• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • tesselessan
    Eriikah skrev 2015-05-26 16:08:46 följande:

    Någon som har tänkt att ha ett fotobås på bröllopet? Hur löser man själva "knäppandet" gör gästerna det själva eller är det nån som ska stå där och trycka av?


    Vi ska ha fotobås och har köpt en fjärrkontroll i kameran som de får knäppa av själva - då kan folk ta lite hur många bilder de vill - ska be en av toastmastrarna/tärnorna/marshalkerna hålla lite koll på det.

    kostade inte myclet att köpa en fjärrkontroll. överväger om vi ska investera i ett stativ till kameran men det kanske går att fixa på annat sätt.
  • Eriikah

    Smart det hade jag inte tänkt på, ska jag kolla upp. Gör ni som ett riktigt bås med väggar så de blir lite privat?

  • crs
    Plättis skrev 2015-05-26 13:15:37 följande:
    Oroa dig inte! När vi träffade vår vigselförrättare så ville hon veta datum och tid för vigseln, och lite hur vi hade tänkt oss upplägget. Min kusin hade vi redan bett sjunga på vigseln, och så hade vi bestämt att vi inte ville ha egna löften. Det var allt. 

    Vi var dessutom fem minuter sena, och jag var så nervös att jag bara satt och ordbajsade om rent nonsens. Men vi verkar få gifta oss ändå Tungan ute
    Haha, vad hemskt det vore om det vore en faktiskt bedömning för om man ska få gifta sig eller inte! :P

    Det gick bra! Han var supertrevlig, väldigt lättsam och pratig, så vi behövde inte säga så mycket själva. 
  • tesselessan
    Eriikah skrev 2015-05-26 17:38:29 följande:

    Smart det hade jag inte tänkt på, ska jag kolla upp. Gör ni som ett riktigt bås med väggar så de blir lite privat?


    Nej det hade vi inte tänkt. Har inte listat ut alla detaljer kring lokalen men tror vi har den i ett angränsande rum. Sen mot wn vägg som vi dekorerat fint. Och sen en massa props att fåna sog med.
  • Mickis85
    filibustern skrev 2015-05-26 09:03:28 följande:

    yes. det jag hoppades inte skulle hända hände, en av föräldrarna till barnen vi inte vill ha med på festen, är pjött på oss. eller. bägge föräldrarna eg. tyckte att ja men varför kan inte barnen få va med påmiddagen bara och sen hem? 

    tja. 1 ska ditt enda barn, vara där, ensam barn och sitta stilla i 3 timmar - nope. (hon är snart 9 år)

    2. det blir sprit överallt. 

    3. bara.. nej.. 

    dom bar svårt att finna barnvakt och det kan jag förstå, men brorsdottern som det är, är så pass gammal att hon väl ha någon kompis hon kan vara med i några timmar? för faktumet är att mamman oavsett bara kommer vara med på middagen och, det, sen far hon hem, så jamena det är ju inte någon övernattning för ongen? har t.o.m hört med en kompis till brorsan vars barn bruka umgås med brorsdottern å dom skulle säkert kunna barnvakta i några timmar.  

    brorsan pratde allvar med mig, jag ringde hans ex (mamman) å hörde om hon tyckte samma - ja, sen ringde jag min kloka syster som själv gifte sig -08 och som förvisso hade barn på sitt bröllop, men hon tyckte att det är VÅR dag och att vi ska stå på oss! hon har två barn och dom har barnvakt, då det var en väldigt passande helg, men hon sa att oavsett skulle hon göra sitt yttersta för att fixa barnvakt för det är vad vi önskar. älskade syster, tur man har hon^^ 

    men ne. de enda tänkbara barnvakterna är på bröllopet (jag, mina föräldrar) men.. ja.. 

    jäkla skit, hade hoppats att detta skulle undvikas. allt annat fick jävlas  men inte detta. 


    Råkade ut för precis samma sak. Min fästmans syster som jag pratade med innan inbjudningarna Att vi ville ha barnfritt. Det var okej då.

    Men sedan har hon ändrat sig och ville att vi skulle ändra oss. Gick så långt att jag och min fästman fick ett långt och hotfullt sms av hennes man. Där han skrev att han tyckte vi gjorde fel. Om vi inte ändrar oss kommer inte deras dotter vara brudnäbb som det var bestämt osv.

    Jag var helt förstörd. Pratade med båda mina systrar och mamma som alla blev mycket upprörda och hjälpte mig skriva ett passande svar.

    Samma dag fick jag sedan en ursäkt att de inte ville göra oss ledsna osv. tyvärr är jag långsint och har inte riktigt släppt det helt.

    Blir så trött när vi alltid ska rätta oss efter andra. När jag fyller 30 år i oktober så reser jag utomlands. känner inte för att ha fest efter bröllopet. mycket av bröllopsplaneringen har ju varit kul men allas åsikter om hur allt ska göras är så tröttsamt! :S
  • SofiaF

    Jag har en annan sak jag skulle vilja kolla hur ni bemött och gjort.
    Vi har börjat fundera på bordplaceringen och tanken är ju att inte sätta alla som redan känner varandra tillsammans utan blanda nya och gamla bekantskaper. Vissa av våra vänner som man vet är lite blyga och inte helt bekväma med nya människor försöker man ju placera tillsammans med någon de redan känner så att alla är bekväma. Vi har tänkt att respektive (sambo eller gifta par) sitter snett mitt emot varandra och förlovade par bredvid varandra såklart. Men, jag har flera stycken som haft önskemål/invändningar (kalla det vad man vill) på var och med vem man vill sitta och jag har totalt tappat konceptet för att försöka tillgodose allas behov...
    Hur gör ni?? Det här börjar kännas omöjligt...

  • mtep
    SofiaF skrev 2015-05-28 12:49:00 följande:

    Jag har en annan sak jag skulle vilja kolla hur ni bemött och gjort.

    Vi har börjat fundera på bordplaceringen och tanken är ju att inte sätta alla som redan känner varandra tillsammans utan blanda nya och gamla bekantskaper. Vissa av våra vänner som man vet är lite blyga och inte helt bekväma med nya människor försöker man ju placera tillsammans med någon de redan känner så att alla är bekväma. Vi har tänkt att respektive (sambo eller gifta par) sitter snett mitt emot varandra och förlovade par bredvid varandra såklart. Men, jag har flera stycken som haft önskemål/invändningar (kalla det vad man vill) på var och med vem man vill sitta och jag har totalt tappat konceptet för att försöka tillgodose allas behov...

    Hur gör ni?? Det här börjar kännas omöjligt...


    Vi tänker göra det "enkelt" för oss och istället ha en lek, tex att killarna får kasta pil om sin plats/bordsdam.
  • Plättis
    SofiaF skrev 2015-05-28 12:49:00 följande:

    Jag har en annan sak jag skulle vilja kolla hur ni bemött och gjort.
    Vi har börjat fundera på bordplaceringen och tanken är ju att inte sätta alla som redan känner varandra tillsammans utan blanda nya och gamla bekantskaper. Vissa av våra vänner som man vet är lite blyga och inte helt bekväma med nya människor försöker man ju placera tillsammans med någon de redan känner så att alla är bekväma. Vi har tänkt att respektive (sambo eller gifta par) sitter snett mitt emot varandra och förlovade par bredvid varandra såklart. Men, jag har flera stycken som haft önskemål/invändningar (kalla det vad man vill) på var och med vem man vill sitta och jag har totalt tappat konceptet för att försöka tillgodose allas behov...
    Hur gör ni?? Det här börjar kännas omöjligt...


    Vi kommer utgå helt och hållet från det vi själva tänkt oss, och skita fullständigt i vad alla andra säger och kommer med för åsikter. De enda som hittills börjat säga "jag vill sitta bredvid den och den" är min farmor och sambons farmor. Och de vill sitta bredvid varandra. Hur två åttioåriga tanter kan bete sig som småflickor övergår mitt förstånd. 

    Varken jag eller min sambo har några problem att vara diktatorer och säga "så här blir det", men å andra sidan tror jag att de skulle sätta sig bredvid varandra ändå och sedan låtsas som att de inte förstår om man säger åt dem. 

    På måndag är sista svarsdatum, så efter det borde vi veta hur många gäster vi får och kan börja med bordsplaceringen. Eftersom jag anat hur mycket jobb det kommer bli med den ska min sambo få fixa den, eller åtminstone göra ett försök
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • filibustern
    SofiaF skrev 2015-05-28 12:49:00 följande:

    Jag har en annan sak jag skulle vilja kolla hur ni bemött och gjort.
    Vi har börjat fundera på bordplaceringen och tanken är ju att inte sätta alla som redan känner varandra tillsammans utan blanda nya och gamla bekantskaper. Vissa av våra vänner som man vet är lite blyga och inte helt bekväma med nya människor försöker man ju placera tillsammans med någon de redan känner så att alla är bekväma. Vi har tänkt att respektive (sambo eller gifta par) sitter snett mitt emot varandra och förlovade par bredvid varandra såklart. Men, jag har flera stycken som haft önskemål/invändningar (kalla det vad man vill) på var och med vem man vill sitta och jag har totalt tappat konceptet för att försöka tillgodose allas behov...
    Hur gör ni?? Det här börjar kännas omöjligt...


    i just DET fallet hade jag inte haft nå problem att säga !du få sitt där vi säg du ska sitt!" :P dom ANAR inte hur jävligt det är med bordsplaceringar. jag gruvar mig för det... spec. då vi kommer ha 4 långbord. och ett kommer inte bli helt fullt heller. 
  • filibustern
    Mickis85 skrev 2015-05-27 06:45:00 följande:
    Råkade ut för precis samma sak. Min fästmans syster som jag pratade med innan inbjudningarna Att vi ville ha barnfritt. Det var okej då.

    Men sedan har hon ändrat sig och ville att vi skulle ändra oss. Gick så långt att jag och min fästman fick ett långt och hotfullt sms av hennes man. Där han skrev att han tyckte vi gjorde fel. Om vi inte ändrar oss kommer inte deras dotter vara brudnäbb som det var bestämt osv.

    Jag var helt förstörd. Pratade med båda mina systrar och mamma som alla blev mycket upprörda och hjälpte mig skriva ett passande svar.

    Samma dag fick jag sedan en ursäkt att de inte ville göra oss ledsna osv. tyvärr är jag långsint och har inte riktigt släppt det helt.

    Blir så trött när vi alltid ska rätta oss efter andra. När jag fyller 30 år i oktober så reser jag utomlands. känner inte för att ha fest efter bröllopet. mycket av bröllopsplaneringen har ju varit kul men allas åsikter om hur allt ska göras är så tröttsamt! :S

    ja... men ska gå efter vad min syster säger - vi ska göra som VI tänkt och planerat, sen får andra rätta sig. ja vet min brors ex liksom "ja du kan ju inte riktigt förstå när du inte har barn". ne det kan jag inte. det ska jag vara ärlig och säga. men samtidigt - jag och min mamma har föreslagit till henne ev. barnvakter och inget verkar duga. så.. ja.. 


     


    idag är det i alla fall 100 dagar kvar för oss !! :D känns mer och mer verkligt. mer nervöst och spännande, mer gruvsamt och längtansfullt. ^^ 


    min syster ska betala mina naglar, vilket drar bort 800spänn från budget^^ 


    har även räknat ut lite budget till vår tänkta bröllopsresa till japan, och går allt enl. planerna och att jag kan spara ung. det jag räknar med varje månad, så kommer vi ha ca 90 000kr att resa för i mars-april. :D det är ju SKITBRA! och vi kommer nog itne använda allt, då kan vi kanske ha över lite och renovera bardummet eller i alla fall ha en start till det. ooh känn mä se dukti! :P 

    men nu är jag mest nervös över helgen, ska gradera upp i karate. oooh va nervöst! :D både för min egen del och för mina elevers^^ nog för att jag skulle bli förvånad om dom inte klarade det. men man bli ju nervös ändå. ^^ 


     

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!