• Elei

hur mkt pengar på vad?

Många skriver vad deras budget är på, jag är intresserad av att veta ungefär hur mycket pengar som läggs ner på vad. Är än så länge inne i brainstorming-stadiet bara och det är såå svårt att veta vad det kostar med alla detaljer.

Mat -

Lokalhyra -

Dekorationer -

Inbjudningskort -

Meny- & infoblad -

Klänning -

Kostym -

Ringar -

osv osv...! Vad har ni tänkt er? Eller ni som redan gift er, vad gick på vad?

• Svar på tråden hur mkt pengar på vad?
  • Sörön10

Så här gick det för oss, vi landade på 69415 kr (tack bt för budgetverktyget!)

70 pers, middag på restaurang! 

Blommor (brudbukett, tärndito två corsage) 1200 kr

Hår, smink, smycken brud 2593 kr

Brudkläder (allt jag hade på mig) 6727 kr

Brudgummens kläder 4390 kr

Efterspel (bröllopsnatt, presenter till hjälpare,tackkort, tidningsannonser, weekendtrip) 5793 kr

Dekoration till festen 1428 kr

Festprogram 852 kr

Mat och dryck till maten (två rätter, samt vickning) 28360

Band på festen 1660

Bröllopstårta inkl. ställning 311  kr

Solist till vigsel 5000 kr

Övrigt runt vigsel (festprogram, prästens boende etc. 1268 kr

Övrigt inkl. inbjudningskort och transport av gäster 9833 kr.

Ringen saknas här för vi fick gammalt guld av våra mammor och sålde så det täckte den. Min ring kostade dock ca 9500 kr. Kommer också tillkomma lite portokostnader för tackkorten. Ska väl skickas snart! haha!

• Yarrow

Ungefär så här blev det för oss när vi gifte oss i Augusti:

Mat - 19 000.- inkl tårta

Lokalhyra - 14 000:-

Dekorationer - 1000:- + blommor 3000:-

Inbjudningskort - 1000:- inkl frimärken

Meny- & infoblad - 300:-

Klänning - 4000:-

Kostym - 15 000:- men den betalade inte vi utan vi fick den av svärisarna

Ringar - 15 000:-

Sen va det en del annat med:

Transport - 1000:-

Underhållning - 3000:-

Personal - 5000:-

Hyrporslin- 3000:-

Hotelnatt- 1500:-

Bröllopsföljets kläder 1000:- (här sparade vi massor med pengar och köpte enkla, vackra klänningar som alla hade användning av efter bröllopet med!

Fotograf - 6000:-

Tackkort - 1000:-

Nu har jag säkert glömt något men ungefär så här blev det tillslut. Det vi ade ner mest pengar på var maten och de fina lokalerna.

• prickigkatt

För 50 personer

Mat - 15 000 kr (3-rätters inkl servering, dukar och servetter)+ ca 5000 i alkohol

Lokalhyra - 3000 kr

Dekorationer - 3000 (blommor som jag köpte och arrangerades själv, ljuslyktor, spetsar mm=

Inbjudningskort  och tackkort - 2000 kr (gjorde själv(

Meny- & infoblad - 1000 kr (gjorde själv, tryckte på tryckeri till "kompispris")

Klänning - 5500 kr, skor 700 kr

Kostym - 6500 kr inkl skjorta, fluga, skor etc

Ringar - 22 000 kr (en vigselring)

Brudbukett - 1200 kr

Tackpresenter (tärna, toastmastrar etc) 3000 kr

• JBEC

Vi planerar för fullt inför sommaren och har inte bokat allt än. Har försökt göra en budget men det kan ju bli lite plus och lite minus här och var:

För 70 pers:

Mat (trerätters) med vin och avec-kaffe: 45 000

Hyra: Ingår i matkostnaden

Dekoration: Får av föräldrarna

Klänning: 5700

Tillbehör (skor, hårsmycke, underkläder): 1500

Brudgummens klädsel (frack, hyra): 1500

Ringar( två förlovnings, en vigsel): 20 000

Band på festen: 6000

Inbjudningskort, placering och festprogram (gör själv): 500

Tårta: 27 kr /bit: 1900

Brudbukett: 1300

Coursage: 300

Vad mycket pengar det blir till slut... :)

• liiine89

Kan säga som såhär att vi har en budget på 10 000:- då min sambo bara är deltidsanställd och jag pluggar. Vi vill heller inte ha en dyr och tillgjord fest. Utan ett mindre personligt och mysig fest.

Vi har då:

Lokal - 1800kr

Klänningar - 677kr

Vigselringar - 1100 (ska göra dem lite mer exklusivare i framtiden)

Dekorationer (ljus, dukar, servetter m.m) 300kr

Alkohol - 700kr

Läsk - 500kr

Mat - vi är inte helt klara på den fronten, men ska ha kall buffe, med kycklingfile, rostbiff, kassler, pasta sallad, potatis sallad, grönsallad, ostbricka och så. Sen gör mina föräldrar maten.

Det går om man vill :D

• Elei

Tack för alla svar det är dyrt att gifta sig - men jag har ändå fått lite perspektiv, 50 000 kr borde inte vara omöjligt att hålla sig till ju!

Vore trist att behöva vänta tills karln är färdigpluggad

• 2010 2010

Vi gifter oss i juni och så här ser det ut för oss:
    Ca 30 gäster

Brudklänning: 4000
    Kläder till brudgum 2500
    Näbbklänningar 3 st: 1500
    Fotograf ink album och ev förstoring 7000
    Vigselring: 8000
    Brudfrisyr: 1250
    Smink: 750
    Skor till barnen 500
    Skor till mig: 500
    Inbjudningskort 500
    Bröllopsnatt 1200
    Brudbukett: 1000 (en kompis ska göra den så hoppas på billigare)
    Näbbuketter: 300 (samma där)
    Blommor och utsmyckning : 1500
    Mat och dryck: 8000
    Bröllopstårta och kaffe: 1500
    Hyra av restaurang inkl personal: 600
    Häst och vagn: 2650

Det är väl de största posterna, hoppas ju på att komma billigare undan men vill inte överskrida.
    Vi har en kompis som gör buketterna och min kusin kommer sjunga.

Vi gjorde en lista och radade upp de olika posterna i 3 olika kolumner: Väldigt viktigt, lagom viktigt och inte så viktigt. På så sätt fick vi en överblick på vad som vi ville lägga lite extra pengar på och sådant som vi kan tänka oss att snäla in på.
    Vi vill inte hamna över 45 000 kr. Först hade vi tänkt oss 30 000 men insåg att det var svårt att hålla oss till.

• Nali

Klipper och klistrar från annan tråd jag skrev i:

Vi hamnar nog ungefär på 17-18000:- allt som allt. Då har jag räknat i överkant på vissa saker. Vissa saker hade vi redan så egentligen har vi inte behövt köpa in det nu. Vi är först 49 personer till tårtan och sedan 37 till kvällen/festen.

Klänningen har jag fått, kommer lägga till tyll i kjolen bara vilket kanske går på 120:- Skor, guldiga som jag köpte i somras 99:- sen köpte jag vitt glitter, slipade skorna och limmade på det så 180:- ungefär.

Underkläder, smink, hår 1100:-

Brudgummens kläder kostym (second hand, finns mängder med frackar och kostymer i secondhand-affärer. ) Ny skjorta till det så blir det inte mer än 500:-

Vi gör maten och tårtorna själva, förutom rostbiff som vi köper hos ica-affären och får lite bättre pris för att vi köper mycket. Förrätt, efterrätt, dricka, tårta, efterrätt, snacks 4200:-

Ringar 2400:- (lämnar in lite guld vi inte vill ha samtidigt så får ner det till 2400 av den anledningen. då är det två förlovningsringar och en vigselring i titan. Hade kostat ungefär 4000:- annars. 

Blommor 650:- Köper rosknippen från vår lokala ica-affär och beställer ett par rosor till från blomsterhandeln plus lite annat att dekorera med. Dessa blommor kommer räcka till buketter till mig och två flickor samt till borden.

Barnens kläder och skor (6 stycken är dom) 2800:- Syr flickornas klänningar själv. Pojkarna kommer ha grå byxor, vit skjorta och svarta västar. Slipsar i samma färg som klänningarna som jag också kommer sy. Äldsta pojken kommer också ha kavaj.

Dukning 1200:-

Foto tar syrran och en kompis.

Transport behövs inte, räcker att åka i det vi har till kyrkan som är så nära.

Presenter till gästerna 200:-

Lotterivinster till barnen under kvällen 200:-

Lyktor 400:-

Inbjudningskort 100:- (Har otroligt mycket pyssel mm.)

Bröllopsprogram mm. 100:-

Jag är helt övertygad om att vårt bröllop blir kanonfint trots att vi gör mycket själva och köpt second hand och på rea mm. Jag har varit gift en gång innan och det är en dag där så mycket pengar försvinner på en och samma gång. Bättre att lägga fokus på det som är viktigt den dagen, att man vill vara tillsammans så länge man nu bara kan och dela sina liv med varandra.

• 20110820

Har 9 månader kvar men budgeten ser ut ungefär så här:

Mat - ca 10 000 (40-45 gäster)

Lokalhyra - 3500 (församlingsgård fredag-söndag)

Dekorationer - budgeterat 1500 men kommer mest troligt att hamna på 2000-2500 då jag syr överdrag till alla stolar. Kommer iofs att sälja dessa sen och då få igen lite pengar...

Inbjudningskort - 300 (gör dem själv)

Meny- & infoblad - 5-600 (gör egna festprogram)

Klänning - 3500 (köper Kina-klänning)

Kostym - 1-2000

Ringar - budgeterat 5000 för vigselring till mig men kommer hamna på ca 15 000 då vi bestämt oss för att byta ut våra förlovningsringar från titan till vitt guld.

Vi kommer att spränga vår budget med ca 20 000 skulle jag tro men vi gifter oss bara en gång i livet så vi får lösa det

Svar på tråden hur mkt pengar på vad?