• Elei

hur mkt pengar på vad?

Många skriver vad deras budget är på, jag är intresserad av att veta ungefär hur mycket pengar som läggs ner på vad. Är än så länge inne i brainstorming-stadiet bara och det är såå svårt att veta vad det kostar med alla detaljer.

Mat -

Lokalhyra -

Dekorationer -

Inbjudningskort -

Meny- & infoblad -

Klänning -

Kostym -

Ringar -

osv osv...! Vad har ni tänkt er? Eller ni som redan gift er, vad gick på vad?

• Svar på tråden hur mkt pengar på vad?
  • Emblas Mamma
    Skumboll skrev 2010-12-14 21:34:19 följande:
    Emblas: Vaddå förbannade? Jag är inte ett dugg förbannad, jag undrar bara varför man bryr sig om vad andra gör med sina pengar?

Klart det går att spara! Vi har hus, bil, barn osv och lever på en inkomst. Klart vi får prioritera under tiden vi sparar, men det går!  Jag får ju min "belöning" sedan. 
    Tycker bara ni BÅDA skriver lite taskiga saker så..
    menmen ni vet ju bäst själva.
  • Emblas Mamma
    Sen att ni snålar in på middagen (vilken jag anser är nån sorts tack till gästerna för att de vill komma), det får stå för er.

Bara typ detta. Som om man skulle ha en dålig eller sämre kvalité på maten ifall man gör den själv?
  • Aylas

Trodde jag gjort ett inlägg, men jag verkar inte vara så teknisk idag

Vi hade en budget på 70´ men ligger just nu kring 100´ (ex resa) och det svider en del när man tänker på hur mycket det är.

För att återgå till TS fråga så kommer våra största utgifter vara mat (20´), kläder (15´), dryck (8´) och bandet (10´) men det mesta är alla "småsaker" som tillkommer. Det ska till dukar, serveringspersonal, blommor och en hel del utskick.

Men jag tycker att det är upp till var och en hur mycket man vill lägga på bröllopet, vill man ha ett bröllop som inte tär för mycket på besparingarna så behöver det inte vara sämre - det kan kanske kräva en hel del mer planerande och fixande. Men jag håller med Skumboll - ofta får man försvara att man vill lägga pengar på sin livs fest här på BT.

Och jag har inte dåligt samvete för att jag lägger pengar på mitt bröllop. Vi kommer att ha ett närproducerat bröllop men lokal mat och kommer försöka ha miljövänligare papper. Det finns olika sätt att göra världen lite bättre

• Skumboll
    Emblas Mamma skrev 2010-12-14 21:36:58 följande:
    Tycker bara ni BÅDA skriver lite taskiga saker så..
    menmen ni vet ju bäst själva.
    Det är tydligen helt okej här på BT att ifrågasätta varför man lägger mycket pengar på ett bröllop, men inte alls legalt att göra detsamma om de som väljer att hålla en smalare budget. 
    En person frågade hur man kan vilja lägga över en viss summa på bröllop. Jag gav svar på tal och helt plötsligt vart jag det svarta fåret. Förvånad 

Jaja, god jul på er!
  • Emblas Mamma

Jag bara undrade om du menade att jag skulle laga äckligare middag än en resaturang? ? Det verkade så. Tänkte också säga att gäster inte behöver ett tack i en dyr middag, man kan välja att inte ha fest och bara ha vigsel. Är det för middagen du gifter dig? För att vise hur rik du är som bjuder dyrare än andra? Jag bara undrade, frågan är ju fri. Blev lite stött faktiskt eftersom jag inte sagt ett skit om dina budgetar, även om en Anna. Här inne gjorde det kan du väl inte vara så nedlåtande Att du nedvärderar allas middagar som inte är svindyra? Bara undrar ...

• Skumboll
    Emblas Mamma skrev 2010-12-14 22:05:18 följande:
    Jag bara undrade om du menade att jag skulle laga äckligare middag än en resaturang? ? Det verkade så. Tänkte också säga att gäster inte behöver ett tack i en dyr middag, man kan välja att inte ha fest och bara ha vigsel. Är det för middagen du gifter dig? För att vise hur rik du är som bjuder dyrare än andra? Jag bara undrade, frågan är ju fri. Blev lite stött faktiskt eftersom jag inte sagt ett skit om dina budgetar, även om en Anna. Här inne gjorde det kan du väl inte vara så nedlåtande Att du nedvärderar allas middagar som inte är svindyra? Bara undrar ...
    JAG har aldrig yppat något sådant. Det får stå för den som skrev inlägget! 
  • Emblas Mamma
    Skumboll skrev 2010-12-14 22:08:14 följande:
    JAG har aldrig yppat något sådant. Det får stå för den som skrev inlägget! 
    Dert var också menat till denna.
  • SnartFruSir

Jag tycker att syftet med att man gifter sig är det viktigaste. Alla har vi olika förutsättningar men gemensamt att vi vill dela resten av våra liv med vår älskade. Alla kommer säkerligen få ett perfekt bröllop ur deras eget mått mätt.

Men när det kommer till oss så har vi sagt att det får kosta vad det vill. Vi lägger undan ungefär 15 000 varje månad för att få det bröllop VI drömmer om. Och ni ska veta att jag är väldigt prismedveten så jag tar inte första bästa. Men jag betalar sedan för det som passar oss bäst. Vi har också väldigt tur på det sättet att min pappas restaurang tar hand om matlagningen. På så sätt kan vi bjuda alla vi vill (vi blir ca 110 personer) men ändå ha med precis det vi vill.

Så här ser läget ut just nu:

Mat - 20 000

Bröllopstårta - 5000

Dryck - 20 000

Serveringspersonal inkl bartenders - 10 000

Lokalhyra - 3500

Dekorationer - 10 000

Inbjudan, kyrkprogram, festprogram - 5000

Klänning, slöja, underkläder, skor - 7500

Kostym, underklöder, skor - 4000

Frisör, inkl tärnornas hår och make up - 5300

Ring - 10 000

Tärnornas klänningar - 6000

Marsalkarnas kostymer - 2000

Blommor, även till lokal - 4000

DJ - 5000

Transport av oss - 2800

Transport av gäster - 3800

Fotograf - 5000

Hotelrum för bröllopsnatt får vi i present av våra tärnor.
  • Aylas
    Emblas Mamma skrev 2010-12-14 22:05:18 följande:
    Sorry om jag lägger mig i - men drar du inte väldigt stora växlar av något du själv läger in?
    MissT2011 har inte sagt något om mat som är god eller inte har har riktat sitt svar till MiaSKPG, inte som kritik till din matlagning. Och vad skulboll sagt för orätt vet jag inte...

Ett medlande försök i en kapad tråd
  • Emblas Mamma

Det är ju DÄRFÖR jag frågar eftersom jag tolkade meningen som taskig och nedlåtande, därför undrar jag ju självklart om det var så det var tänkt. Ville mest ha en förklaring faktiskt.......

Svar på tråden hur mkt pengar på vad?