk kvinna som blev intervjuad, hon sa att det var bra för de franska kvinnorna att Sverige gick med som hade kommit så mycket längre, men hon trodde att det skulle bli till stor nackdel för den svenska jämlikheten som skulle få svårt att stå emot... 
  • Lissie84
    schmock skrev 2011-08-02 21:31:28 följande:
    Nu vet inte jag om nån redan sagt detta men det här med överlämning... Det står ju för att pappan "äger" dottern och lämnar över ansvaret till brudgummen. Det är ju alltså en väldigt förlegad kvinnosyn. När vi gifter oss ska vi ha enligt svenska traditioner.
    Du har inte tänkt på att när paret går in tillsammans att det kan tolkas som om mannen nu går in och visar upp sin nya ägodel? 
  • schmock
    Lissie84 skrev 2011-08-04 14:22:17 följande:
    Du har inte tänkt på att när paret går in tillsammans att det kan tolkas som om mannen nu går in och visar upp sin nya ägodel? 
    Nej, för man går in tillsammans som ett jämställt par på lika villkor.
  • Vi2alltid
    schmock skrev 2011-08-04 22:33:36 följande:
    Nej, för man går in tillsammans som ett jämställt par på lika villkor.
    som tidigare nämnts: det är ju symboliken i det hela att det är jämnställt, men det har långt ifrån varit jämnställt alla gånger trots att de går in tillsammans
  • schmock

    Ska bara säga det att jag tycker alla gör som de vill på sin dag, jag är inte kritisk mot någon. Men personligen vill jag göra som de svenska traditionerna.

    Jag minns bara förra sommaren när det var kungligt bröllop och Victoria ville bli ledd av kungen, att det var en del skriverier om det i tidningarna. Några präster gick ut och sa att det inte var bra, de tackade nej till såna vigslar.

    Äh, alla får göra som de vill. Det är ju en så stor dag i livet.

  • pyret och snöflingan
    emelie och Jonas skrev 2011-07-11 11:39:31 följande:

    Jag har funderat på det här med själva vigseln..
    Vissa har ju att brud och brudgum går in tillsammans, och andra att "pappan" ger bort bruden där framme...

    Jag tycker att det ser mer romantiskt ut när bruden kommer fram till brudgummen å blir bortgiven(!?).
    Men i mitt fall skulle jag isf inte gå med pappa utan med mamma för står närmare henne, men det blir ju lite knasigt mot pappa??

    Vad anser ni?


    På vårt bröllop blev det halva vägen var, pappa ledde in mig till brudgummen halvvägs och gav bort mig Väldigt romantiskt i mitt  tycke men vi blev också varnade av prästen att det är ojämställt..
    På tal om amerikanska traditioner, vi hade en amerikansk sportbil och konservburkar efter den som vi körde iväg i ...
  • Kattpoet

    Det kanske är bäst om vi kryper in  på alla fyra i burka och  inte säger vem vi är så det inte kan misstolkas att vi  är jämnställda i Sverige?

    Lissie, det kan också tolkas att kvinnan vissar upp sin nya ägodel, tjejer kan äga saker de med! 

  • say yes

    herregud! Alla kan väl få göra som de vill och det som känns rätt för dem!

  • darkHorse
    say yes skrev 2011-08-09 00:02:05 följande:
    herregud! Alla kan väl få göra som de vill och det som känns rätt för dem!
    Fast gifter man sig i svenska kyrkan eller något annat sammanhang med på förhand uppställda regler får man inte göra som man vill. Om prästen inte följer vigselordningen (tex med antal psalmer) begår h*n ett tjänstefel, och jag gissar att man skulle kunna resonera om vigsel verkligen är giltig eftersom jag antar att Svenska kyrkans vigselrätt är knuten till deras vigselordning.
  • Norrskensflamman
    say yes skrev 2011-08-09 00:02:05 följande:
    herregud! Alla kan väl få göra som de vill och det som känns rätt för dem!

    Nja, riktigt så enkelt är det inte om man väljer vigsel i kyrkans regi.
    Däremot om man väljer borgerlig vigsel har man större möjlighet att ta ut svängarna och "göra som man vill".

Svar på tråden Amerikanskt alt svenska seder?