• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Kotten
    SofiaF skrev 2015-05-28 12:49:00 följande:

Jag har en annan sak jag skulle vilja kolla hur ni bemött och gjort.
    Vi har börjat fundera på bordplaceringen och tanken är ju att inte sätta alla som redan känner varandra tillsammans utan blanda nya och gamla bekantskaper. Vissa av våra vänner som man vet är lite blyga och inte helt bekväma med nya människor försöker man ju placera tillsammans med någon de redan känner så att alla är bekväma. Vi har tänkt att respektive (sambo eller gifta par) sitter snett mitt emot varandra och förlovade par bredvid varandra såklart. Men, jag har flera stycken som haft önskemål/invändningar (kalla det vad man vill) på var och med vem man vill sitta och jag har totalt tappat konceptet för att försöka tillgodose allas behov...
    Hur gör ni?? Det här börjar kännas omöjligt...

Vi har ingen bordsplacering, vi kommer ha speciella platser för barn i lämplig ålder (önskemål från föräldrar och barnen själva) och vi kommer ha ett "honnörsbord" tror jag där jag + min partner + min pappa + min mormor + hans föräldrar kommer att sitta. Utöver det - fri placering, ha så roligt. Vi utgår från att våra cirka 65 gäster löser problemet och ser till att dom får en trevlig kväll. 

Men om en har har bordsplacering och tycker det känns viktigt så tänker jag att en ska skita i vad folk vill och inte vill. Det är helt irrelevant. Gör som ni vill.
  • crs

Åh, det där med bordsplacering är så svårt. Vi har inte bestäm än om vi ska ha det eller inte, men om vi ska ha så tänker jag vägra anpassa den efter önskemål andra än mina och sambons. Om det inte handlar om föräldrar som vill säkerställa att de får sitta med sitt barn, typ. Det skulle jag acceptera. 

Men, nu har vi inte bäst om vi ska köra bordsplacering eller inte. Hur avgör man det? Vi kommer vara drygt 30 personer, på två långbord. Majoriteten av gästerna är min familj, som såklart känner varandra. Vet inte hur jag ska göra, vill ju att våra familjer lite tar/får chansen att lära känna varandra (första gången de träffas), och tänker att risken är stor att utan bordsplacering så sätter sig alla familjevis. Men det känns också både svårt och lite elakt att bestämma hur folk ska sitta. Och jag är inte så sugen på att riskera att själv få sitta bredvid typ sambons mamma eller en av hans vänner som jag inte är så förtjust i. :P Så att vete fan hur vi ska göra... 

• Ceciliaviola

Vi har oxå tänkt att alla som inte känner varandra ska sitta brevid varandra och blanda gästerna, ska även ha en tipspromenad.

• Nightrod
    crs skrev 2015-05-29 07:10:26 följande:

Åh, det där med bordsplacering är så svårt. Vi har inte bestäm än om vi ska ha det eller inte, men om vi ska ha så tänker jag vägra anpassa den efter önskemål andra än mina och sambons. Om det inte handlar om föräldrar som vill säkerställa att de får sitta med sitt barn, typ. Det skulle jag acceptera. 

Men, nu har vi inte bäst om vi ska köra bordsplacering eller inte. Hur avgör man det? Vi kommer vara drygt 30 personer, på två långbord. Majoriteten av gästerna är min familj, som såklart känner varandra. Vet inte hur jag ska göra, vill ju att våra familjer lite tar/får chansen att lära känna varandra (första gången de träffas), och tänker att risken är stor att utan bordsplacering så sätter sig alla familjevis. Men det känns också både svårt och lite elakt att bestämma hur folk ska sitta. Och jag är inte så sugen på att riskera att själv få sitta bredvid typ sambons mamma eller en av hans vänner som jag inte är så förtjust i. :P Så att vete fan hur vi ska göra... 

Vi kommer nog placera bekanta vid sidorna av varandra och nya personer mitt emot, så att de kan få både tryghet med bekanta vid sidorna men ändå få tillfället att få nya bekanta som bordsgranne mitt emot vilket vi känner ändå är den man lättast kan prata med.
    Live free, ride free
  • FruJuni2015

3 veckor kvar!! Helt sjukt så nära.. nu har man väntat sååååå länge! Jag är glad att vi började planera och handla så långt innan för nu är nästan allt klart så att jag kan koncentrera mig på nerverna. Vi blir ca 80 personer och vi har skippat bordsplacering, vi slipper massor av jobb och huvudvärk och dom vi sagt det till är jätte glada för det.

• SofiaF

Ja alltså min logiska hjärna säger ju att folk helt enkelt får gilla läget med sin placering, vi har ju ändå tänkt till för att alla ska trivas och ha något gemensamt med sin bordsgranne... Har varit på ett gäng bröllop sista åren och haft både bra/genomtänkt bordsplaceringar och nån gång sämre genomtänkt placering samt fri placering och det som var lite trist med fri placering var att alla som kände varandra satte sig tillsammans såklart och det blev väldigt interna samtal och de som inte kände så många hamnade tyvärr lite utanför...

Min andra hjärna känner sig ju pressad att tillmötesgå alla men jag får nog skita i det och se till den logiska hjärnan och göra mitt bästa så att de flesta är bekväma...

• SofiaF

Nu menade jag ju såklart inte att fri placering är dåligt... Såg att jag lät rätt neggo över det Vi tyckte bara att det inte var för oss medan andra tycker det är super

• Dreaming81

Bordsplacering är verkligen nått som ger en huvudvärk och ångest, vi har som tur var gjort våran klar för länge sen. Men de är klart att man är lite nojjig över att alla ska trivas och ha en rolig kväll.

Nu är de bara 1 vecka kvar, nästa lördag blir jag FRU Hjärta 

• mtep

Det som talar FÖR bordsplacering tycker jag är att om ett gäng som känner varandra väl sätter sig vid ett bord och kvar blir 1-2 platser. Då är det ju ganska trist för den/dem som hamnar där, lite "utanför".

• Lillaelle

Vi ska ha bordsplacering. Vi har båda släktingar som är lite som gamar som kommer ta de platser som är närmast oss bara för att få vara i centrum (observera att detta inte är NÄRA släktingar) Vi ska ha ca 65 gäster och tänkte sätta borden som en hästsko med en "pinne" till i mitten. Vi vill ha våra föräldrar och syskon på honörsbordet och sedan är tanken att vi ska sitta mitt emot bordet i mitten på hästskon och vid detta bord vill vi ha våra vänner. Resterande släktingar ska sitta på borden längst ut i U:et. Vi SKA ha ett barnfritt bröllop och om inte någon kan skaffa barnvakt så synd för dem. Vi vet att alla de med barn som vi bjuder har möjlighet att lämna sina barn till barnvakt. Jag väntar mig däremot mothugg gentemot ett barnfritt bröllop från både svägerskan och svärmor. Men vi får väl se, deras reaktioner på att vi skulle gifta oss var inte de vi förväntade oss så de kanske inte motsätter sig ett barnfritt bröllop i alla fall. Vi krigar lite med Catering. Vi fick en offert från den lokala restaurangen och med det priset kommer det bokstavligt talat äta upp nästan hela budgeten för hela bröllopet. Så vi får kolla vidare, vore annars enkelt med den restaurangen för den ligger på gångavstånd från lokalen. 

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!