Du är här Startsida / Inspiration / Experten svarar: Så får ni stenkoll på planeringen

Annons

Expert Planering

Experten svarar: Så får ni stenkoll på planeringen

Publicerad den september 7, 2018

Bröllopsplanering kan lätt kännas övermäktig – var ska man börja, när ska man börja och vad får det kosta? Bröllopstorgets expert, bröllopskoordinator Jacqueline Rova delar med sig av sina bästa tips för att få stenkoll på planeringen.

När och var börjar man bröllopsplaneringen?

Par som inte får hjälp av en bröllopskoordinator tycker ofta det kan vara svårt att organisera sin planering. I vilken ände man ska börja och när? Det är då lätt att göra ”allt och ingenting” på samma gång, vilket bidrar till stress och själva planeringen blir snarare negativt laddad än rolig och kärleksfull. Att planera sitt bröllop ska vara kul – det är ju kärlekens fest! 

Att så smått börja planera sitt bröllop 18 månader innan det är dags är oftast skönt. Då slipper man stressa och kan ta en sak i taget, man har god tid på sig att hitta leverantörer och har oftast tur med att det inte är fullbokat. Ju färre månader man har kvar till bröllopet, desto större risk är det att man kanske inte får det man exakt vill ha. Så ju mer tid man har på sig desto bättre! Lokaler, fotografer och florister blir uppbokade fortare än ni kan ana – speciellt om ni gifter er under sommaren då det är högsäsong för bröllop.

A och O är att först spika bröllopsdatumet. Därefter vigselförrättare, vigsellokal och festlokal. Då har ni grunden klar, och kan utgå efter detta (kapacitet hos lokalen och liknande) när ni börjar göra gästlistan Efter det kan ni skicka ut save-the-date kort så att gästerna inte hinner planera in något annat; extra viktigt om ni gifter er under sommaren och i samband med semestertider. Som brudpar vill man ju ha sina nära och kära på plats på den stora dagen! De ordinarie inbjudningskorten kan ni sedan skicka ut 6-4 månader innan själva bröllopet. 

Om ni har fått dessa bitar på plats, är det bara att fortsätta med resten. Klänningen, till exempel!

Hur tycker du man ska lägga upp sin planering?

Jag är ett fan av bra checklistor, då de verkligen underlättar planeringen. Vill man inte anlita en koordinator så finns det både böcker och listor på nätet att använda sig av. 

Börja först med en prioriteringslista. Där specar ni ner vad ni tycker är viktigast att ha med bröllopet. Vad ska prioriteras? Och vad tycker ni är mindre viktigt? 

Lägg sedan upp olika checklistor som ni följer upp i takt med att månaderna rullar. En checklista för 18-12 månader innan bröllopet, en 12-8 månader innan, 8-6 månader innan, 6-4 månader innan, 4-2 månader, 1 månad-1 vecka innan bröllopet, samt en för bröllopsveckan och en för efter bröllopet. Då är det bara att bocka av och man ser tydligt vad som återstår att göras.

Även när det kommer till budgeten är listor toppen att ha, dels en övergripande för själva bröllopet och sedan separata för exempelvis brudföljet och budgeten efter bröllopet där bröllopsresan, tackkort och namnbyte, nytt pass räknas in. 

Trycklistor är också ett tips – det blir mycket papper på ett bröllop! Save-the-date kort, inbjudningar, vigselprogran, bordsöversikt, gästhäfte, meny, placeringskort samt skyltar som wc, bar mm. 

Listor skapar kontroll. Då kan man lätt bocka av och man kan lätt se vad som behövs göras. Det ger även en bra översikt så att budgeten inte springer iväg!

Följ Jacqueline på instagram för mer bröllopsinspiration på @allaboutlove_weddingplanner

Annons

Annons