• Js Fästmö

    Blivande fruar 2014

    Hej! Någon mer som ska gifta sig 2014? Tänkte det kunde vara kul att samlas på ett och samma ställe. :) Hur, när och var ska ni gifta er? Vi har inte riktigt bestämt plats än, men borgerligt blir det. Jag kommer köpa lite "då och då" för att hålla nere kostnaderna som annars lätt hamnar på de sista sex månaderna. Och det enda vi vet än är datumet, det blir ett junibröllop, och att vi skall åka på bröllopsresa så snart inpå vigseln vi bara kan. Så kör på, berätta allt. :) Och en sista sak... visst känns det som hundra år bort. ;)

  • Svar på tråden Blivande fruar 2014
  • aminis
    Andblo: Ja, mycket planering är redan gjord, men det är för att jag är en liten bridezilla. haha! Älskar att planera bröllop - eller egentligen, att planera överhuvudtaget. Jag tycker Maggie-klänningarna är så fantastiska så det får vara värt de pengarna! Vissa saker satsar jag lite extra på, klänning och ring.

    Tänkte tipsa alla om www.rentachef.nu, jag tror jag kommer beställa maten därifrån. Ganska skönt att slippa ta hand om det själv eller lägga ansvaret på föräldrar/vänner - man vill ju att de ska ha det kul och slappna av också! Jag tänkte nog iaf köra på deras buffémeny "exklusiv" (rentachef.nu/uploads/Buffe_meny_varen_2007.pdf) och kanske fråga om små ändringar i menyn där. 395 kr/pers är inte så farligt. Dessutom behöver man ju inte välja den dyraste (som jag alltid ska lyckas med att falla för....). Alkohol tänkte jag sätta min blivande plus hans pappa och bror på att inhandla i Tyskland.

    Budgeten för mig (100 000 kr) ser ut att hålla än så länge. Väljer att lägga fokus på klänning och ring (och även mat, så man slipper tänka på det) och försöker utnyttja så mycket som möjligt av naturen och vänner. Såhär ser min budget ut i dagsläget:
    Kort från Vistaprint (save the date, inbjudningar, vigselprogram, meny, festprogram, placeringar och tackkort): ca 2000 kr Lokal Sorunda Bygdegård: 2000 kr Fotograf (vår superduktiga vän Calle): 0 kr (hoppas att han vill ge det till oss i present!) Hår och make-up (thegedinstudio.se, mariastrauss.se alt. en gammal gymnasievän Asta): ca 2500 kr Klänning Maggie Sotteros "Bernadette": ca 14000 kr Slöja och diadem (?) vet inte än om jag vill ha detta.... 1000 kr Skor 1000 kr Kostym, väst, slips och näsduk från suitopia.se: ca 3500 kr Brudtärneklänningar 2000 kr, tänkte bidra med 500 kr till varje tärna och så får hon betala återstoden själv, vilket blir olika beroende på vilken klänning hon väljer. Tänkte beställa från jenjenhouse eller dyl. för att få samma färg men olika klänningar (som då passar mina tärnors olika kroppsformer!) Ringar 25000 kr, stor post där jag tar upp typ 22000 kr med min drömring (beställer från någon brittisk hemsida och ser till att den har GIA-certifikat) Mat (rentachef.nu exklusiv buffé): 25000 kr Dryck från Tyskland: 7000 kr Bröllopstårta från Chokladfabriken i Nynäshamn: 5000 kr Frukt, bär, godis och snacks och annat smått och gott(?): 1000 kr Brudbukett 1000 kr, tänker inte ha något stort (funderar dessutom på om man kan gå till blombutiken och fråga om en bukett för 1000 kr dagen innan bröllopet och utelämna ordet "brud" - så får man säkert något storslaget i alla fall) Tärnbuketter och corsage till brudgum + marskalk(er) 1500 kr Blommor till dekoration tänkte ha egenplockade, får ta hjälp av mamma och blivande svärmor: 0 kr Stolsöverdrag (IKEA knoppa lakan) x35 (vi har 62 gäster på gästlistan just nu och har hört att man får ut två stolsöverdrag på ett lakan. Tänkte sy själv m.h.a. mamma och blivande svärmor + svärmors mor): 665 kr Organza från partyproductions.se (?) som band runt stolsryggarna: 890 kr Odlingsväv (2,4 x10 m) från Ö&B för att täcka en mindre fin vägg i lokalen: 50 kr Ljus från IKEA (50 st): 99 kr Brevpapper till gästbok från Panduro: 41 kr Stämpeldyna x3 (till gästbok) från Panduro: 99 kr Servetter Duni elegance lily avocado: 238 kr Bröllopsnatt Häringe slott (?): 4000 kr
    Min totalsumma ligger alltså just nu på ca 99000 kr (med lite avrundning uppåt). 

    Men det kommer säkert spricka, haha.... Men vissa saker går ju fakiskt att hitta väldigt billigt om man inte är så kräsen. Man får välja lite vad man lägger krut på antar jag. Men titta här vad fin bukett det finns på interflora t.ex... den här skulle jag lätt kunna ha och bara snurra ett långt grönt band runt stjälkarna så att man lättare kan hålla i den. 345 kr liksom - som hittat!



    Gästboken tänkte jag göra själv med brevpapper som ni kan se i budgeten. Tänkte ha detta på framsidan:



     ...och så låta gästerna sätta sitt fingeravtryck som blad m.h.a. stämpelfärg och skriva något inuti. Tänkte ha tre olika gröna nyanser. Stämpelfärg går på hundralappen (som ni ser i budgeten) på Panduro.

    Det här fina trädet och andra fina grejer hittade jag på www.weddingchicks.com. Man kan ex. göra sådana här fina grejer med sina temafärger (våra är grönt, vitt och beiget med inslag av skir rosa):


    ..och nu har jag skrivit för långt igen och inte pluggat som jag borde. Dags att avrunda! Fortsätt skriva så man får ta del av allt underbart!
  • snowstars

    Har också gjort en preliminär budget även om det är lite svårt när man inte riktigt vet hur det kommer att bli :-P 35 000 - 40 000 ligger vår budget på. Har räknat med 35 000 men tänker att det kan tillkomma saker.


    Blommor: (bukett, tärnbukett, corsage och ev. blommor på bordet): 2050
    Tänker då inte ha någon överdådig bukett och ge floristen ganska fria händer.


     


    Hår: 2000 kronor. Vet inte riktigt vad de tar där jag ska gifta mig men tvivlar på att de tar mer. Och gör de det får en kompis sätta upp mitt hår Smink: 0:- Min blivandes syster är utbildad MUA
    Smycken/ev. grejer till hår etc.: 500 kronor.
    Inte för att jag vet vad jag vill ha men jag tänker önska mig i present och ta sånt jag redan har i stor utsträckning.


     


    Brudklänning: 3000 Ska försöka hitta nån som syr upp. Annars får det bli begagnat.
    Skor: Max 250, helst tar jag ett par ur garderoben.
    Övrigt: 400 (typ underkläder etc.).


     


    Brudgummens kläder; 1000 kronor (skor och skjorta/slips).
    Kostym finns redan.


     


    Trycksaker: 2100


     


    Lokal: 2000 kronor
    Beror på vart vi ska vara. Ett ställe är gratis, ett annat kostar nån tusenlapp..


     


    Mat: 6000


     


    Tårta: 850


     


    Dryck & Kaffe: 1100
    Vill helst ha ett alkoholfritt bröllop och funderar på att göra måltidsdrycker själv.


     


    Sång & Musik under vigsel: 2000:- (två kompisar till mig).


     


    Vigselringar: Max 8000 men det beror på om vi ska ha en till ring, hur den ska se ut etc. etc.


     


    Klädbidrag till tärna och marskalk: 1100:- (300/ tärna samt 500 för marskalken).


     


     


    Fotograf: 3000 (känner två stycken men vill inte att de ska jobba gratis) .


     


    Ja. Är lite andra poster som jag inte vet än och så. Och så hoppas jag ju att en del ska bli billigare och antar att en del blir dyrare. Men eftersom vi ska gifta oss på en rätt liten ort så är saker inte så dyra. Nu ska jag också fortsätta plugga :-P


     

  • Nevertheless

    vi har bara preliminärt grovskissat på en budget vi... 

    Mat & Dryck 20 000kr (Ca 285kr/pers)
    Ringar: 10000kr
    Lokal + Dekoration/dukning: 3000kr 
    Kläder/Hår/smink: 8000kr 
    Hotell: 3000kr 
    Fotograf: 6000kr

    Totalt: 49 000kr 

    men vi kommer nog ha en budget på ca 1000kr/pers tänkte vi så beroende på hur många vi blir så blir det väl mellan 60-70 000kr i budget som vi tänkt som mest men försöker givetvis få det så billigt som möjligt
    Så vi har ju en del utrymme att spela på i budgeten enligt grovskissen.. 

  • aminis
    snowstars: hur kan du få din tårta så billig? jag gråter lite över att min kommer bli så dyr, fattar inte riktigt hur det kan kosta så mycket... jaja.... hur många gäster har ni :) ? ska ni baka själva :) ? kul isf! och maten gör ni själva då också :) ?
  • snowstars
    aminis skrev 2012-11-06 16:03:21 följande:
    snowstars: hur kan du få din tårta så billig? jag gråter lite över att min kommer bli så dyr, fattar inte riktigt hur det kan kosta så mycket... jaja.... hur många gäster har ni :) ? ska ni baka själva :) ? kul isf! och maten gör ni själva då också :) ?

    Ska baka själv Provbakade en sort för ett tag sen och fick det till 10:-/bit. En moussetårta. Med 50 gäster blir det 500 + en caketopper för max 350 Funderar dock på att justera den lite, men jag hinner ju experimentera. Den varianten var bra för den gick att frysa fram till garnering, så jag kan göra den en vecka innan.


     


    Ja, maten ska jag göra själv också. Har sett andra som klarat sig på 6000 till 90 gäster så det ska väl gå Har bara börjat räkna lite löst, men kan ju inte bara bestämma mat utan att fråga sambon. Som kanske tycker att det är liiite tidigt att bestämma menyn. Och jag håller väl med honom egentligen, vi kan ju hinna ändra oss hundra gånger innan september 2014.


     


    Men till mato ch dryck tänkte jag plocka massa svamp och bär själv nästa höst. Blir billigt och bra

  • aminis

    smart! måste bara ha en tillräckligt stor frys då alltså Glad jag är inte så duktig på att baka men man hinner kanske bli till 2014 Tungan ute ...vore ju bra. det är tur att vi i denna tråd är så tidigt ute med planeringen så vi hinner tänka igenom allt och effektivisera så mycket som möjligt (utan att det går ut över resultatet!).

    maten får nog dock bli catering, känns som ett oändligt stort projekt. latmasken i mig måste ju få bestämma nånting Flört  

  • snowstars

    Den här bakade jag: http://bakochdessert.se/recept/visa-recept/lime-och-vit-chokladmousse-pa-browniebotten


     


    Men det beror ju alldeles på vad man vill ha för sorts tårta. Jag tänker göra flera små, alltså tyckte bara att den blev lite låg, men man kanske skulle prova en mindre form.. Lätt att göra var den i alla fall.


     


    Jag skulle också vilja catera, men ja.. Budgeten är inte större :P


     


    Ja, tänk om jag hade börjat planera bröllopet om ett år. Vad jag hade grämt mig om jag hade kommit på att jag sommaren innan kunnat plocka en massa blåbär att göra vin på, liksom. Nu vet jag ju att jag måste ut och plocka flera hinkar nästa år.


     

  • Nevertheless

    är så förälskad i en låt så det finns inte! 

    Som in eller utgångs march skulle jag vilja ha denna! Men frågan är vart hittar man någon som är så grym på piano så han/hon klarar av detta och det känns ju as kasst att inte utnyttja orgeln när körkan har en jätte stor fin orgel som låter underbart...


    ">

     

  • Nevertheless
    aminis skrev 2012-11-06 10:45:18 följande:
    Andblo: Ja, mycket planering är redan gjord, men det är för att jag är en liten bridezilla. haha! Älskar att planera bröllop - eller egentligen, att planera överhuvudtaget. Jag tycker Maggie-klänningarna är så fantastiska så det får vara värt de pengarna! Vissa saker satsar jag lite extra på, klänning och ring.

    Tänkte tipsa alla om www.rentachef.nu, jag tror jag kommer beställa maten därifrån. Ganska skönt att slippa ta hand om det själv eller lägga ansvaret på föräldrar/vänner - man vill ju att de ska ha det kul och slappna av också! Jag tänkte nog iaf köra på deras buffémeny "exklusiv" (rentachef.nu/uploads/Buffe_meny_varen_2007.pd...) och kanske fråga om små ändringar i menyn där. 395 kr/pers är inte så farligt. Dessutom behöver man ju inte välja den dyraste (som jag alltid ska lyckas med att falla för....). Alkohol tänkte jag sätta min blivande plus hans pappa och bror på att inhandla i Tyskland.

    Budgeten för mig (100 000 kr) ser ut att hålla än så länge. Väljer att lägga fokus på klänning och ring (och även mat, så man slipper tänka på det) och försöker utnyttja så mycket som möjligt av naturen och vänner. Såhär ser min budget ut i dagsläget:
    Kort från Vistaprint (save the date, inbjudningar, vigselprogram, meny, festprogram, placeringar och tackkort): ca 2000 kr Lokal Sorunda Bygdegård: 2000 kr Fotograf (vår superduktiga vän Calle): 0 kr (hoppas att han vill ge det till oss i present!) Hår och make-up (thegedinstudio.se, mariastrauss.se alt. en gammal gymnasievän Asta): ca 2500 kr Klänning Maggie Sotteros "Bernadette": ca 14000 kr Slöja och diadem (?) vet inte än om jag vill ha detta.... 1000 kr Skor 1000 kr Kostym, väst, slips och näsduk från suitopia.se: ca 3500 kr Brudtärneklänningar 2000 kr, tänkte bidra med 500 kr till varje tärna och så får hon betala återstoden själv, vilket blir olika beroende på vilken klänning hon väljer. Tänkte beställa från jenjenhouse eller dyl. för att få samma färg men olika klänningar (som då passar mina tärnors olika kroppsformer!) Ringar 25000 kr, stor post där jag tar upp typ 22000 kr med min drömring (beställer från någon brittisk hemsida och ser till att den har GIA-certifikat) Mat (rentachef.nu exklusiv buffé): 25000 kr Dryck från Tyskland: 7000 kr Bröllopstårta från Chokladfabriken i Nynäshamn: 5000 kr Frukt, bär, godis och snacks och annat smått och gott(?): 1000 kr Brudbukett 1000 kr, tänker inte ha något stort (funderar dessutom på om man kan gå till blombutiken och fråga om en bukett för 1000 kr dagen innan bröllopet och utelämna ordet "brud" - så får man säkert något storslaget i alla fall) Tärnbuketter och corsage till brudgum + marskalk(er) 1500 kr Blommor till dekoration tänkte ha egenplockade, får ta hjälp av mamma och blivande svärmor: 0 kr Stolsöverdrag (IKEA knoppa lakan) x35 (vi har 62 gäster på gästlistan just nu och har hört att man får ut två stolsöverdrag på ett lakan. Tänkte sy själv m.h.a. mamma och blivande svärmor + svärmors mor): 665 kr Organza från partyproductions.se (?) som band runt stolsryggarna: 890 kr Odlingsväv (2,4 x10 m) från Ö&B för att täcka en mindre fin vägg i lokalen: 50 kr Ljus från IKEA (50 st): 99 kr Brevpapper till gästbok från Panduro: 41 kr Stämpeldyna x3 (till gästbok) från Panduro: 99 kr Servetter Duni elegance lily avocado: 238 kr Bröllopsnatt Häringe slott (?): 4000 kr
    Min totalsumma ligger alltså just nu på ca 99000 kr (med lite avrundning uppåt). 

    Men det kommer säkert spricka, haha.... Men vissa saker går ju fakiskt att hitta väldigt billigt om man inte är så kräsen. Man får välja lite vad man lägger krut på antar jag. Men titta här vad fin bukett det finns på interflora t.ex... den här skulle jag lätt kunna ha och bara snurra ett långt grönt band runt stjälkarna så att man lättare kan hålla i den. 345 kr liksom - som hittat!



    Gästboken tänkte jag göra själv med brevpapper som ni kan se i budgeten. Tänkte ha detta på framsidan:



     ...och så låta gästerna sätta sitt fingeravtryck som blad m.h.a. stämpelfärg och skriva något inuti. Tänkte ha tre olika gröna nyanser. Stämpelfärg går på hundralappen (som ni ser i budgeten) på Panduro.

    Det här fina trädet och andra fina grejer hittade jag på www.weddingchicks.com. Man kan ex. göra sådana här fina grejer med sina temafärger (våra är grönt, vitt och beiget med inslag av skir rosa):


    ..och nu har jag skrivit för långt igen och inte pluggat som jag borde. Dags att avrunda! Fortsätt skriva så man får ta del av allt underbart!

     


    Sånt där träd har vi nog oxå tänkt ha Fast sätta det i en ram och sedan rama in det. 
    vi har tänkt skippa gästboken och istället dela ut varsitt kuvert med en bit papper på till varje gäst så får dom skriva något till oss. Skriva på kuvertet när det ska öppnas ex, på bröllopsnatten, på morgonen efter, på 1års dagen, på 10 års dagen eller vad som hellst Och sedan ska jag försöka få tag på en gammal urna/bur eller lykta eller något i vitt och dekorera den och så där i får alla stoppa kuverten

     
  • snowstars
    Nevertheless skrev 2012-11-07 00:39:09 följande:
    är så förälskad i en låt så det finns inte!

    Som in eller utgångs march skulle jag vilja ha denna! Men frågan är vart hittar man någon som är så grym på piano så han/hon klarar av detta och det känns ju as kasst att inte utnyttja orgeln när körkan har en jätte stor fin orgel som låter underbart...


    ">

    " target="_blank">

    Vilken fin


     


    Men ni kan ju ha orgel på in- eller utgång (det som den här inte blir). Och nog finns det nån som kan spela den där, bara de får öva. Jag ska försöka se om jag kan lära mig. Kanske finns nån film på Youtube (inte för att jag vill spela på ditt bröllop, utan för min egen skull).


     


    Vet inte vart ni gifter er men hör med musikskolor, gymnasieutbildningar i musik, musikhögskolan.. Går nog att hitta nån.

Svar på tråden Blivande fruar 2014