• Elei

hur mkt pengar på vad?

Många skriver vad deras budget är på, jag är intresserad av att veta ungefär hur mycket pengar som läggs ner på vad. Är än så länge inne i brainstorming-stadiet bara och det är såå svårt att veta vad det kostar med alla detaljer.

Mat -

Lokalhyra -

Dekorationer -

Inbjudningskort -

Meny- & infoblad -

Klänning -

Kostym -

Ringar -

osv osv...! Vad har ni tänkt er? Eller ni som redan gift er, vad gick på vad?

• Svar på tråden hur mkt pengar på vad?
  • Skumboll
    Aylas skrev 2010-12-14 22:20:33 följande:
    Sorry om jag lägger mig i - men drar du inte väldigt stora växlar av något du själv läger in?
    MissT2011 har inte sagt något om mat som är god eller inte har har riktat sitt svar till MiaSKPG, inte som kritik till din matlagning. Och vad skulboll sagt för orätt vet jag inte...

Ett medlande försök i en kapad tråd
    Tack! Ja, tråden håller sig inte riktigt till ämnet nu men var bara tvungen att säga vad jag tyckte. Och som vanligt reagerar folk negativt på ett sådant inlägg.
  • SweetPearl

Mat: 8000 kr. I denna summa räknar jag in buffén, tårta, all alohol och dryck under kvällen samt nattmat.

Lokalhyra: Gratis. Då min morfar äger den.

Dekorationer: 750 kr. Här räknar jag in servetter, ljushållare, ljus, dukar och rosblad.

Inbjudningskort: ca 180 kr. Jag beställde från vistaprint.se och i denna summa ingick även placeringskort.

Meny- & infoblad: Kommer nog inte att ha ett infoblad. Men vi kommer att ha ett kyrkprogram och dem kommer vi skriva ut på ett finare papper. Så det blir runt 100 kr.

Klänning: 2400 kr för klänning, underkjol och sjal att ha ifall det blir kallt.

Kostym: 220 kr för skjorta och slips. Kostym har han redan.

Ringar till båda: ca 5500 kr

Hår: 1700 kr för mig och för M2b 340 kr.

Smink: 850 kr

Brudnäbb- och näbbkläder: 1500 kr, men egentligen blir det ca 1000 kr då vi kommer köpa skor till sonen som han ändå behöver. Han är 11 månader när vi gifter oss.

Underkläder för båda: 500 kr

Sångare i kyrkan: max 500 kr

Brudbukett: 1200 kr

Näbbukett: 500 kr

Corsage: 150 kr

Kyrkomusiker: ?

Fotograf: 1000 kr för bensin. Min M2b känner några som är hobbyfotografer.

Transport: 1000 kr för bensin. Min m2b har vänner som har finare bilar och kan köra.

• SweetPearl

Hmm ..mitt inlägg blev lite konstig. Men det går ju att läsa. Flört

• Nali

Som någon skrev innan är det en ganska stor uppoffring att göra mycket själv, uppoffringen är tiden som det tar och engangemanget, planeringen och tålamodet.

Hade jag handlat allt det jag gör själv hade jag varit uppe i ofantliga summor.

Visst har man kanske varit på någon fest någon gång där någon lagat mat och det ska vara stort baluns och verkligen fint och så är hela grejen lite halvdan, kanske finns det många som har den erfarenheten av hemmafixat, både gällande kläder och mat.

I vårt fall har vi lagat en del mat så jag är inte orolig över att maten inte skulle vara lika bra, men däremot får vi lägga ner lite mer tid som man kanske gärna sluppit. Nu ordnade det sig i alla fall visade det sig utan några större kostnader. Jag är inte utbildad sömmerska men har sytt en hel del och sysslar med konst och hantverk annars. Testat på diverse program för att göra trycksaker, gjort en del presentbeställningar, tårtor, blomsterarrangemang, lite utställningar osv.

För mig är det ja men "bara" göra 100 marsipanrosor och egna tårtor, sy klänningar och så vidare. För andra är det inte det kanske. Jag vet att mina saker håller måttet eftersom saker jag gör är lättsålda. På mitt sätt får jag exakt det jag vill ha, men då får jag också göra det själv, självklart spar jag in en hel del på att göra så mycket själv, vilket också blir lite av en sport.

Jag skulle nog säga att det känns lite tvärtom här, har man inte fancy pancy bröllop som kostar minst 50000 så får man inte ens några svar i vissa trådar, ganska tråkigt med.

Så alla sorter finns nog, men som någon ovan skrev, det är ju ändamålet som är det mest viktiga, vad man egentligen gifter sig för.

• MiaSKPG

Känner att jag måste "försvara" mig lite här eftersom det drog iväg....
    För det första så är det så jävla typiskt (och fånigt)  svenskt att inte våga prata om ekonomi och hur mycket man tjänar/sparar osv...
    Ni som inte vill tala omdet, håll det för et själva då! Jag är mest bara nyfiken på (ärligt) hur mycket ni sparar och hur länge.... jag vet ju att det finns den sorten som drömt om ett flådigt princessbröllop sen de var 10 och samtidigt dem som gifter sig i en klänning fråm H&M (inget onta med det) så ALLA ÄR OLIKA. Så dum är jag inte så jag inte fattar annat...
    MEN vi är båda 23, min sambo har ett nystartat företag, jag är timanställd, vi har en liten dotter, vi har nyligen köpt hus....alla dessa faktorer gör att vi inte kan spara så mycket. Samtidigt som nån har möjlighet att spara 15 tusen så är det drygt vad vi får in överhuvudtaget. (och nej de är inget jag skäms över att säga..)
    Jag skulle gärna ha ett stort bröllop på en lyxig herrgård med 200 gäster men jag känner inte ens så många människor. Och samtidigt tror JAG att jag hade vaknat upp dagen efter och tänkt: Vilken underbar dag, men vilka bortkastade pengar! Vi har valt att servera salladsbuffe dels för att det (förhoppningsvis) är en varm sommardag och dels för att det är nånting man äter och skiter ut dagen efter så vi har valt att satsa på festen istället med ett grymt liveband (rockabilly!) så gästerna kan minnas en hejdundrande fest istället!
    Vi har själv varit på bröllop senast i somras till ett par goda vänner som hade catering på sin middag och det tog en sån himla tid att vänta på den ena och andra rätten, och den första som blev serverad hade ju ätit upp långt innan den sista fick sin mat. Inget som vi vill ha.... Och sen kom det två gubbar, en med en keyboard och en med en gitarr och dator där de hade färdiginspelade låtar, inte heller nåt som vi tyckte var nån höjdare...

• Sebastiána
    MrsT2011 skrev 2010-12-14 21:15:02 följande:

Det handlar väl för tusan bara om prioriteringar?? Vadå "hur får ni ihop så mkt pengar"? Ja till skillnad från dig lägger vi båda undan 2000 kr varje månad vilket jag tycker är normalt med tanke på att vi båda jobbar heltid! Dessutom bidrar mina föräldrar med ungefär 25% av den totala kostnaden, vilket också är rimligt med tanke på att de sparat till nåt sånt här i typ tio år. Vi bor i hyresrätt och har valt att satsa på bröllop innan vi skaffar barn. Hur svårt kan det vara att få ihop 50000 med vår helt normala och inte alltför ovanliga livsstil undrar jag?? Sen att ni snålar in på middagen (vilken jag anser är nån sorts tack till gästerna för att de vill komma), det får stå för er.

Jag håller med att det till stor del handlar om prioriteringar. Vi sparar också 2000:- per månad. Vi har sparat i snart ett år och skippar dyra julklappar till varandra - blir något mer symboliskt.

Vi tänkte, INNAN vi började kolla vad allt kostade, att vi skulle lägga 50.000:- på bröllopet, men det kommer säkert att sluta på 70.000:-. Vi vill inte lägga allt för mycket men ändå inte snåla. Min klänning blir medeldyr och hans kläder är inte ens inräknade i budgeten eftersom han kan använda sin kostym fler gånger sedan. Middagen och festen vill vi inte spara in på. Vi vill ge våra gäster en god middag och en härlig fest som kan njuta och ha roligt av. Många av dem kommer att ha rest långt för att närvara. Eftersom de flesta av dem kommer att sova över på vandrarhem där man måste fixa egen frukost bjuder vi på enkel brunch dagen efter. Vi kommer också att hyra en minibuss till min BM:s familj så att de kan ta sig runt i trakten. De tar ju knappast sina bilar med på flyget.
  • Sebastiána

De dyraste posterna för oss är maten och drickat såklart. Därefter fotografen bandet och ringen... eller ja, vi vet inte vilken ring det blir ännu. Jag hittade en fantastisk ring i somras som kostade 19.000:-. Min BM hade mer räknat på c.a 5000:- . 19.000:- vill jag inte lägga på en ring och jag har sett liknande ringar som är betydligt billigare. trycksakerna gör vi själva. De trycksaker som finns är inte alls så som jag vill ha dem, alltså gör jag det själv i stället. Jag har designat en väldigt personlig inbjudan och skrivit ut på en bra färgskrivare. Kostnaden för alla trycksakerna hamnar väl sammanlagt på 500-600 inklusive porto

• MrsT2011
    Aylas skrev 2010-12-14 22:20:33 följande:
    Sorry om jag lägger mig i - men drar du inte väldigt stora växlar av något du själv läger in?
    MissT2011 har inte sagt något om mat som är god eller inte har har riktat sitt svar till MiaSKPG, inte som kritik till din matlagning. Och vad skulboll sagt för orätt vet jag inte...

Ett medlande försök i en kapad tråd
    Ja du emblas mamma, man måste vara extremt lättstött om man lyckas tolka ett inlägg riktat till någon ANNAN som personlig kritik mot din matlagning! Jag håller med skumboll till 100%, man blir banne mig rullad i tjära och fjädrar på detta forum för att man unnar sig lyxen att låta en restaurang laga maten så att man själv kan slappna av och njuta av både bröllopsdagen och veckan innan! Ni får göra precis som ni vill, men personligen fattar jag inte hur man kan lägga 100.000 på ett bröllop och ändå stressa med en massa mat och grejande själv.
  • SnartFruSir
    MiaSKPG skrev 2010-12-15 05:49:47 följande:
    Vi har själv varit på bröllop senast i somras till ett par goda vänner som hade catering på sin middag och det tog en sån himla tid att vänta på den ena och andra rätten, och den första som blev serverad hade ju ätit upp långt innan den sista fick sin mat. Inget som vi vill ha.... Och sen kom det två gubbar, en med en keyboard och en med en gitarr och dator där de hade färdiginspelade låtar, inte heller nåt som vi tyckte var nån höjdare...

Självklart behöver inte kostnad vara synonymt med kvalitet, och det är såklart skittråkigt när man betalat mycket pengar och får skit. Så i vårt fall så har vi t.e.x åkt runt och lyssnat på när vår DJ spelat på olika tillställningar. Så utöver pengarna det faktiskt kostar, så får man nog räkna med att även "kolla upp" sådant som har med kvalitetstämpel att göra.

Att det sedan tog sjukt lång tid att få maten och alla inte fick samtidigt är verligen jättetråkigt. Vår serveringspersonal har krävt att få ta hand om bordsplacering (vi vem som sitter var såklart) just därför att alla ska få mat samtidigt.

Alla har såklart olika förutsättningar och vi själva har en nyinköpt lägenhet som står och tickar. Men inga barn, för de vill vi vänta med till efter bröllopet (om vi nu välsingnas med några). Sedan väljer vi att inte göra så mycket nyköp utan att spara undan mycket varje månad istället. Däremot så äter vi middagar ute några gånger varje månad och vi går gärna på bio. Å andra sidan så lagar jag storkok varje söndag så att vi har matlådor till lunch, och där sparar vi pengar.

Precis som Nali säger så kostar det mer om man inte gör själv. Och sitter man utan kontakter, då kostar det ännu mer. Vi vill inte ha buffé på bröllopet utan 3 rätters. Självklart skulle jag kunna laga maten själv - även till 100 personer - men i detta fall så vill jag inte det. Jag vill ta det lugnt på min bröllopsvecka och jag tror ändå att jag kommer ha fullt upp med allt det som skall ordnas i sista stund.

Jag har heller inget problem med att prata om pengar men man får också respektera att alla inte vill veta. Så för den sakens skull så tar jag det lite lugnt.

Slutligen så tror jag absolut inte att jag kommer vakna upp dagen efter med världen ågren över att jag just spenderat 130 000 kr på mitt bröllop. Jag tror att jag kommer vakna upp dagen efter och vara så lycklig över att vara gift och jätteglad över att alla kom och att festen blev så lyckad. Minnet som består är känslorna från kvällen inte priset i kronor. Och det tror jag gäller oavsett om man lagt ut 5 000 kr, 50 000 kr eller 150 000 kr.

• Skumboll
    MrsT2011 skrev 2010-12-15 08:32:08 följande:
    Ja du emblas mamma, man måste vara extremt lättstött om man lyckas tolka ett inlägg riktat till någon ANNAN som personlig kritik mot din matlagning! Jag håller med skumboll till 100%, man blir banne mig rullad i tjära och fjädrar på detta forum för att man unnar sig lyxen att låta en restaurang laga maten så att man själv kan slappna av och njuta av både bröllopsdagen och veckan innan! Ni får göra precis som ni vill, men personligen fattar jag inte hur man kan lägga 100.000 på ett bröllop och ändå stressa med en massa mat och grejande själv.
    Du förstår väl att det inte ligger någon prestige i att låta andra göra jobbet....
Svar på tråden hur mkt pengar på vad?