• Chicita

    Kan jag verkligen...?

    Jag skrattar så jag gråter ibland när jag läser / skriver i den här tråden

    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3352763.html

    Och jag började fundera på om vi kunde göra något liknande där vi kanske kan ha lite roligt med våra egna nerver så att säga.
    Men jag ville inte börja tråden på samma sätt, för jag vill inte såra någon genom att klanka ner på deras val.

    Tanken är alltså att vi kan roa oss på vår egen bekostnad, men kanske även ha lite roligt åt dom frågor som dyker upp lite då och då när någon är sådär jätteuppe i sina planer och kanske inte tänker riktigt ordentligt.
    Dra inte upp andras trådar och gör er lustiga på deras bekostnad alltså (inte för att det finns så särskilt många här som skulle göra det, i alla fall inte medvetet). 

    Här ställer vi frågor (och ger svar som kanske inte är riktigt korrekta, men kanske roliga istället).

    Om du inte har den sortens humor så du gillar innehållet i tråden jag länkade till så kanske du inte hör hemma i denna tråd heller.
    Inget här är menat att göra någon ledsen, även om vi säkert riskerar att trampa på en öm tå någon gång. Utan det är mer tänkt som en hjälp där blivande brudar kanske kan inse att dom borde andas och släppa vissa "måsten" och att det är ok att bryta mot vissa "regler".

    Kom igen...
    Hit me with your best shot Solig 

  • Svar på tråden Kan jag verkligen...?
  • Chicita

    Vilken lyx Aniara4...
    Sådana pengar kan nog inte vi lägga på våra gäster...
    Jag har hört att värdet på presenten ska matcha kuvertpriset. Men vi vet ju inte hur mycket folk ger i gåva, så vi tänkte att toastmastern kunde samla in gåvorna medan vi gifter oss. Och så får dom mat till ca 75% av värdet på gåvan.
    Lite vinst måste vi ju ha liksom Tungan ute 

  • yavanna81

    Jag gillar historiska filmer/tv-serier och kollade nyligen på The Tudor. Där hade de en scen där kungen och drottningen åt medan alla andra fick stå framför och titta (tysta i fina kläder, men inte lika fina som kungen/drottningen). Jag tyckte det var en jättebra ide, fatta hur dyrt det blir om vi ska bjuda alla på mat.


     


    Jag tänker att folk kanske inte vill ge presenter ifall de inte får mat (om det är sant att kuvertpriset ska motsvara presenten). Då kanske vi inte ska säga något om upplägget till gästerna innan så de tar med sig presenter. Eller också kan vi placera dem i ordningen efter vem som gett mest, så de snåla får stå långstbak och inte se nått av vår 7-rätters middag. Då löser man ju det här med "bordsplacering" (eller ståplacering) lätt också. Vad tycker ni?

  • PiaB

    Kan man inte be gästerna bjuda oss på den dyraste restaurangen i Sverige och så får de stå utanför och titta när vi äter? Och då måste vi ta en hög kuvertavgift eftersom våran mat är så dyr. Dyr kuvertavgift och dyra presenter tycker jag är det minsta man kan begära om de ska få titta på.


  • Jenny121212

    Vi skickade inbjudningar i förra veckan och det är inte många som har ringt och jublat för att de är bjudna. Nu undrar jag om det är lite tidigt att stryka dem? Tänkte lite att om de ringer och tackar ja nu i dagarna så kan man bara säga sorry, men ni är inte bjudna längre? Eller om det finns nåt lämpligt straff vi kan ge dem för att de inte är överlyckliga för våran skull?

  • Aniara4
    PiaB skrev 2012-10-13 10:18:00 följande:
    Kan man inte be gästerna bjuda oss på den dyraste restaurangen i Sverige och så får de stå utanför och titta när vi äter? Och då måste vi ta en hög kuvertavgift eftersom våran mat är så dyr. Dyr kuvertavgift och dyra presenter tycker jag är det minsta man kan begära om de ska få titta på.
    Jättebra idé! Men vi funderar på att äta på Gondolen, då blir det ju lite svårt för gästerna att stå utanför. Om vi ber dem ta med kikare, tror ni de ser in i restaurangen då? Eller ska vi flytta middagen till Grand istället? Då kan ju gästerna utgöra en dekorativ förgrund till sjöutsikten, det gäller bara att hitta rätt nyans på deras kläder.
  • Aniara4
    Jenny121212 skrev 2012-10-13 10:28:16 följande:
    Vi skickade inbjudningar i förra veckan och det är inte många som har ringt och jublat för att de är bjudna. Nu undrar jag om det är lite tidigt att stryka dem? Tänkte lite att om de ringer och tackar ja nu i dagarna så kan man bara säga sorry, men ni är inte bjudna längre? Eller om det finns nåt lämpligt straff vi kan ge dem för att de inte är överlyckliga för våran skull?
    Näe, verkligen dålig stil! Man tror man känner sina vänner, och så beter de sig så här. Men tyvärr är det så, folk är bara så himla ohyfsade och fattar inte vad som förväntas av dem när de får en bröllopsinbjudan. Det är en stor ära att få vara gäst på vårt bröllop, och de som inte har vett att uppskatta inbjudan ordentligt kan man leva utan tycker jag. Det är DIN dag, och då ska du inte behöva omge dig med några bitterfittor som bara är avundsjuka på er lycka. Dumpa dem!
  • Chicita
    Jenny121212 skrev 2012-10-13 10:28:16 följande:
    Vi skickade inbjudningar i förra veckan och det är inte många som har ringt och jublat för att de är bjudna. Nu undrar jag om det är lite tidigt att stryka dem? Tänkte lite att om de ringer och tackar ja nu i dagarna så kan man bara säga sorry, men ni är inte bjudna längre? Eller om det finns nåt lämpligt straff vi kan ge dem för att de inte är överlyckliga för våran skull?
    Menar du att det finns folk som inte har ringt och skrikit av lycka i luren? Och ingen har bjudit ut er på restaurang för att fira att dom fått inbjudningen heller?
    Vilka ena...
    Såna vill du ju inte ha på bröllopet, välj någon annan istället som förstår att uppskatta vilken ära det är att bli bjuden (eller tja bjuden och bjuden, dom förstår väl att dom bör ge en gåva som motsvarar era kostnader för dom hoppas jag) 
  • Sara 120707

    Nu har jag ett bröllopsdilemma!


    Jag tänkte ju skicka sådana där spara datumet kort men eftersom saker inte kan vara bra om de inte görs på det amerikanska sättet så ska det ju vara Save The Date kort.


    Mitt problem nu är att jag vill ju naturligtvis skriva den vedertagna förkortningen på framsidan av kortet men tänk om folk bara snabbt tittar på kortet och antar att det är en påminnelse från vårdcentralen och springer och testar sig. De har ju säkert diverse älskare och älskarinnor (som naturligtvis inte är inbjudna på bröllopet) som kan ha gett dem alla möjliga könssjukdomar.


    Då kanske de missar att det är mitt bröllop det gäller och inte deras små syfilisproblem(så själviska folk kan vara!).


    Kan man lägga till under STD "gäller ej könssjukdomar!" ??


    Och hur mycket glitter och vilken font bör man använda på detta för att det ska vara tillräckligt dekorativt för att balansera innebörden, vill ju inte att folk ska associera mitt bröllop med herpes eller nåt sånt?

  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-10-13 13:04:40 följande:

    Nu har jag ett bröllopsdilemma!


    Jag tänkte ju skicka sådana där spara datumet kort men eftersom saker inte kan vara bra om de inte görs på det amerikanska sättet så ska det ju vara Save The Date kort.


    Mitt problem nu är att jag vill ju naturligtvis skriva den vedertagna förkortningen på framsidan av kortet men tänk om folk bara snabbt tittar på kortet och antar att det är en påminnelse från vårdcentralen och springer och testar sig. De har ju säkert diverse älskare och älskarinnor (som naturligtvis inte är inbjudna på bröllopet) som kan ha gett dem alla möjliga könssjukdomar.


    Då kanske de missar att det är mitt bröllop det gäller och inte deras små syfilisproblem(så själviska folk kan vara!).


    Kan man lägga till under STD "gäller ej könssjukdomar!" ??


    Och hur mycket glitter och vilken font bör man använda på detta för att det ska vara tillräckligt dekorativt för att balansera innebörden, vill ju inte att folk ska associera mitt bröllop med herpes eller nåt sånt?


    Jag skulle helt klart hoppa över dom där traditionella pussmunnarna i alla fall då det kan ge fel associationer.
    Och blinga på, sjukvården är ju inte kända för sina dekorativa kallelser. 
    Det kan kanske vara bra att undvika "sjukhusgrönt" i alla fall.

    Om någon springer och testar sig så gör det väl inte så mycket, så länge dom inte bokar in ert datum och tid (samt plats). 
    Det vore ju lite pinsamt om gästerna står på kö för ett Clamydiatest utanför kyrkan liksom...

    Fördelen med att gästerna testar sig är ju att ni kanske inte behöver dom där kondomerna som många lägger i "toakorgarna" i alla fall, så då sparar ni ju några kronor där också Skrattande
Svar på tråden Kan jag verkligen...?