• Js Fästmö

    Blivande fruar 2014

    Hej! Någon mer som ska gifta sig 2014? Tänkte det kunde vara kul att samlas på ett och samma ställe. :) Hur, när och var ska ni gifta er? Vi har inte riktigt bestämt plats än, men borgerligt blir det. Jag kommer köpa lite "då och då" för att hålla nere kostnaderna som annars lätt hamnar på de sista sex månaderna. Och det enda vi vet än är datumet, det blir ett junibröllop, och att vi skall åka på bröllopsresa så snart inpå vigseln vi bara kan. Så kör på, berätta allt. :) Och en sista sak... visst känns det som hundra år bort. ;)

  • Svar på tråden Blivande fruar 2014
  • Plättis
    Bamsemums skrev 2013-04-24 14:06:22 följande:
    Men han har ju aldrig sett filmerna heller, så nu har jag ett år på mig att hjärntvätta honom och kolla på filmerna om och om igen ;)
    Åh, han har allt det framför sig! Jag tror att knepet är att inte översälja det innan ni ser filmerna. Om förväntningarna är skyhöga är det inte säkert att han blir lika såld som dig. 
    Jag är så galet tacksam över att jag har en karl som är lika nördig som mig. När jag låg hemma och var sjuk får någon månad sedan sträcksåg jag Sagan om Ringen-filmerna. Det hördes tydligen lika mycket från mig som från tv:n avslöjade min sambo. Om jag fick ge fritt utlopp åt min nördighet skulle det antingen vara Sagan om Ringen-tema med Frodo som vigselförättare (herregodegud, jag får gåshud vid blotta tanken) eller Futurama, världens nördigaste tv-serie.
  • Bamsemums
    Plättis skrev 2013-04-24 15:51:17 följande:
    Åh, han har allt det framför sig! Jag tror att knepet är att inte översälja det innan ni ser filmerna. Om förväntningarna är skyhöga är det inte säkert att han blir lika såld som dig. 
    Jag är så galet tacksam över att jag har en karl som är lika nördig som mig. När jag låg hemma och var sjuk får någon månad sedan sträcksåg jag Sagan om Ringen-filmerna. Det hördes tydligen lika mycket från mig som från tv:n avslöjade min sambo. Om jag fick ge fritt utlopp åt min nördighet skulle det antingen vara Sagan om Ringen-tema med Frodo som vigselförättare (herregodegud, jag får gåshud vid blotta tanken) eller Futurama, världens nördigaste tv-serie.
    Jag ska se om jag lyckas att få honom såld ;)
    Ojoj, Det hade inte suttit fel! Ibland vill man gifta sig flera gånger för man har så många olika idéer ;) 
  • Tassiemon

    Hoppar in i tråden :)
    Funderar på en grej... bokning av festlokal bör man ju göra i god tid, men det är ju svårt när man inte vet hur många av gästerna som kommer. Ni som redan har bokat, har ni gjort en gissning? Hur tidigt ska gästerna tacka ja eller nej?

  • Plättis
    Tassiemon skrev 2013-04-24 17:12:24 följande:
    Hoppar in i tråden :)
    Funderar på en grej... bokning av festlokal bör man ju göra i god tid, men det är ju svårt när man inte vet hur många av gästerna som kommer. Ni som redan har bokat, har ni gjort en gissning? Hur tidigt ska gästerna tacka ja eller nej?
    Vi funderade lite på vilka vi ville bjuda, sedan kollade vi på lokaler i den storleken. Centralt ville vi också ha. Då hittade vi en som kändes ganska lagom och mysig, och den har plats för lite fler än vad vi hade på vår superpreliminära lista. 
    Det som egentligen avgör storlek på lokal är hur många ni är. Ska ni bjuda hela släkten och alla vänner? Eller bara närmaste familjen? Blir ni 150 eller 20 personer? Vi räknade utifrån våra premisser, kom fram till att vi blir max 70, hittade en lokal med plats för 80 sittande gäster, 90 om man minglar. Det tyckte vi var spot on. Och blir vi färre så får vi helt enkelt mer utrymme att vimsa runt på  
  • Tassiemon
    Plättis skrev 2013-04-25 10:14:08 följande:
    Vi funderade lite på vilka vi ville bjuda, sedan kollade vi på lokaler i den storleken. Centralt ville vi också ha. Då hittade vi en som kändes ganska lagom och mysig, och den har plats för lite fler än vad vi hade på vår superpreliminära lista. 
    Det som egentligen avgör storlek på lokal är hur många ni är. Ska ni bjuda hela släkten och alla vänner? Eller bara närmaste familjen? Blir ni 150 eller 20 personer? Vi räknade utifrån våra premisser, kom fram till att vi blir max 70, hittade en lokal med plats för 80 sittande gäster, 90 om man minglar. Det tyckte vi var spot on. Och blir vi färre så får vi helt enkelt mer utrymme att vimsa runt på  
    Hjälp vad svårt, man får väl göra så. Och det är ju som du säger... mer plats att vistas på vilket är trevligt :)
  • Js Fästmö

    Vad kul att se att tråden är levande, hittade den av en slump. :) Vi är fortfarande inne på 2014 och ringen är beställd. Känns toppen!

  • Csve

    I Hörni tjejer.. Vad ha ni för metall i ringarna? Våra förlovningsringar är i rött guld och jag har alltid tyckt att det är snyggast så vigselringarna skulle givetvis oxå vara i rött guld.. MEN(!) nu är jag inte alls säker!! Vitt guld, silver, titan.... Finns ju en uppsjö! Och jag vill inte blanda två "färger".. Hjälp! Ser man nån skillnad på vit guld, silver, titan, platinum och allt vad det nu heter?

  • Js Fästmö

    Jag vill inte heller blanda och har valt rött guld även på vigselringen. Känns s. Att det nu skall vara så annorlunda ochdet är titan, stål, silver m.m och då känns det extra bra med rödguld. :)

  • Plättis
    Csve skrev 2013-05-02 19:23:50 följande:
    Hjälp! Ser man nån skillnad på vit guld, silver, titan, platinum och allt vad det nu heter?
    Ja, det syns skillnad. Jag har vitguld i min förlovningsring och en silverring jag fått av min mamma på andra handen. Om jag håller dem bredvid varandra märks det att de är olika färg. Silverringen är vitare, på något sätt. Titan är mycket gråare och platina har jag ingen erfarenhet av  
    Dessutom finns det ju ringar som har två sorters guld, typ som de första ringarna här: http://www.guldhuset.se/forlovningsring-vigselring/schalins-europa 
    Det kan vara ett alternativ om du vill blanda utan att det ser konstigt ut.
  • Js Fästmö
    Plättis skrev 2013-05-03 10:30:45 följande:
    Ja, det syns skillnad. Jag har vitguld i min förlovningsring och en silverring jag fått av min mamma på andra handen. Om jag håller dem bredvid varandra märks det att de är olika färg. Silverringen är vitare, på något sätt. Titan är mycket gråare och platina har jag ingen erfarenhet av
    Dessutom finns det ju ringar som har två sorters guld, typ som de första ringarna här: www.guldhuset.se/forlovningsring-vigselring/s...
    Det kan vara ett alternativ om du vill blanda utan att det ser konstigt ut.
    Väldans bra förklaring! :)
Svar på tråden Blivande fruar 2014