• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Längtandsfull
    johannisen skrev 2013-07-31 21:30:50 följande:
    Min sambos pappa gick bort i en tragisk olycka ungefär en månad innan vi träffades (så jag har alltså aldrig träffat min svärfar) och prästen föreslog att vi skulle ha ett foto av honom framme vid altaret någonstans under vigseln, vilket vi båda tyckte var en bra idé. Vi gör nog inte mer än så, då det trots allt inte är någon minnesstund (och dessutom över åtta år sen han gick bort), men på det sättet kan han ändå vara med.
    känns som att det skulle bli lite för mycket känslor och minnen som kommer upp om jag mormor och mamma hela tiden ser en bild på han...

    Fundera på om vi skall be prästen tända ett ljus eller nått eller blir det förmycket som en minnesstund då? 
  • johannisen
    Längtandsfull skrev 2013-07-31 21:34:52 följande:
    känns som att det skulle bli lite för mycket känslor och minnen som kommer upp om jag mormor och mamma hela tiden ser en bild på han...

    Fundera på om vi skall be prästen tända ett ljus eller nått eller blir det förmycket som en minnesstund då? 
    Du kanske kan prata med prästen om det? Har förstått att vissa präster inte vill tända ljus under vigselcermonin då det inte "hör till" så att säga. Bilden går ju förstås att svänga så att han "ser" mot er och inte ut mot "publiken" om du/ni inte vill att din mamma och mormor ska behöva se bilden. Men om prästen tycker det är okej att tända ett ljus så är det säkert också fint, men det känns kanske som att man måste förklara varför då också och då kan det kanske lätt bli lite av en minnesstund och skapa fel stämning för själva bröllopet.
  • Längtandsfull

    men jag vill ju endå att alla ska å veta att jag vill hedra han på något sätt...
    jättesvårt ju =/ 

  • kipso
    Längtandsfull skrev 2013-07-31 21:27:50 följande:
    Jag och min morfar har alltid stått varandra välldigt nära. men för några rsen gick han bort och åren innan det var han inte sig själv pga alzimers.

    jag har funderat länge på att hedra han på nått sätt när vi gifter oss för jag vet att han så gärna skulle vilja vara med och han hade varit världens stoltaste..

    men hur skall man göra detta? Det får ju absolut inte bli allt för jobbigt för min mamma och mormor.
    Min morfar gick bort för många år sedan. Jag vet dock att han gärna skulle vilja varit med och hur mycket han hade älskat min sambo som han tyvärr aldrig fick träffa.

    Jag kommer att göra en liten miniversion av min brudbukett som jag ska sätta på min morfars grav dagen innan vigseln. På så sätt får han en del i bröllopet. 
  • Längtandsfull
    kipso skrev 2013-07-31 21:57:58 följande:
    Min morfar gick bort för många år sedan. Jag vet dock att han gärna skulle vilja varit med och hur mycket han hade älskat min sambo som han tyvärr aldrig fick träffa.

    Jag kommer att göra en liten miniversion av min brudbukett som jag ska sätta på min morfars grav dagen innan vigseln. På så sätt får han en del i bröllopet. 
    det var en fin grej men jag vill visa alla hur mycket jag älskar han och hur nära vi stod varann. 
    så någon liten sak som alla får va med vid som hyllar han skulle va fint men ett ljus kanske blir förmycket minnesstund. att spela hans favoritlåt kommer ng väcka upp förmycket tårar och bröllopsstämmningen försvinner kanske. 
  • Alvstina

    Augusti13, jag beklagar verkligen och jag förstår. Min farmor gick bort för ungefär en och en halv månad sedan. Det är så otroligt sorgligt. 

  • Sjörå

    Jag har inte tänkt att man kan hedra sina bortgågna mor- och farföräldrar på bröllopet och det är nog inget jag tänker göra heller. Det är över 20 år sedan morfar och farfar dog och min mormor stod jag inte särskilt nära. Men jag förstår er som vill göra det. Någon, som jag läste om här, hade ett minnesbord på festen där det stod ett kort och en kopia av kistdekorationen ( i mindre storlek). Det kan ju vara ett alterantiv om man inte vill ha det i kyrkan. 

    2,5 vecka kvar ungefär idag och jag är märkligt lugn. Så där så att jag nästan inte orkar bry mig längre. Allt löser sig och huvudsaken är att jag blir gift. Fast jag kommer säkert hinna stressa upp mig ändå den sista veckan. Det enda lilla orosmolnet är att festarrangören inte svarar på mitt mail som jag skickade för tre dagar sedan. Och de har alltid varit supersnabba på att svara.  

  • confuzed86

    Nu börjar det arta sig med allt! Skrev ut menyer, bordsplaceringen kort, festhäftena och nu återstår vigselprogrammet. E kvar att stryka/mangla alla dukar, putsa servettringar, gå in skorna som jag glömt samt åka till lokalen igen för att planera lite hur vi ska ha allt stående. Nu börjar det kännas som att allt går som det ska. Tärnorna har sina klänningar dock behövde 2 läggas upp vilket de ordnar själva. Min klänning kommer med dhl idag :)

  • FrökenCitron
    Längtandsfull skrev 2013-07-31 21:27:50 följande:
    Jag och min morfar har alltid stått varandra välldigt nära. men för några rsen gick han bort och åren innan det var han inte sig själv pga alzimers.

    jag har funderat länge på att hedra han på nått sätt när vi gifter oss för jag vet att han så gärna skulle vilja vara med och han hade varit världens stoltaste..

    men hur skall man göra detta? Det får ju absolut inte bli allt för jobbigt för min mamma och mormor.
     
    Vi har en text på baksida på festprogrammet där vi har skrivit ett TACK, när det gäller de som gått bort så har vi några egna rader. Vi skrev ungefär så här:
     

    Vill även skänka en tanke till våra älskade familjemedlemmar och vänner som bevittnar vår stora dag från himlen, eller vart de nu må befinna sig någonstans. Vem vet?

    Vi har både föräldrar, vänner och syskon som inte kommer att vara med fysiskt. Men jag vet att min pappa iaf kommer "stå" längt fram i kyrka och vara sååå stolt! Glad 


     
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!