• sofiasmamma

    Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...

    Jag har jätteångest över det här med namnbyte... jag identifierar mig väldigt mycket med mitt efternamn och vill absolut inte "ge upp" det. Samtidigt vill jag att hela familjen ska ha samma namn så efter ett års allvarligt funderande har jag nu bestämt mig...


     


    jag tar hans efternam


     


    men jag behåller mitt efternamn som ett mellannamn trots att de är så lika att det blir töntigt. Men jag kan inte bara göra mig av med mitt namn, jag är för gammal för det. ;)


     


    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...
  • Ring på fingret

    Jag har alltid sen jag var liten velat byta namn, bara för att då känns det som att man har gift sig på "riktigt"
    Tråkigt nog så står jag här utan syskon så mitt efternamn kommer inte föras vidare.
    Men jag tycker mer om min M2B-s efternamn än mitt eget, så något dubbel-efternamn kommer det inte bli.

    Min M2B och hans familj har patent på sitt efternamn då det var hans farfar som kom på det.
    Så jag måste få hans farfars tillåtelse att ta deras efternamn (dom är bara 9 st som heter det) så bara det tycker jag känns väldigt speciellt och roligt

  • LinneaR

    Vet ni om man kan ändra efternamnet närsom?

    Har precis skickat in hindersprövningen och där står det att man ska fylla i en blankett om vilka efternam vi ska ha och skicka in senast vigseln.

    Men kan man inte ändra efternamn eftser vigseln om  man vill eller är det endast ett tillfälle man kan göra det?
    Borde väl inte vara så strikt eller är det så?

  • Pagnie
    Angelica och Engin skrev 2013-03-08 09:41:38 följande:
    min m2b kommer att ta mitt efternamn och så behåller vi hans som ett mellan namn Flört
    du vet att ni inte båda kan ha ett efternamn som mellannamn va? det är bara en utav er som endera kan behålla sitt eget som mellannamn eller lägga till den andres som mellannamn.
  • fayefaye
    LinneaR skrev 2013-03-08 15:02:52 följande:
    Vet ni om man kan ändra efternamnet närsom?

    Har precis skickat in hindersprövningen och där står det att man ska fylla i en blankett om vilka efternam vi ska ha och skicka in senast vigseln.

    Men kan man inte ändra efternamn eftser vigseln om  man vill eller är det endast ett tillfälle man kan göra det?
    Borde väl inte vara så strikt eller är det så?
    Nä, har för mig att jag läst att man kan ändra i efterhand också, men det är väl smidigast att skicka in i samband med hindersprövningen om man bestämt sig.
  • amerika
    anne på grönkulla skrev 2013-03-07 23:00:26 följande:
    Det låter som att du har en fd makes efternamn? Det skulle du ändå inte få ge vidare, så bra att ni inte hoppas på det. 
    Oj, det visste inte jag att det var så? Ja, då var det ju tur att vi inte hoppades på det!! Min exman frågade om jag ville fortsätta heta så när vi skilde oss (han tyckte det var helt okej, han bara undrade) men som sagt, jag ville heta samma som mina (våra) barn.
    Man lär så länge man lever... 
  • anne på grönkulla
    amerika skrev 2013-03-08 21:19:14 följande:
    Oj, det visste inte jag att det var så? Ja, då var det ju tur att vi inte hoppades på det!! Min exman frågade om jag ville fortsätta heta så när vi skilde oss (han tyckte det var helt okej, han bara undrade) men som sagt, jag ville heta samma som mina (våra) barn.
    Man lär så länge man lever... 
    Skatteverket skriver såhär om efternamn:

    "Vid giftermål


    Ni som gifter er ska senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha efter att ni gift er. Anmälan gör ni till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831.


    Ni kan välja mellan att


    ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn var och en behåller sitt efternamn från tiden innan ni gifte er.

    Som gemensamt efternamn får ni inte välja ett efternamn som en av er har fått genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap."


    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html 
  • anne på grönkulla
    LinneaR skrev 2013-03-08 15:02:52 följande:
    Vet ni om man kan ändra efternamnet närsom?

    Har precis skickat in hindersprövningen och där står det att man ska fylla i en blankett om vilka efternam vi ska ha och skicka in senast vigseln.

    Men kan man inte ändra efternamn eftser vigseln om  man vill eller är det endast ett tillfälle man kan göra det?
    Borde väl inte vara så strikt eller är det så?
    Vill man att det ska gälla från vigseldatumet (eller, ja, såfort vigseln registrerats) skickar man in i förväg, men sen kan man byta senare också, då börjar det gälla när registrerats.
  • amerika
    anne på grönkulla: ja, det är ju hur tydligt som helst, men inte hade jag koll för det!! Man tackar!
Svar på tråden Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...