• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Hå håååå! Ka-kaa-kaa-ka!

    Alltså VEEET ni hur pyttesmå dagsgamla kycklingar av dvärgras är egenltigen! Minimala! Och ällingar och små små duniga ankungar med de minsta små simfötter man kan tänka sig. Hihi!
    Och JÄTTEstora tuppar och ffluffiga hönor med rolig mössa, tjocka små vaktlar och de vitaste vackra duvor som man tror är utklippta ur en disneyfilm. Gú vad många roliga och fna det finns!

    Jag har köpt foder-och vattenautomat och värmeplatta så vattnet inte ska frysa på vintern.
    Och miljövänlig linoljesåpa, honung och såklart måste man fika när man åker iväg på sådant här.
    Nu MÅSTE jag få iordning i det här hönshuset ag har, och måla och fiffa så det går att köpa själva hönorna nå´n gång.
    Efteråt for vi idare till Kalmar och käkade sushi på uteserveringen-vilken sommardag! och jag orkade vara i det soliga somriga utan att nästan bli ledsen för att jag inte hänger med.

    Det här med framtiden.
    När jag kommer iväg på sådana här tillställningar, och hela huvudet bara pangar igång med tusen tankar och viljor och längtor-det är väl då man måste fatta att man är något på spåren och hur luddigt det än kan se ut utifrån, och oavsett hur långt kvar det är fram till start, så måste man väl ändå gå åt det håll hjärtat står och pekar?
    jag skulle kunna ordna en alldeles egen sådan här dag på mitt ställe-och jag skulle göra den miljoner gånger mer helgjuten och proffsig. Ett koncept  med lite stil och rejält genmomfört hela vägen. Och evenemang över året utifrån vad som passar mig och mina olika ben som jag väljer att stå på. Hit med en frisk hypofys, lite startkapital och själva stället att vara på!!!
    Sedan, när allt det där finns och är igång, det är då jag kan utvidga och rita trädgårdar, skriva den där boken, föreläsa och införliva alla tankar om rehab, människosjälens behov av trädgård och natur, barn som behöver, gamla som behöver, kretsloppet, miljön, jorden vi ärvde-och ett sätt att leva och arbeta där jag får styra min tid, andas som man ska och fungera i ett helhetsperspektiv.

    Jag ska nå dit. Det ska jag. Det kan inte var omöjligt och inte orealistiskt heller. det måste finnas en väg. Om jag så ska stöpa ljusen och bygga lyktan själv att ha och leta reda på den med.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

    Ja blommis! Halelulja!
    Och se till att skriva om det, så att det sprids, skapar nyfikenhet och kontinuitet! (jepp, nu propsar jag lite på den där bloggen igen, som kunde vara en inkomstkälla och pr-kanal för din underbara vision)

  • passionsblomman

    Hvidis, absolut! När det kommer till att nå ut och marknadsföra, så är nätkanalerna superviktiga-detär jag helt på det klara med. En bra hemsida, en aktiv blogg, att vara med på FB osv. Att andra pratar om  en och vill tipsa sina vänner att åka på utflykt till ens ställe.

    På arrangemangsplanet-och även hur man ens bedriver verksamhet öht, så fortsätter jag -nästan dagligen- att slås av hur otroligt okritiska folk verkar vara tiol sin egen förmåga. Helt utan skam drar de igång nästan vad som helst och kallar det café eller blomsteraffär och det är så skräpigt det de erbjuder att man inte fattar hur någon kan vilja handla alls.
    Och var är koncepttänket? Helheten? Omsorgen om de små detaljerna?

    Låt oss säga att jag själv skulle anordna en sådan här fjäderfädag. Nå, men då skulle jag nog exempelvis själv inleda mina förberedelser genom att radikalstorstäda och piffa mina egna hönshus/gårdar. Måla om de flagnande barackerna, både inuti och utanpå, blåsa rent bland all bös och skit och ösa ut alldeles tjockt med färskt doftande kutterspån-och jag skulle nog placera ut fina samplanterade krukor och pynta en masse.
    Jag skulle ah hucklen och förkläden på min serveringspersonal och duka FINT och ta i så folk skulle tro att de gått rakt in i Astrid Lindgrens idyllen. Och bråte, skräpigheter och sådant som kanske är helt normalt attd et samlas på en gård, skulle röjas undan så det var en fröjd åt det.
    Men det är ju jag det.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    En väldigt onödig sak att göra under matlagning, är att ta ut ett fat ur ugnen med bara fingrarna. Iallafall om ugnen är ställd på 180 grader. Det blir så varmt fat mot fingertopparna då.


    Och blåsor. Jättestora blåsor.


    Rynkar på näsan


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

    Aj blommis! Det är väldigt onödigt. Det tycker jag att du ska låta bli att höra fram över .

    Söndag morgon och trött som en filbunke. Snart kommer maken hem från nattjobb och ska sova. Måste få ut mina sjuklingar i friska luften innan de river både hus och varandra!
    Liten tur i slottsparken kan de nog klara.

    Hade de märkligaste sexdrömmarna inatt och vaknade med ondaste ryggvärken, men det räckte att vända på mig så släppte det. Puh!
    Lillkillen har fått hosta IGEN... Måste styrka deras immunförsvar på något sätt. All antibiotika har slagit ur deras naturliga försvar. Tror jag.

    Annars rullar allt på. På onsdag drar vi till svärmor på långhelg, barnens kusin ska ta studenten! Stora stora tjejen. Heja henne. Hon ska plugga viste och bli något. Är så stolt över henne! Tänk att en lärare sa till henne att hon inte skulle räkna med att bli annat än kassörska i Hemköp. (inget fel med det yrket, men det var inte sagt med respekt precis). Oj vad upprörd jag blev när jag hörde det, så säger man väl inte till en 15åring som har stora drömmar om livet och framtiden!

  • Hvidbrud

    Ho ho? Vad gööör ni?
    Flamman: jag veet att du har goda nyheter att dela med oss...
    Lanovia: hur är det på jobbet? Trivs du? Är det stimulerande?
    Ninnis: får du sova lite? Hur gick barndopet? Var det i kyrkan eller namngivningscermoni?
    Daa: vad ska ni hitta på i sommar?
    Fru sy: hur mår du? När varder bf egentligen?
    Grattis september! Hur har du det?
    Fru sy: hur är mammalivet? Hur går det med barn och hund?
    Ingis: vilka gullungar du har!
    vink vink MSW
    Fru bygg: Nu vill jag faktiskt gärna höra hur ni har det! Mycket förkylningar fortfarande? Hur går det med sömnen?
    Solde: ho ho? Var är du?
    Villemoa: Hur har ni det? Kan vi inte få en liiiiten uppdatering, om du skulle hänga i kulisserna?
    Ankan: hur går det? Du tittade ju in för ett tag sen, kan vi inte få höra lite hur det går?
    bruttan: du är saknad!
    Heloise: var är du? Hur går det? Hur är det med stora e och lilla s? Hur går det med träningen?
    Nu har jg säkert glömt någon som är jätteviktig för mig, men kram till alla! Berätta nu vad ni funderar på. Vad är i fokus i ert livspussel just nu?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård