• Elei

    hur mkt pengar på vad?

    Många skriver vad deras budget är på, jag är intresserad av att veta ungefär hur mycket pengar som läggs ner på vad. Är än så länge inne i brainstorming-stadiet bara och det är såå svårt att veta vad det kostar med alla detaljer.


     


    Mat -


    Lokalhyra -


    Dekorationer -


    Inbjudningskort -


    Meny- & infoblad -


    Klänning -


    Kostym -


    Ringar -


     


    osv osv...! Vad har ni tänkt er? Eller ni som redan gift er, vad gick på vad?


     



     

  • Svar på tråden hur mkt pengar på vad?
  • Skumboll
    MiaSKPG skrev 2010-12-14 13:56:25 följande:
    SHIT! Visst att alla är olika men....Jag kan inte förstå hur man ens kan vilja lägga över 50000 på sitt bröllop? Okej att man bara ska göra det en gång men man skulle ju kunna ha så mycket roligare för dom pengarna. Och hur får ni ihop till så mycket pengar? Har ni sparat länge?
    Jadu, precis som du inte förstår att en del av oss lägger en stor summa så förstår inte jag varför man ska snåla på allt. Men, alla gör vi som vi vill och hur andra gör bryr ju inte jag mig om. Och vad jag lägger mina pengar på, om det är ett bröllop, en bil eller resor måste ju vara upp till mig. Och hur får vi ihoppengar, ja, vi sparar under ca ett år. 
  • JT2010
    MiaSKPG skrev 2010-12-14 13:56:25 följande:
    SHIT! Visst att alla är olika men....Jag kan inte förstå hur man ens kan vilja lägga över 50000 på sitt bröllop? Okej att man bara ska göra det en gång men man skulle ju kunna ha så mycket roligare för dom pengarna. Och hur får ni ihop till så mycket pengar? Har ni sparat länge?
    Skumboll skrev 2010-12-14 17:13:59 följande:
    Jadu, precis som du inte förstår att en del av oss lägger en stor summa så förstår inte jag varför man ska snåla på allt. Men, alla gör vi som vi vill och hur andra gör bryr ju inte jag mig om. Och vad jag lägger mina pengar på, om det är ett bröllop, en bil eller resor måste ju vara upp till mig. Och hur får vi ihoppengar, ja, vi sparar under ca ett år. 
    Håller helt med Skumboll. Alla prioriterar ju olika. Bara för att man lägger ut över 50000kr betyder det inte att man bara slänger pengarna i sjön eller slösar en massa utan att tänka på budgeten. En del Saker kostar tyvärr väldigt mycket. Bara vår catering kostade 55000kr. Men då ingick en hel del. Jag menar om man bara vill fota, filma och ha en sångare på bröllopet så går det ju på närmare 50000kr totalt så det drar ju lätt iväg.  Vi la ut ca 130000kr och det var värt varenda öre. :) Man kan alltid spara ihop de pengarna igen och göra annat roligt oxå :)
  • Skumboll
    JT2010 skrev 2010-12-14 18:43:49 följande:
    Skumboll skrev 2010-12-14 17:13:59 följande:
    Jadu, precis som du inte förstår att en del av oss lägger en stor summa så förstår inte jag varför man ska snåla på allt. Men, alla gör vi som vi vill och hur andra gör bryr ju inte jag mig om. Och vad jag lägger mina pengar på, om det är ett bröllop, en bil eller resor måste ju vara upp till mig. Och hur får vi ihoppengar, ja, vi sparar under ca ett år. 
    Håller helt med Skumboll. Alla prioriterar ju olika. Bara för att man lägger ut över 50000kr betyder det inte att man bara slänger pengarna i sjön eller slösar en massa utan att tänka på budgeten. En del Saker kostar tyvärr väldigt mycket. Bara vår catering kostade 55000kr. Men då ingick en hel del. Jag menar om man bara vill fota, filma och ha en sångare på bröllopet så går det ju på närmare 50000kr totalt så det drar ju lätt iväg.  Vi la ut ca 130000kr och det var värt varenda öre. :) Man kan alltid spara ihop de pengarna igen och göra annat roligt oxå :)
    Tack, någon som håller med. Känner ofta här på BT att man blir piskad lite på fingrarna om man inte vill hålla bröllopet så billigt och budget som möjligt.
  • Emblas Mamma
    Skumboll skrev 2010-12-14 17:13:59 följande:
    Jadu, precis som du inte förstår att en del av oss lägger en stor summa så förstår inte jag varför man ska snåla på allt. Men, alla gör vi som vi vill och hur andra gör bryr ju inte jag mig om. Och vad jag lägger mina pengar på, om det är ett bröllop, en bil eller resor måste ju vara upp till mig. Och hur får vi ihoppengar, ja, vi sparar under ca ett år. 
    Mne det handlar väl absolut inte om att snåla!?
    Vissa har ju faktiskt inte råd!

    Alla är ju inte rika eller välbetalda eller klarar av att spara så mycket av olika skäl.

    själv har jag sjukt dåligt samvete av att jag ska slösa så mycket som nästan 100.000 på bröllop med resan in i det priset. Jag tänker nämligen på alla i världen som har det så dåligt ställt att dom aldrig får mat, eller handikappade som aldrig någonsin varit ute pga brist på hjälpmedel.
    Nej, jag skämms OTROLIGT mycket men ändå gör jag det.

    Fan vad egoistiska vi är alliopa egentligen.. jag tycker själv jag är dum:) Men jag ska kompensera detta med att försöka hjälpa fattiga människor så fort jag får ett jobb efter skolan. Då vill jag hjälpa! Och inte bara med bidrag utan också annat.
    Men det är så jag tänker. Ni behöver inte ha dåligt samvete för det jag skriver - det är bara jag som försöker tänka lite medmänskligt.
    Andra tycker och tänker precis som dom vill.

    Men att kalla någon snål bara för att man gör något själv tycker jga är helt fel. Det tycker jag är istället en stor uppoffring! NI ska ha eloge för det Ni kämpar mer än vi och värnar både om miljön och annat :)
  • Skumboll
    Emblas Mamma skrev 2010-12-14 19:48:59 följande:
    Mne det handlar väl absolut inte om att snåla!?
    Vissa har ju faktiskt inte råd!
    Jag utfick från MiaSKPG's inlägg, där hon skriver att man kan ha roligare för pengarna. Jag tolkade det inte som att hon inte hade råd. 
    En del väljer att lägga dem på teknikprylar, resor, bilar osv. En del väljer att lägga pengarna på ett bröllop. Förstår inte vad skillnaden är.  

    Hade jag inte haft råd hade jag själv ansett att jag får snåla. Man måste ju snåla för att hålla igen på pengarna. Jaja, det är väl relativt. 
  • Skumboll

    Och dåligt samvete har jag inte. Inte det minsta. Jag har ett fh-barn och har inte satt mig själv i främsta rummet på närmre fyra år. Ska bli roligt att göra något lite extra, och lyxigt, för sig själv! För pengar jag kämpat med att spara ihop.  

  • MrsT2011
    MiaSKPG skrev 2010-12-14 13:56:25 följande:
    SHIT! Visst att alla är olika men....Jag kan inte förstå hur man ens kan vilja lägga över 50000 på sitt bröllop? Okej att man bara ska göra det en gång men man skulle ju kunna ha så mycket roligare för dom pengarna. Och hur får ni ihop till så mycket pengar? Har ni sparat länge?

    Så här ser det ut för oss som har planerat sen augusti i år och gifter oss i juni 2011:
    (ca 50 gäster)
    inbjudan, plceringskort, meny, festprogram - 1500 (gör själv)
    Kläder till både brud, brudgum och tärna - 3000
    blommor (bukett och dekoration) - 2000 (gör själv)
    musik i kyrkan - gratis då jag känner många som kan sjunga och spela
    frakt till festlokal - gratis då min sambo har en fin veteranbil
    hyra av festlokal - 1500kr (inkl porslin)
    salladsbuffe + tårta - 6000
    öl + cider - 4000
    band till festen - 6500
    dansträning (brudvals) - 1200
    hotellnatt - 3000 (bröllopssvit)
    = 28700 (budgeten är 30)

    Än har vi itne sparat en krona men eftersom jag gjort mycket själv så köper man ju grejer allt eftersom och behöver inte ha ett "lager".

    Det handlar väl för tusan bara om prioriteringar?? Vadå "hur får ni ihop så mkt pengar"? Ja till skillnad från dig lägger vi båda undan 2000 kr varje månad vilket jag tycker är normalt med tanke på att vi båda jobbar heltid! Dessutom bidrar mina föräldrar med ungefär 25% av den totala kostnaden, vilket också är rimligt med tanke på att de sparat till nåt sånt här i typ tio år. Vi bor i hyresrätt och har valt att satsa på bröllop innan vi skaffar barn. Hur svårt kan det vara att få ihop 50000 med vår helt normala och inte alltför ovanliga livsstil undrar jag?? Sen att ni snålar in på middagen (vilken jag anser är nån sorts tack till gästerna för att de vill komma), det får stå för er.

  • Emblas Mamma

    Herregud varför blir ni så förbannade?

    det är ju iofs en diskution.
    mne jag tycker att det låter lite fel att man skulle snåla på middagen och vara dåligare för det?
    Även att vårt bröllop går på så mycket så lagar vi middagen själva och det blir billigt på så sät.. Men vi lagar god mat som tusan också så jag anser inte att det är nödvändigt med dyr restaurangmat när vi kan få till det lika bra själva?

    ajg förstår att man vill lägga pengar på bröllopet. jag gör själv det,
    men INNAN tänkte jag med på "hur fan kan man bara lägga så jäääävla mycket pengar!?"
    Men nu gör jag ju likadant själv.

    Så jag kan ju inte säga något.

    Vet ni, jag har tänkt på dessa fina repotage om några som önskat sig pengar på sitt bröllop och skänkt dom till dom som behöver de bättre! Så fint gjort av dom :)
    Dock så tror jag de flesta av oss är alltför egoistiska för det (jag med), men jag ska ut på min lyxresa och SEN ska jag hjälpa mer än ett barn i världen. Det lovar jag!
    För jag vill faktiskt inte vara en svensk egoist i mängden. Men jag vet att det är lätt att vara det :)
    Den som är störst, rikast och vackrast är ju bäst - verkar det som i min umgängeskrets i alla fall. Jag är så trött på det. Jag vill att folk ska tänka om!

  • Emblas Mamma

    Sen kan jag poängtera att det går att spara ihop pengar fastän man inte är så rik :)
    Jag har sparat ihop 43.000 kr sen i början av hösten, och jag är student, och har en dotter ;)

    Så man kan säga att jag med snålar på vardagen. Men jag snålar lagom.

    Men vist finns det saker man vill göra för pengarna annat än bröllop!
    Jag har alltid elat bygga ett hus - och det ska jag med - men det kommer ju ta ett tag att spara, jag vill ju inte låna för mycket. Och ibland tänker jag: Vad TUSAN håller jag på med!? Ska jag verkligen slänga ut alla dessa pengar på ett jäkla bröllop&resa när jag kan få handpenning på ett vackert HUS!?

    Men jag har försökt resonera såhär: Jag ska resa på en underbar oförglömlig resa EN gång, sen kansek jag inte kan göra det igen när jag väl har hus och lån. Har det gått såhär fort att spara ihop pengar redan nu så kommer jag nog kunna spara till ett hus med vad det lider!
    Ma nska passa på, och än är jag inte äldre än 22, så jag har tid på mig att leva:)

    Så det GÅR att lägga över 50.000 kr på ett bröllop. Jag tycker numera att det är helt okej! Så länge mna inte LÅNAr pengar av banken. För DET är onödigt :)

  • Skumboll

    Emblas: Vaddå förbannade? Jag är inte ett dugg förbannad, jag undrar bara varför man bryr sig om vad andra gör med sina pengar?

    Klart det går att spara! Vi har hus, bil, barn osv och lever på en inkomst. Klart vi får prioritera under tiden vi sparar, men det går!  Jag får ju min "belöning" sedan. 

Svar på tråden hur mkt pengar på vad?