• Elei

    hur mkt pengar på vad?

    Många skriver vad deras budget är på, jag är intresserad av att veta ungefär hur mycket pengar som läggs ner på vad. Är än så länge inne i brainstorming-stadiet bara och det är såå svårt att veta vad det kostar med alla detaljer.


     


    Mat -


    Lokalhyra -


    Dekorationer -


    Inbjudningskort -


    Meny- & infoblad -


    Klänning -


    Kostym -


    Ringar -


     


    osv osv...! Vad har ni tänkt er? Eller ni som redan gift er, vad gick på vad?


     



     

  • Svar på tråden hur mkt pengar på vad?
  • Lev idag

    Jag är inte ursprungligen från Gotland. Min blivande är. Han bor där och jag bor i dagsläget i sthlm.
    Min släkt kommer ifrån Gotland så en del av dem bor där :D
    Ja helgrillat lamm är underbart där nere.
    Vi har också tänkt på 2012.
    Men jag tror att mat och det löser sig.
    Vi har inte bestämt vad vi ska ha, förutom att jag bestämt att vi ska ha helgrillat lamm :D
    Gifta oss kommer vi nog göra i Visby men festen blir utanför i någon bygdegård :)


    Men absolut är det ju bra med tips på saker och ting.
    Man kan tipsa varandra :D

  • Nali
    Skumboll skrev 2010-12-15 10:15:49 följande:
    Absolut inte, vi är inte bättre precis som ni inte är bättre för att ni fixar allt själva!
    Men jag kan nog tycka att man kan få lite cred för att man gör saker själv
  • Skumboll
    Nali skrev 2010-12-15 13:35:03 följande:
    Men jag kan nog tycka att man kan få lite cred för att man gör saker själv
    Då vill jag ha cred för att jag sparar mycket pengar.
  • Nali
    Skumboll skrev 2010-12-15 14:00:16 följande:
    Då vill jag ha cred för att jag sparar mycket pengar.
    Det är ju helt toppen att du sparat pengar. Jag tycker också att jag sparar pengar genom att investera min tid i det jag gör.

    Om jag syr min drömklänning för 400:- så har jag sparat in 9600:- ungefär

    Handlar väl i grund och botten om vad man prioriterar. På grund av vår familjesitatuion har vi prioriterat att en förälder är hemma med barnen. Med två som arbetar kan man säkert spara en hel del.
  • Skumboll
    Nali skrev 2010-12-15 14:16:18 följande:
    Det är ju helt toppen att du sparat pengar. Jag tycker också att jag sparar pengar genom att investera min tid i det jag gör.

    Om jag syr min drömklänning för 400:- så har jag sparat in 9600:- ungefär

    Handlar väl i grund och botten om vad man prioriterar. På grund av vår familjesitatuion har vi prioriterat att en förälder är hemma med barnen. Med två som arbetar kan man säkert spara en hel del.
    Jag ställde det mot varandra helt enkelt, precis som jag tycker att det är overkill att få cred för att man spar pengar tycker jag detsamma om att man gör allt själv. 
    Jag varken vill, orkar eller hinner.

    Och förutsätt inte att man är två som arbetar bara för att man kan spara pengar. Vi har en inkomst och den står inte jag för eftersom jag är hemma av olika skäl.
  • MrsT2011
    Familjen Sköld skrev 2010-12-15 10:29:32 följande:

    Oj, jag såg inte att det gick så vilt till här ;). Förstår inte riktigt vad "problemet" är, det är väl upp till var och en hur de vill göra och jag ser inte heller att någon har sagt något nedlåtande om hur någon annan gör.


    Ni får säkert alla ert drömbröllop:). Men jag personligen orkar inte laga mat åt alla gäster på vår dag och jag vill att mina gäster ska vara gäster och inte behöva stressa över maten. Men det är bara jag:)


    Du uttryckte det bättre än mig, precis så jag menade! Jag gjorde 20 matpajer och stoppade i frysen inför min 30-årsfest. Det var skitjobbigt och slutade med att både jag själv och min familj stressade ihjäl oss med att skära sallad, värma pajer osv osv på festdagen. Dessutom vet jag flera brudpar som i efterhand ångrat att de stressade så mycket med allt fix och inte hann njuta av bröllopet ordentligt. Jag är bara bekväm och lägger ingen som helst prestige i maten, det är väl självklart att hemlagat är minst lika gott som restaurangmat!!  

    När mina föräldrar frågade var vi ville lägga krutet hade vi fyra tankar/önskemål:
    1. Slippa meka så mycket med middagen. Så skönt att bara ha en enda kontaktperson på en restaurang istället för fyra olika "middagsleverantörer" (en för lokalen, en för maten, en för servering, en för städ).
    2. Inte fler gäster än att vi hinner prata med alla, familjen och vännerna räcker gott. Min stora släkt fick nöja sig med 30-årsfesten, blivande mannen har ingen kontakt alls med sin släkt.
    3. Vigseln är prio ett, det är där vi blir man och hustru. Valet av vigselförrättare, psalmer, sånger osv sker med extra omsorg. (Ingen budgetfråga men något att tänka på när man tvingas välja var man ska lägga krutet.)
    4. En trubadur ska rymmas i budgeten, så gött att slippa sätta ihop en spellista själv. Han fixar allt, utrustning, pausmusik, rubbet.

    Så tänker vi kring vårt bröllop, detta berättar jag i all välmening och ni kan alla självklart välja att prioritera helt annorlunda utifrån era egna tankar och förutsättningar.
     
  • Nali
    Skumboll skrev 2010-12-15 14:27:34 följande:
    Jag ställde det mot varandra helt enkelt, precis som jag tycker att det är overkill att få cred för att man spar pengar tycker jag detsamma om att man gör allt själv. 
    Jag varken vill, orkar eller hinner.

    Och förutsätt inte att man är två som arbetar bara för att man kan spara pengar. Vi har en inkomst och den står inte jag för eftersom jag är hemma av olika skäl.
    Du verkar lite syrlig i dina inlägg men du kanske inte menar det så?
  • Skumboll
    Nali skrev 2010-12-15 14:40:33 följande:
    Du verkar lite syrlig i dina inlägg men du kanske inte menar det så?
    Nejdå, det menar jag inte. Jag vill bara få fram att jag tycker inte ni är duktigare för att ni gör så mycket själva. Så, nu var det sagt. 
  • Familjen Sköld

    Mrs T. Jag sitter och nekar när jag läser det du skriver:). När vår son döpten lagade jag och mamma mat till alla gäster (ca 50st) och konsekvensen av det var att det inte finns ett kort när jag är med min son efter dopcermonin. Det finns småkomiskt nog en hel drös med kort när jag diskar och plockar fram mat:) och detsamma gäller min mamma. Så efter det blev jag lite avskräckt.

    Vi satte oss ner och skrev en lista med vad vi ansåg var viktigt och mindre viktigt och sen har vi prioriterat vad vi vill lägga pengar på. Vi vill ha en dag där vi bara kan njuta av varandra, familj och vänner:)

  • Familjen Sköld

    *Det ska stå nickar inte nekar.. Är nog trött idag:)

  • Nali
    Skumboll skrev 2010-12-15 15:26:40 följande:
    Nejdå, det menar jag inte. Jag vill bara få fram att jag tycker inte ni är duktigare för att ni gör så mycket själva. Så, nu var det sagt. 
    Tycker nog inte "duktigare" är synonymt med bättre bröllop.
  • TheD

    Har jag kommit till diskussion a la tonåringsrummet?

    Alla tycker och tänker olika och tack & lov för det. Vad var och en lägger pengar på har ingen annan med att göra.

    Ett bröllop som kostar 20.000 och ett som kostar 150.000 - vad är skillnaden mer än beloppet? Det äråndå "vår" dag och där ligger känslor och upplevelse.

  • SnartFruSir

    Till både familjen sköld och Mrs T så håller jag också med till 100 %. Nu har jag inte haft dop, men 25-årsfest, examensfest, studenten och diverse event. Jag var bara så trött när själva festerna kom att jag höll på att börja gråta.

    Men sedan har jag lite problem med deligering också, kan hända det gått lättare om vi var flera. Fast då skulle jag behöva kolla så att allt blivit gjort istället, och det stressar mig också.

    Nali, jag tror man får ett jättefint bröllop oavsett om man själv har tillverkat allt med omsorg, eller med omsorg hittat den som skall tillverka det för en :)

  • turbovampyria

    Vad spelar det för roll hur mycket pengar man lägger på mat. Det är upp till var och än. Jag däremot lagar den själv eftersom jag inte har råd att ha catering. Sedan skulle jag peronligen inte vilja ha catering eftersom, av min erfarenhet, blir det inte så gott och precis så att det räcker. Jag älskar att laga mat och vill att alla gäste ska få äta så mycket de vill, lite knäpp på så sätt Glad. Lagar alltid för mycket mat. Tror inte ens jag skulle ha catring om jag hade råd, fast det är bara sån jag är.

  • Skumboll
    TheD skrev 2010-12-15 16:20:55 följande:
    Har jag kommit till diskussion a la tonåringsrummet?
    Japp! Önskar dig välkommen hit!
  • Lev idag

    Vart tog den riktiga diskussionen vägen?
    Där trådskrivaren frågade om tips och råd för denne ville veta hur olika man gör.
    Tråkigt när det spårar ur så här.

  • prinsessanogrodan

    Nu svarar jag på TS:

    Mat -Vi ska ha ca 25 gäster. Vi beräknar 20 tusen på mat och dryck. Vi är på ett litet pensionat, dom dukar,städar,serverar och gör all mat och ordnar med tårta.


    Lokalhyra -Se ovan. Vår "lokalhyra" ingår i summan ovan eftersom vi inte hyr lokalen men är där.


    Dekorationer -Vi ska ha små buketter på borden. Det kommer vara 1 ros, 1 germini och en blåklint. Inga stora blomsterarrangemang alltså.  Vi beräknar 200 kr på dessa. Vi är inte så många gäster och då blir det ju inte så många småbuketter på borden heller. Servetter och dukar och ljus och bestick och porslin allt sånt ingår på pensionatet.


    Inbjudningskort -inbjudningarna kostade 450 kr hos kortdesign.se


    Meny- & infoblad - Vi ska ha festprogram,placeringskort,tackkort, vigselrpogram ,allt från kortdesign.se.  Vi har räknat med ca 1500 kr. Summan beror ju lite på hur många som kommer och vi har inte bestämt hur många exemplar av vigselprogram och festprogram vi ska skicka efter.


    Klänning -Jag köpte min på rean för halva priset. Den ska ändras (släpet ska tas bort och klänningen ska tas av ganska mycket för jag är kort...155 cm över havet bara ) Klänningen och ändringar: 4500 kr.


    Kostym -M2b ska köpa en ny kostym. Jag tycker vi ska räkna på 5000 kr för hans kostym och skor, m2b tror att det blir billigare


    Ringar -Jag ska få en vigselring. M2b vill bara ha sin förlovningsring. Jag tror att min ring kommer kosta ca 10 tusen men det är en ring med diamanter i. Jag ska ev sätta i fler diamanter i förlovningsringen, det kostar ca 4000 kr.

Svar på tråden hur mkt pengar på vad?