• minnil­ee
    Äldre 5 Jul 14:35
    40184 visningar
    39 svar
    39
    40184

    HJÄLP!! Bästa sättet att gå ner i vikt snabbt?

    Har till i slutet av september på mig! Jag måste gå ner ca 10 kg. Vilket är det bästa sättet?
    Väger idag 75 och är 1.66 lång..

  • Svar på tråden HJÄLP!! Bästa sättet att gå ner i vikt snabbt?
  • baby freeze
    Äldre 5 Jul 14:42
    #1

    Ät mindre än vad du gör av med!

  • MrsT20­11
    Äldre 5 Jul 14:51
    #2

    Ja eftersom du frågar så är det BÄSTA sättet att stålsätta sig mentalt, dvs anstränga sig ordentligt när man tränar och skära ner på skräpmaten så mycket som möjligt. Då mår man bra och har en chans att hålla vikten senare också.

    Har samlat mina tips i en egen tråd:

    www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m3976896.html

    Men visst, är det bara SNABB minskning du är ute efter med allt vad det innebär av krånglande mage och kraftig ökning när bantningskuren väl är slut, då finns det säkert folk här som kan tipsa om nån sorts pulverdiet. Dessa quick fix-varianter är dock inte att rekommendera om man vill fungera normalt.

  • Äldre 5 Jul 15:35
    #3

    Det är på inget sätt ett omöjligt mål, och det kräver inga extrema åtgärder.

    För några år sedan gjorde jag följande:

    *Styrde upp min dag så att jag faktiskt ÅT regelbundet, dvs var 3-4:e timme, med frukost, luch, middag och två mellanmål.

    *la halva tallriken full av grönsaker vid lunch/middag.

    *begränsade godis, fika och efterrätter till någon gång/vecka.

    *Gav mig ut och promenerade minst 1/2 timme varje dag, med en vilodag.

    Jag gick ner 9 kg på 8 veckor, och det antagligen mest för att kroppen fick en balans i närinsintag/förbränning och att jag helt enkelt rörde på mig. Jag tog inte bort något ur kosten. Jag la bara till-mer grönsaker och tätare mål. Jag tror fortfarande att det är en sund väg att gå. Ut på långpromenad med dig!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • minnil­ee
    Äldre 5 Jul 15:39
    #4

    tack för svar :) har börjar gymma 5 dagar i veckan också.. Nu kör jag :)

  • Mandal­a
    Äldre 5 Jul 21:36
    #5

    Ett tips från mig kommer också. Något som funkar för mig är att köra igång med en rivstart, rensa kroppen från socker. Köra rivstart efter GI. Det kan bli ett par tuffa veckor men snart så blir det kanonskönt i kroppen. Så fort du kommit in i det så börja röra dig, jag fixar inte att sätta igång med allt samtidigt och tycker det är skönt att bli lite lättare i kroppen innan jag börjar träna.

    Jag har många middagstips, veckomenyer och lite annat på min blogg om du vill ha inspiration. http://mammamandala.wordpress.com/category/gi-2/

    Kom ihåg att dricka mycket, för mig är grönt te en räddare

  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 5 Jul 21:45
    #6
    minnilee skrev 2011-07-05 14:35:19 följande:
    Har till i slutet av september på mig! Jag måste gå ner ca 10 kg. Vilket är det bästa sättet?
    Väger idag 75 och är 1.66 lång..
    Du har samma mål som mig!
    Jag är lika lång och väger lika mycket.

    Tyvärr är jag urusel på att sköta min kost. Men det blir bättre!
    Är så otroligt svag för sötsaker och bröd. Mums säger jag!
    Jag rör mig dessutom alldeles för lite..

    Jag har dock lyckats ändra mitt tänk lite, och äter mycket mindre godis och bröd (när jag är som duktigast äter jag bara knäckebröd). Äter även mindre portioner och småäter vid färre tillfällen. Vissa dagar kommer jag också ut på promenad, men än så länge sker det tyvärr inte regelbundet. Men visst, vissa dagar faller jag dit och stoppar i mig fel saker.  

    Sen får man väl tänka på vad som är rätt för en själv. JAG vet att boven för MIG är socker bröd och brist på motion. Det kanske är andra fällor för dig? :)

    Hoppas det går bra för dig! 
  • Amejul­i
    Äldre 5 Jul 21:47
    #7
    minnilee skrev 2011-07-05 15:39:24 följande:
    tack för svar :) har börjar gymma 5 dagar i veckan också.. Nu kör jag :)
    Hur mycket konditions- och fettförbränningsträning blir det? När du skriver gymmar, menar du bara lyfta vikter då? För en effektiv förbränning behövs en kombination av olika träningsformer!

    Mitt allmäna tips är att utgå från livsmedelsverkets kostråd. En del menar att deras kostråd inte är moderna men det är faktiskt tvärt om. De uppdaterar sig ständigt och anledningen till att många kostråd liknar de som funnits länge är därför att även ny forskning pekar i denna riktning. Att de inte rekommenderar alla möjliga nya dieter som blivit poppis de senaste åren beror på att dessa ännu inte är ordentligt testade eller att man inte funnit belägg för att de är nyttiga i längden.
    Sen är det bara att tänka på att äta regelbundet, inte för stora portioner och med en rejäl portion förnuft och sen öka vad man ger av med genom träning och i allmänhet försöka vara mer fysiskt aktiv.

    Stort lycka till! Du fixar det!
  • Amejul­i
    Äldre 5 Jul 21:50
    #8

    Bra kommentar av Picknick i det gröna också. Att känna efter vad som är boven just för dig. Och viktigt också att hitta vad som är motivation för dig. Finns det träning som du gillar, vad ska du tänka när du blir sugen målbild som motiverar dig att hålla emot o.s.v. Lycka till igen!

  • Moster Stina
    Äldre 6 Jul 10:18
    #9

    Jag rekommenderar också styrketräning!


    Jag hade t ex lagt av med det sen flera månader, och satte igång ett par månader innan bröllopet. En hel del styrketräning, men bara av saker jag gillar och så lite konditionsträning.


    Och jag SÅG skillnad på kroppen efter bara 4 dagar.


    Utgå inte från vikten, utan markera på ett måttband, eller ett snöre undan för undan hur du minskar i omfång. Det funkar verkligen!


     


    Nu misstänker jag dock att min gravida kropp reagerar lite annorlunda på saker och kost än innan.


    Vill tillägga att jag INTE bantade, utan bara tränade regelbundet.

  • Mirjam­i
    Äldre 6 Jul 10:41
    #10

    75 till 166 är väl inte farligt? Jag är 165 och väger 70, inte så stor skillnad på oss och jag är mycket nöjd med min kropp. Ok, det är upp till var och en, men tio kilo??? Snabb viktnedgång leder till slapp hud och sladdriga överarmar, dubbelhaka av skinn och så vill du nog undvika. Se hellre till att tona kroppen och få den mer definierad, då blir resultatet mycket snyggare än bara -10 kilo!

    Löpning och simning förbränner tveklöst mest, men kombinera mer styrketräning som ökar förbränningen! Se till att få professionell hjälp för att tona rätt, så du inte bygger korta muskler, som karlar gör!

    Jag har Xbox med Kinect och ett träningsspel med personlig träning på det. Det är jättebra, för du lägger in din personliga profil och dina mål, det finns massor av mål att välja mellan. När du gör rörelserna rättar spelet till och kommenterar dina fel, tex: Huka lägre, fötterna bredare isär, armarna högre upp mm. Du ser via "streck" på din kropp på spelet om du gör rätt eller fel. Man måste göra visst många repetitioner rätt för att komma vidare, precis som med en levande personlig tränare. Jag har verkligen fått resultat. Och det är myyycket billigare än gym!

Svar på tråden HJÄLP!! Bästa sättet att gå ner i vikt snabbt?