• Daa

    I regn och solsken, i vått och torrt, och allt däremellan

    I glädje och sorg, i vardagens vedermödor och glädjeämnen finns vi till för varandra!

    Läsning sker på egen risk, för vi viker inte för diskussioner om diverse kroppsvätskor, sexliv, sjukhus och övriga saker som skulle kunna anses vara smått privat.

    Vi har gemensamt vår längtan efter barn, men efter många långa trådar hör vi också ihop i vänskap.

    Förra tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3600713.html

  • Svar på tråden I regn och solsken, i vått och torrt, och allt däremellan
  • Ninnnis

    Hittade förresten ett av mina favoritrecept, som kvalar in i kategorin enkelt och gott, om än med lite fler ingridienser än laxreceptet. Detta ska jag laga imorgon!

    Het räk och spenatpasta:

    Tillagningstid: 15 minuter

    Antal portioner: 4

    Det här behöver du:
    2 klyfta vitlök
    1 gul lök
    400 gram fryst hel spenat
    1 msk olivolja
    1 tsk green curry
    1 msk hummerfond
    2 dl kaffegrädde
    400 gram skalade räkor eller crabfish i bitar
    2 msk finhackad färsk koriander
    250 gram pasta, ev glutenfritt

    Så här gör du:
    Tina spenaten på medelvärme i en kastrull. Låt det mesta av vätskan koka bort. Fräs lök och vitlök i olja i en kastrull. Löken ska bli lite genomskinnlig. Tillsätt spenat, green curry, hummerfond och kaffegrädde. Låt såsen koka ihop i någon minut. Tillsätt räkor och koriander. Observera att räkorna inte ska koka, bara bli upphettade. Servera räksåsen med kokt pasta.

  • Hvidbrud

    Mmmm... Dräglar lite i tråden...
    Åh ankan vad spännande!!! Snart kommer ankungen!
    Vi har ochså börjat kolla upp dagis platser till e. Vi står i kö, men ospecifecerat.
    Min lilla skatt ropar efter sin mamma... Puss!

  • Ninnnis

    En annan favorit:

    4 laxfiléer
    1 kg potatis
    1 påse fryst stuvad spenat
    Rivna morötter (om man vill)

    Lägg glaxfiléerna i en smord form. Pensla med smör eller olja, krydda med salt och citronpeppar. Sätt ugnen på 175-225 grader någonting, låt laxen stå inne i cirka 15-20 minuter tills de är färdiga.

    Skala och koka potatisen. Tillsätt lite smör och mjölk, gör potatismos med hjälp av elvisp (enklast) eller potatisstöt.

    Tina spenaten i kastrull.

    Servera laxen med potatismos och spenat, gärna med rivna morötter till

  • Ninnnis

    Nu ska jag snart åka och träna cirkelgym. Jag är så glad att mitt knä (mina knän) är friska nog för att träna igen. Visst är det härligt när kroppen fungerar, är stark och orkar arbeta!

  • Villemoa

    Daa: jag mår ganska okej. Tabletterna har hjälpt mot det värsta illamåendet men jag kan känna av lite småillamående. Men, jag är om möjligt ännu tröttare än det kroniskt trötta stadie jag befann mig i förut!! Jag har gjort absolut ingenting den här tiden jag varit sjukskriven (har påsklov nu), bara legat på soffan i princip.

    Oroar mig lite för hur det blir när jag börjar jobbet igen på måndag men min BM, som jag träffade idag, sa att jag skulle prova att jobba i några dagar och skulle det inte funka så skulle jag ringa så ordnar hon ny läkartid. Hon sa att det viktigaste är ju det som växer i magen och att jag ska må bra.

    Ska försöka njuta av resten av påsklovet men jag funderar mycket och oroar mig lite. Vi får väl se hur det blir...

  • Daa
    Ninnnis skrev 2010-04-06 13:56:56 följande:
    *bjuder indianerna på fika så de stannar hos mig länge och inte får för sig att leta upp Blommis eller Daa*
Svar på tråden I regn och solsken, i vått och torrt, och allt däremellan