• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

    Jag skrev faktiskt med versaler...

    Flamman, min inbox är också öppen om du vill skriva av dig. *kramar hårt* 

  • Ninnnis

    Jag är inne på min sista vecka av mammaledigheten med Mini. Nästa vecka börjar jag jobba och maken börjar skola in Mini. Jag kommer att jobba 50% tom november, sedan heltid i december och ett par veckor in i januari innan det är dags för nästa mammaledighet.

    Jag är i vecka 18 nu. RUL fredag om två veckor, men vi ska inte ta reda på könet den här gången. Jag är övertygad om att det är en liten kille, men vi får se

    Idag har vi varit på öppna förskolan, och Mini sover nu gott. Jag ska passa på att motionscykla lite framför mitt favoritprogram Djurpolisen

    Blommis, vilket spännande projekt!

  • Daa

    "dags för nästa mammaledighet" "vecka 18".


    Helt makalöst fantastiskt, Ninnis. *kramar om och dansar runt lite*


    "Ninnnis skrev 2012-09-06 12:31:36 följande:
    Jag är inne på min sista vecka av mammaledigheten med Mini. Nästa vecka börjar jag jobba och maken börjar skola in Mini. Jag kommer att jobba 50% tom november, sedan heltid i december och ett par veckor in i januari innan det är dags för nästa mammaledighet.

    Jag är i vecka 18 nu. RUL fredag om två veckor, men vi ska inte ta reda på könet den här gången. Jag är övertygad om att det är en liten kille, men vi får se
  • Daa

    Blommis: det där Bioblitz låter hur häftigt som helst! Spännande.


    *peppar Blommis inför matlagandet*


    passionsblomman skrev 2012-09-06 09:06:27 följande:

    Jag hinner inte riktigt med att skriva här de närmsta dagarna-vi har ett event som kallas BioBlitz och jag är med och fixar. Jag ska laga maten till oss som är anmälda deltagare. Skitnervöst, för det är så länge sedan jag gjorde något alls känner jag. Men va dtusan, det ska jag väl fixa...


    så idag ska jag handla och förbereda så mycket jag kan, och sedan går fredag och lördag åt till köksarbete.


    Om ni undrar, så är BioBlitz ett sätt att göra en grej runt biologisk mångfald och visa upp artrikedom och vad som faktiskt finns alldeles där man bor. Man inventerar flora och fauna på olika sätt. Det har bara gjorts en gång i Sverige hitills, men vi tror och hoppas det ska bli bra, även om det i år blir i mkt liten skala, så är tanken att det ska bli en återkommande aktivitet. Det är tacksamt, för man kan engagera många olika grupper, alltifrån skola och förskoleklasser, till naturskyddsföreningar, proffesionella biologer etc.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa

    Vi har fått ett bakslag i inskolningen. Kanske började det med Fälga och sedan gjorde Tvillingkraften att det smittade. Igår fick vi hämta dem tidigare, för de hade inte kunnat sova alls (F övertrött och så är vår teori att A är så van att F ska somna först, för det händer i stort sett alltid, att han blir för orolig när hon inte gör det. Typ.)


    Idag ringde de tillbaka mig någon timme efter lämningen eftersom Fälga var så ledsen, så jag drällde där med dem resten av dagen. Vid sovdags försökte jag hålla mig undan och förklara att mamma ska vila här på soffan och ni får vila därinne, men det slutade med att jag låg i vilorummet med en tvilling bredvid mig och den andra på mig. Verkligen mysigt att vara där med dem, men det är ju inte det som är tanken.


    De hade behövt mig på jobbet imorgon och planen var att maken skulle sköta inskolningen då, men han har gått och blivit sjuk. Så kan det bli.


    Nya tag imorgon och behövs det så förlänger vi inskolningen.

  • passionsblomman

    Jag tappade den ena lasangen i golvet.

    Nu är det natt och jag som nyss var så glad att jag hade gjort undan väldigt mycket av all mat, har istället en massa hackande och rivande jag måste göra på nytti morgon, jämte allt annat jag redan har att göra då.

    Ja, så det är väl bäst att jag försöker sova då, så jag orkar börja om imorgon...


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

    Ingis-hejjar allt vad vi kan här hemma, inklusive buster och lillebror! Hvidis,-hur gick första veckan att jobba? Blommis-usch för tappad lasagne Här är det förkylt och såklart är maken sjukast

  • Hvidbrud

    Ingis! Iiiiiiiihhhh! Lycka till idag finaste du! Åh! Blir helt tårögd! Tänk vad häftigt att han kommer idag! Kram! Glöm inte skicka hit lite värkar om du behöver lite avlastning Puss! Skickar med lite haom-lugn och speladöd-tyngd kram!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård