• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Mugglan, stockrosor vill ha soligt så vid din södervägg passar ju bra. de finns förresten också med bland perennerna jag länkade till såg jag. De frösår sig gärna och kan dyka upp lite vartans, där de tycker att de passar. De är egentligen tvååringar, som förta året får en bladrosett och andra året blommar, men de frösår sig så bra att de upplevs som perenna. Det är inte en massa fix med dem.
    Öht tycker jag perenner är finemang. Rensar man rejält på våren, öser på lite gödsel/jordförbättring någon gång och  så håller undan det värsta under säsongen så sköter de ju sig själva. Man städar em inte på hösten, utan nu, när våren kommer klipper man bort allt visset. På hösten kan man ösa löv över dem och på våren krafsa ner det hela i jorden lite. det spar både rensning, ger näring och skyddar över vintern.

    Pionerna kan du ju ha vart som helst bara det finns sol! Köp en i år, gräv ner den och ändrar du dig så flyttar du den bara.
    Bäst av allt med perenner är att när de blivit stora så delar man dem och vips har man fyllt hela trädgården OCH kan dela med sig med andra.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Leksi
    {#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower} GRATTIS Andbeyond!!! {#emotions_dlg.flower}Solig{#emotions_dlg.flower}

    Så underbart att höra att finaste Mary äntligen är här och att ni mår bra allihop!!

    *tjuvsurfar under Earth Hour*
  • Leksi

    Och GRATTIS på födelsedagen Hvidis! Skål
    Hoppas du har ett trevligt kalas!

  • passionsblomman

    EA, eller andra bakerfarna; jag har just bakat en cheescake för första gången ever. Kan man frysa den? Det borde man väl kunna? Inte för att jag skulle ha problem att göra slut på en hel, utan just för att jag verkligen inte borde göra just det...


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

    Hej hopp tänkte ta mig en liten stund här innan jag måste börja röja i huset ser ut som kom och hjälp här och skall vi kunna packa resväskor måste vi nästan få lite ordning först.

    Idag är jag så grinig, skäller på stackars hunden om hon råkar stå ivägen, kort tålamod med Ellen, ont i magen, trött och ja sa jag grinig?? Kanske tur att maken inte är hemma. Eller så blir det skönt när han kommer snart...

  • lanovia 08

    Daa hur gick turen till  dina föräldrar. Kanske finns de som tycker ni är fåniga som inte tatt er iväg tidigare hela familjen. Men skit i dem, det upp till er vad ni orkar och vill. Alla är olika och det är vad ni känner som gäller i eran familj.

  • lanovia 08

    Nä jag är ledsen tjejer, datorn är långsam och jag har inte tålamod att sitta här och försöka läsa ikapp när varje sida tar en evighet att ladda upp.
    Skickar massa kramar istället.

    Någon som hört något från Fru sy idag?

  • Villemoa

    Daa, håller med Lanovia. Det är ni som bestämmer när, var och hur ni drar iväg med barnen. Om nån tycker nåt får de väl göra det, det är inte deras business ändå! Ja hur gick turen till dina föräldrar?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård