• Elei

hur mkt pengar på vad?

Många skriver vad deras budget är på, jag är intresserad av att veta ungefär hur mycket pengar som läggs ner på vad. Är än så länge inne i brainstorming-stadiet bara och det är såå svårt att veta vad det kostar med alla detaljer.

Mat -

Lokalhyra -

Dekorationer -

Inbjudningskort -

Meny- & infoblad -

Klänning -

Kostym -

Ringar -

osv osv...! Vad har ni tänkt er? Eller ni som redan gift er, vad gick på vad?

• Svar på tråden hur mkt pengar på vad?
  • Skumboll
    MiaSKPG skrev 2010-12-15 05:49:47 följande:
    Känner att jag måste "försvara" mig lite här eftersom det drog iväg....
    För det första så är det så jävla typiskt (och fånigt)  svenskt att inte våga prata om ekonomi och hur mycket man tjänar/sparar osv...
    Ni som inte vill tala omdet, håll det för et själva då! Jag är mest bara nyfiken på (ärligt) hur mycket ni sparar och hur länge.... jag vet ju att det finns den sorten som drömt om ett flådigt princessbröllop sen de var 10 och samtidigt dem som gifter sig i en klänning fråm H&M (inget onta med det) så ALLA ÄR OLIKA. Så dum är jag inte så jag inte fattar annat...
    MEN vi är båda 23, min sambo har ett nystartat företag, jag är timanställd, vi har en liten dotter, vi har nyligen köpt hus....alla dessa faktorer gör att vi inte kan spara så mycket. Samtidigt som nån har möjlighet att spara 15 tusen så är det drygt vad vi får in överhuvudtaget. (och nej de är inget jag skäms över att säga..)
    Jag skulle gärna ha ett stort bröllop på en lyxig herrgård med 200 gäster men jag känner inte ens så många människor. Och samtidigt tror JAG att jag hade vaknat upp dagen efter och tänkt: Vilken underbar dag, men vilka bortkastade pengar! Vi har valt att servera salladsbuffe dels för att det (förhoppningsvis) är en varm sommardag och dels för att det är nånting man äter och skiter ut dagen efter så vi har valt att satsa på festen istället med ett grymt liveband (rockabilly!) så gästerna kan minnas en hejdundrande fest istället!
    Vi har själv varit på bröllop senast i somras till ett par goda vänner som hade catering på sin middag och det tog en sån himla tid att vänta på den ena och andra rätten, och den första som blev serverad hade ju ätit upp långt innan den sista fick sin mat. Inget som vi vill ha.... Och sen kom det två gubbar, en med en keyboard och en med en gitarr och dator där de hade färdiginspelade låtar, inte heller nåt som vi tyckte var nån höjdare...
    Jag har absolut inga problem att prata pengar. Pengar är inget jag skäms över och jag har det bra ställt. Vi har sparat 10-15 tusen i månaden, och det har gjort att vi slipper ta från våra övriga besparingar. Så även när bröllopet är över och jag "slösat bort onödiga pengar" så har jag några hundratusen över på banken.... 

Det var ju himla trist att höra att cateringen inte funkade på det bröllop du var på, men jag tror faktiskt inte det funkar så över lag. På de bröllop jag varit på har det inte varit några sådana tendenser över huvud taget. 

Och man får inte glömma att alla har vi olika referenser, jag tycker maten är tusen gånger viktigare än att ett band som spelar på kvällen. Det är inget jag skulle uppskatta speciellt och jag kan lika gärna nöja mig med spotify men jag skulle inte kunna bjuda på en sallad till middag. Vi är olika helt enkelt. 
  • Emblas Mamma

Jag frågade om det var kritik mot oss, jag har inte konstaterat Jag har frågat!!!!! Jag lägger redan 100 000 på mitt bröllop så jag tänker inte lägga mer på maten. Jag är inte lat , jag gillar att dona. Dessutom har jag världens bästa familj som hjälper mig och jag kan lova att det blir minst lika lyxigt som eran middag. Skulle ni vara bättre eller!?!? Det känns ju som om ni anser det. Usch...

• Aylas
    Emblas Mamma skrev 2010-12-15 09:53:02 följande:
    Jag frågade om det var kritik mot oss, jag har inte konstaterat Jag har frågat!!!!! Jag lägger redan 100 000 på mitt bröllop så jag tänker inte lägga mer på maten. Jag är inte lat , jag gillar att dona. Dessutom har jag världens bästa familj som hjälper mig och jag kan lova att det blir minst lika lyxigt som eran middag. Skulle ni vara bättre eller!?!? Det känns ju som om ni anser det. Usch...
    Jag personligen tror att hemlagad met kan vara godare än catering eftersom man lägger ner sin själ och mycket kärlek. Jag tror inte att jag (för min m2b skulle nog inte våga) skulle klara av att laga 3 rätters till 100 personer och samtigigt känna mig lugn nog att njuta av min bröllopsdag. Men all heder åt de som klarar det och jag hade tyckt att det kändes väldigt personligt att äta mat som brudparet hade varit med att fixa!

Vi har därför valt att fråga två kockvänner, som inte är tillräckligt nära för att bjudas att laga maten (fy vad hemsk det lät, men det är syster barndomsvänner och inte mina). Att de är grymma på att laga mat har vi smakat
  • Skumboll
    Absolut inte, vi är inte bättre precis som ni inte är bättre för att ni fixar allt själva!
  • Familjen Sköld

Mat- 25 000 (inkl personal och kock som grillar)
    Tårta- 2500
    Dryck -10 000
    Ringar- 8000
    Kläder - 15000
    Hår och smink- 4000
    Band - 7000
    Fotograf - 7500
    Florist -3000
    Dekoration - 5000
    Lokal - 2000
    Boende - 5000 (hyr ett vandrarhem över en helg)
    Skor - 1000
    Solist i kyrkan - 500
    Trycksaker - 3000

Jag tror det är allt:)

• SnartFruSir
    Jag tror ingen tycker att de är bättre än någon annan, men att allas alternativ passar de själva bäst. Hmm, förstår du vad jag menar då? Är inte världsbäst på att uttrycka mig.

Alla har kanske inte familj som kan ställa upp, eller andra åtaganden som gör att man inte hinner - eller vill - laga maten. Alla är kanske inte så grymma på mat heller ;) Men tror inte det har med lathet att göra för någon, det har det inte för mig i alla fall. Jag lägger tiden på att dekorera lokalen och sy 20 linnedukar och 120 linneservetter, göra inbjudningskort, festprogram och kyrkprogram.

Nu kan jag såklart bara tala för mig själv, men jag har tidigare jobbat med event där det varit middagar för mellan 50 - 400 personer och jag känner helt enkelt att jag inte hinner med att ordna maten, även om jag vet att jag kan. Vi har ofta fester hemma då det kommer 40- 50 personer och då lagar jag alltid mat men samtidigt så stressar det mig oerhört. Jag vill ju att det ska smaka gott och se fint ut!

En annan sak med vår meny är t.ex. att förrätten (skaldjursbakelse)  kan göras max en dag i förväg, huvudrätten samma dag och efterätten 1-2 dagar före. Så det finns liksom ingen chans i världen att jag ska hinna grilla 120 protioner oxfilé mellan vigseln och maten. Det är därför jag betalar andra för att göra det :) 

Jag tror erat bröllop kommer bli jättefint och maten toppen. Det tror jag vårat blir också.
  • Familjen Sköld

Oj, jag såg inte att det gick så vilt till här ;). Förstår inte riktigt vad "problemet" är, det är väl upp till var och en hur de vill göra och jag ser inte heller att någon har sagt något nedlåtande om hur någon annan gör.

Ni får säkert alla ert drömbröllop:). Men jag personligen orkar inte laga mat åt alla gäster på vår dag och jag vill att mina gäster ska vara gäster och inte behöva stressa över maten. Men det är bara jag:)

• Lev idag

Jag vill ha helgrillat lamm på mitt bröllop. Ska gifta mej på Gotland och det är lite en gotländsk specialitet. Men jag har varken verktyg eller kunskap att grilla hela lamm som tar ca 7-8 timmar att grilla.
    Min mammas morbror åker runt och grillar lamm på de viset så han har verktyg och allt, men han ska ju bjudas på bröllopet. Så då hoppas jag han känner någon som vi kan anlita. :)
    I övrigt så hatar jag att laga mat och är skitdålig på det. :D
    Så absolut får jag lösa det på annat sätt. Hur? Det vet jag inte än.. :)

Har inte riktigt räknat på allt ännu.
    Det är långt kvar och vi har inte pratat om allt ordentligt än. :)

• JBEC

Det är väl ändå så att alla som gifter sig ska få göra det på sitt sätt?
    Vissa prioriterar lite dyrare dryck och mat, andra prioriterar klädseln, andra musiken, vilka som firar med en, resan etc..
    Alla är individer och hur som helst är ett bröllop ett stort beslut och alla ska få fira det på det sätt de känner. Spela roll om det är billigt eller dyrt!

Jag anser att det viktigaste är att alla här känner sig nöjda med sitt beslut

• SnartFruSir
    Lev idag skrev 2010-12-15 11:19:12 följande:
    Jag vill ha helgrillat lamm på mitt bröllop. Ska gifta mej på Gotland och det är lite en gotländsk specialitet. Men jag har varken verktyg eller kunskap att grilla hela lamm som tar ca 7-8 timmar att grilla.
    Min mammas morbror åker runt och grillar lamm på de viset så han har verktyg och allt, men han ska ju bjudas på bröllopet. Så då hoppas jag han känner någon som vi kan anlita. :)
    I övrigt så hatar jag att laga mat och är skitdålig på det. :D
    Så absolut får jag lösa det på annat sätt. Hur? Det vet jag inte än.. :)

Har inte riktigt räknat på allt ännu.
    Det är långt kvar och vi har inte pratat om allt ordentligt än. :)
    Är du ursprungligen från Gotland? En av mina bästa vänner är från Visby så jag kan fråga henne om tips och råd om du behöver hjälp! Hon vill också gifta sig "hemma" men tidigast 2012 och har också planer på helgrillat lamm... :)
Svar på tråden hur mkt pengar på vad?