• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Hejja, hejja Blomman! Nu tänker jag på dina tankegångar kring framtiden. Och på hönsen. Och bra jobbat i helgen, men jag blir lite orolig; borde du inte ta det aaaaaaningens lite lugnare? *rynkar ögonbrynen bekymrat och av omtanke enbart*

Vi hade också åska här ikväll. Precis när vi bestämt att åka på cykeltur med familjen. Vi blev dyblöta innan vi var hemma igen. Men eftersom vi nu har snudd på midnattssol så tänds inga gatlysen här. BAra dubbla regnbågar

• Norrskensflamman

I fredags hade vi den traditionsenliga lekparksfesten i kvarteret. Grillning och brännboll, skattjakt mm. Med kvarterets alla barn (och det är ganska många, i varierande åldrar). Tror det var över 16 st ungar. Och så alla vuxna också. Mycket, mycket trevligt. Har världens bästa grannar.

Igår vaknade jag utan röst! Dunderförkyld och knivar i halsen. Drack te och honung, slemlösande, ja allt möjligt, samt talförbud i flera timmar. Kl 12 åkte jag och m till kyrkan och testade ljud och min röst. Jag bad en bön. Kl 13 började dopet och eftersom Gud faktiskt hör bön så fick jag äran att förgylla (hoppas jag) lille Kelvins dop med sång, (om än lite med skrovligare röst än vanligt) och m:s gitarrspel. Huvudpersonen Kelvin verkade då nöjd i alla fall!

• passionsblomman

Flamman, vi fick slita ut alla sladdar nyss, för strömmen gick och det slog ner precis utanför och som sagt, de här veckorna på året, brukar det inte gå igång några lysen-ens här i mörkaste småland, men nu belv himlen så svart av molnen att det tändes!

Jag ska inte storstäda med högrtyckstvätt och såpskurning alla dagar, jag lovar-men det var fasen så skönt att se skiten bokstavligen rinna av altanen idag! VITT blev det och det luktar såpa därute och inga spindelvävar och allt pollen som gult och kladdigt låg över alla ytor är borta!
    Nu kan jag ju faktiskt sitta därute!!! Och eftersom den är utanför köksfönstret, slipper jag nu få ågren varje gång jag står och gör min frukost-istället kan jag känna mig nöjd. Det får vara värt om jag tog i lite för mycket.

September-ja den här tiden på året är smått hysterisk med allt som nästan jämt ska klämmas in. Man skulle behöva att den var dubbelt så lång, själva försommartiden. Bra att du sov! *fortsätter hålla tummarna*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Lilla K har haft en rolig helg med en ny kompis i kvareteret som hon lekt med varenda ledig stund.

Idag har jag varit till mina föräldrar. Mamma blir skräpigare och skräpigare, men hon blir glad när vi kommer.
    Hon vart jätteglad att få se filmerna från T:s framträdande i Talangtävlingen (även om hon trodde att det var jag som sjöng) och min och M:s insats på dopet.

M. har varit med sina egenhändigt bundna flugor och försökt få lax på kroken, men det bidde inget denna gång. Sån tur att han dragit igång ett långkok (pulled pork) innan han for iväg, för annars hade vi fått vara hungriga.

• passionsblomman
    start september skrev 2013-06-09 20:51:04 följande:
    Jag tror på dig PB och på dina planer!
    Hjärta
    Jag behöver all tro från alla jag kan hitta omkring mig. Det finns gott om folk som inte gör det också. Tror alltså. Och de säger det gärna

-dä går allrí
    -det kan du väl inte
    -du borde väl istället
  • Norrskensflamman

Jo, just det! Vi var på ett kulturevent i fredags. 

Det var tolv duktiga barn från klass 1-6 som deltog i en liten lokal talangtävling.
    delad första plats kom en fantastiskt begåvad kille  som spelade fiol så man tappade hakan, och så den här 10-åriga tjejen som sjöng en fantastisk översättning (Py Bäckmans) av en fantastisk låt (Leonard Choens) på ett sånt sätt att man faktiskt tror att hon vet vad hon sjunger om och att hon har nåt att berätta, trots sin ringa ålder.
     Hjärta

• passionsblomman

-Åh vad skönt att hon kunde delta trots ont i halsen och du med på dopet! Det är inget kul om man mååste ställa in!
    Och grattis till förstaplatsen-vad kul!

Om du inte är frisk imorgon tycker jag du ska stanna hemma hörru!
    Man ska vara lite försiktig med sommarinfektioner, för är man inte det, kan de envist hänga sig fast hela sommaren-och det vill du väl inte!?!

• Klockarbol

Slirar förbi för att ynka lite över stygg förkylning som har parkerat mig i soffan med hysterisk snuva, elak hosta, feber och leder som klagar.
    Så jag gör inte ett smack nu jag.
    Dessutom vaknade jag halv sex i söndags morse av att jag var förkyld, halv sex! på en söndamorgon! helgerån minsann *surar'

Fast i lördags var jag pigg och frisk så då grundmålade jag ytterdörren eftersom jag var ensam hemma hela helgen och det skulle vara fint väder.
    Telefonen ringde oavbrutet (eftersom alla tydligen visste att jag var ensam hemma) å dessutom började det regna mitt på dan på lördagen... Å regna har det fortsatt med. Minst en skvätt om dan, helst tre. Gärna åska oxå.

Min ytterdörr kommer aldrig att torka Rynkar på näsan

Hade det funnits en smiley med röd näsa så hade jag gjort en sån här.

Nu snörvlar jag i säng medan medikamenterna gör lite nytta.

*vinkar till hela tråden från lite håll så jag inte smittar er*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård