• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

    Blomman, du är ju bara makalös!!! Vilken envishet och ihållighet med din viktnedgång! Hurra för förlorade centimetrar! Skål

    Hur blev det med sambons jobb? Blev det sjukskrivningsvecka? Hoppas han får det andra jobbet!

  • Fru sy

    Ja, vad roligt att ni är några fler som kan träffas! Jag tänkte åka på morgonen och ta dagen för mig... så om man träffas sen fm eller kanske tidig lunch hinner vi ju träffas en bra stund ändå Ninnis.

    Jag skulle gärna vilja åka direkttåg, vore skönt att slippa bytet. Funkar Malmö? Eller finns det något annat bra stopp mellan Alvesta och Malmö?

  • Syrinx
    ingenjörsbruden skrev 2012-04-25 11:32:14 följande:
    Syrinx: du....man skulle inte kunna få köpa en sjal av dig? Den där sjalen med rosa o nougat har etsat sig fast i mitt sinne.... ? Hoppas allt är bra. Vilket datum är det nu ni gifter er? Hur gick klänningsprovningen? Allt fixat annars?
    Jo, absolut! Om du betalar garnet så stickar jag! 

    Vi gifter oss 26 maj! Fyra veckor precis idag! Solig 
    Klänningsprovningen gick väldigt bra, bortsett från att den ena av mina tärnor (mina två bästa vänner sedan mellanstadietiden är tärnor) ärligt talat fortfarande beter sig som en mellanstadietjej ibland. Det blev en liten kontrovers, men själva provningen gick bra! Det är nog två provningar kvar innan den är helt klar, tror jag.
    Annars är det ganska mycket kvar att fixa.... Vi håller på att styra upp saker nu efter fästmannens examenskonsert, men måste nog lägga i en högre växel... Det är så mycket annat i maj att göra för oss båda, mest massor av provspelningar och förberedelser inför dessa. 

    Om ni har tips på bra partymusik till festen får ni gärna dela med er! Vi är ju mest inne i den klassiska fåran och tar  gärna emot lite tips
  • Syrinx
    Fru sy skrev 2012-04-28 13:25:21 följande:
    Ja, vad roligt att ni är några fler som kan träffas! Jag tänkte åka på morgonen och ta dagen för mig... så om man träffas sen fm eller kanske tidig lunch hinner vi ju träffas en bra stund ändå Ninnis.

    Jag skulle gärna vilja åka direkttåg, vore skönt att slippa bytet. Funkar Malmö? Eller finns det något annat bra stopp mellan Alvesta och Malmö?
    Malmö är väl bra, tycker jag. Lund är också ett stopp på vägen, förstås. Men vi är fler i Malmö tror jag?
  • Fru E

    syrinx -känner du dig väldigt flitig köper gärna jag en sjal i samma färger måndagar har vi obligatoriska möten men ev kan jag smita efter lunch td är inte förrän den 6/5 men får se om vi står ut till dess. Just nu är jag väldigt neggo.....

  • passionsblomman

    Hallååååååå! jag vill OCKSÅ ha en Syrinx-sjal! (det tror jag jag pep om redan första gången du pratade om det där mjuka garnet...) Jag kan verkligen inte sticka och sy och sådant där. Dessutom bor vi i gammalt vedeldat hus, så när snålheten slår till, kan man behöva en sjal.

    Syrinx igen, full tupp är en intern grej sedan Tanttrådens fornstora dagar. Den kommer av att jag inte alltid skriver så väl som jag pratar. Så, fullt upp är i vår krets numera full tupp. Vår nuvarande tråd har förövrigt under åren samlat ihop resterna av åtminstone tre andra långkörartrådar, så här finns lite uttryck och begrepp man kan behöva avkodning av, av och till.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    För att ge ett par konkreta exempel på sådana uttryck, så kan jag ju förklara att just nu har vi en ruvare i tråden. det är EA. RD si och så, syftar alltså på ruvardag och hur många dagar man väntat från att man fått ett embryo tillbakasatt i livmodern vid ivf. Eskimå är en frysis, dvs ett embryo som varit infryst sedan ett tidigare ivf. Att göra ett frysförsök är alltså inte en lika omfattande hormonbehandling som en full ivf.

    När man ruvar, väntar man inte på indianerna i dalen (som du väl redan fatta vad det är) utan man räknar dagar till BIM= beräknad icke mens. Man vill ju verkligen absolut inte ha något indianbesök.
     Under den tiden är det vanligt att man blir mer eller mindre besatt av att pappersmuffa, dvs man springer och torkar sig hela tiden för att man är livrädd att få se blod. Om man plussar, så brukar muffandet kvarstå, med än mer skräck för blod. Det här är förövrigt ett vanligt beteende även för dem som inte ivf:ar, utan "bara" försöker bli med barn utan vårdens hjälp.

    Glasklart, eller hur?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Alltså EA; vilken RD är du på idag? När är BIM?


     


    *skickar över en balja tålamod*


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

    blommis -rd9 idag men känner nada........övriga 3 ggr hade jag liiiiiiiite ont i brösten har jag för mig men den som lever får se.......

  • passionsblomman

    Nyheter:

    Min sambo fick det nya jobbet. Han börjar den 8/5. Han kommer inte att gå till det gamla jobbet, utan sa upp sig i samband med att han också gick hem tidigare och då sjukskrev sig. Han lär få svårt att få sjukpenning tror jag, för eftersom han slutat så betalar ju inte jobbet, men om F-kassan då träder in utan karenser, vet jag inte. Men det SKITER vi i, för där skulle han inte vara en enda dag till!

    Jag har fått en praktikplats. Den känns väldigt spännande och nästan läskigt mycket som ett skutt mot att bli egen, och det är för omständigt att försöka förklara just nu, men från och med fredag4/5, kommer jag att få vara i dynamisk miljö och interagera med människor med visioner, nätverk och handlingskraft.Det känns EXAKT som det jag försökt hitta och behöver.

    Och-efter en motig månad då vågen ju för tusan visat mer upp än ner trots alla promenader och plankor, så har den här veckan snart inneburit -1 på vågen.

    Tänk om saker och ting håller på att vända i casa PB?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård