MiaSKPG skrev 2010-12-15 05:49:47 följande:
Känner att jag måste "försvara" mig lite här eftersom det drog iväg....
För det första så är det så jävla typiskt (och fånigt) svenskt att inte våga prata om ekonomi och hur mycket man tjänar/sparar osv...
Ni som inte vill tala omdet, håll det för et själva då! Jag är mest bara nyfiken på (ärligt) hur mycket ni sparar och hur länge.... jag vet ju att det finns den sorten som drömt om ett flådigt princessbröllop sen de var 10 och samtidigt dem som gifter sig i en klänning fråm H&M (inget onta med det) så ALLA ÄR OLIKA. Så dum är jag inte så jag inte fattar annat...
MEN vi är båda 23, min sambo har ett nystartat företag, jag är timanställd, vi har en liten dotter, vi har nyligen köpt hus....alla dessa faktorer gör att vi inte kan spara så mycket. Samtidigt som nån har möjlighet att spara 15 tusen så är det drygt vad vi får in överhuvudtaget. (och nej de är inget jag skäms över att säga..)
Jag skulle gärna ha ett stort bröllop på en lyxig herrgård med 200 gäster men jag känner inte ens så många människor. Och samtidigt tror JAG att jag hade vaknat upp dagen efter och tänkt: Vilken underbar dag, men vilka bortkastade pengar! Vi har valt att servera salladsbuffe dels för att det (förhoppningsvis) är en varm sommardag och dels för att det är nånting man äter och skiter ut dagen efter så vi har valt att satsa på festen istället med ett grymt liveband (rockabilly!) så gästerna kan minnas en hejdundrande fest istället!
Vi har själv varit på bröllop senast i somras till ett par goda vänner som hade catering på sin middag och det tog en sån himla tid att vänta på den ena och andra rätten, och den första som blev serverad hade ju ätit upp långt innan den sista fick sin mat. Inget som vi vill ha.... Och sen kom det två gubbar, en med en keyboard och en med en gitarr och dator där de hade färdiginspelade låtar, inte heller nåt som vi tyckte var nån höjdare...
Jag har absolut inga problem att prata pengar. Pengar är inget jag skäms över och jag har det bra ställt. Vi har sparat 10-15 tusen i månaden, och det har gjort att vi slipper ta från våra övriga besparingar. Så även när bröllopet är över och jag "slösat bort onödiga pengar" så har jag några hundratusen över på banken....
Det var ju himla trist att höra att cateringen inte funkade på det bröllop du var på, men jag tror faktiskt inte det funkar så över lag. På de bröllop jag varit på har det inte varit några sådana tendenser över huvud taget.
Och man får inte glömma att alla har vi olika referenser, jag tycker maten är tusen gånger viktigare än att ett band som spelar på kvällen. Det är inget jag skulle uppskatta speciellt och jag kan lika gärna nöja mig med spotify men jag skulle inte kunna bjuda på en sallad till middag. Vi är olika helt enkelt.