• Sussi08

    Någon som ska ner i vikt till juli som vill hjälpas åt?

    Jag tänkte gå ner så snabbt som möjligt innan vårt bröllop i juli genom att träna och äta så rätt som möjligt dvs ingen kur el liknande. någon fler? Ska vi hjälpas åt? Jag är inne på max 15 kg men vi får se :)

  • Svar på tråden Någon som ska ner i vikt till juli som vill hjälpas åt?
  • Sonja68
    Diz skrev 2010-01-20 09:31:12 följande:
    På viktväktarna brukar dom säga att det är bättre att ta det man är sugen på, men lite, än att man äter annat för att stilla suget och sedan trillar dit ändå. För då har man både ätit det man var sugen på och allt det andra som man åt för att stilla suget...Det gäller bara att inte bli sugen för ofta
    Precis!
    Jag vet att när jag körde med VV och kollegorna braskade till med tårta eller fika och jag kände att jag var grymt sugen. Ja, då tog jag en liten, liten, pytteliten bit, bara för att stilla suget. Men räknade ändå points och skrev upp det.
  • Diz

    Exakt!
    blir jag sötsugen så kan jag ta en klubba, eller en eller två godisar och sen är det bra. Jag behöver inte sätta i mig hela chipspåsen bara för att den är öppnad längre, vilket är jätteskönt.

    Sen kan det ibland behövas "vita" perioder, för min del handlar det om socker-detox. Jag vill inte äta godis alls under de perioderna, och inte läsk eller saft osv, för jag behöver bryta kroppens behov. Men jag vet att det inte funkar för mig i det långa loppet, jag behöver lära mig att äta rimliga mängder av godis, istället för att avstå helt.

    Min största fiende är "auto-ätandet". När man sätter sig framför TVn med godis eller chips, i reklampausen tittar man ner i påsen och upptäcker att det nästan är slut. Vem fan har ätit mitt godis liksom??? Jag försöker vara medveten om vad jag äter, inte ur näringssynpunkt, utan mer ATT jag äter, och varför. Om man skriver ner vad man äter och varför är det ganska skrämmande.

    "en chokladbit: för att jag passerade skåpet och såg förpackningen" ja tjena liksom...

  • Sonja68

    Diz, att du är så medveten om ditt beteende är en bra början och en del i att vara på rätt väg.

    Jag har tendensen att snarare; oj, idag har det varit gormigt på jobbet, måste unna mig lite fika.
    Det vill på att bli lite väl mycket att "unna sig".

  • Diz

    Jo, att gå med i viktväktarna har varit en "eye-opener" för min del, att bli medveten om mitt beteende har hjälpt mig massor. Nu är det inte sådär att jag inte förstår varför jag går ner så lite vissa veckor, utan jag vet varför.

    För det är ju faktiskt så, ibland har man breakdowns,. och det kommer då iaf jag att fortsätta ha, med jämna mellanrum. Det handlar dock om att inse att man varit där, lämna det bakom sig och fortsätta på "the straight and narrow" igen...

  • källerudd

    Ja, kankse det har jag inte ens tänkt på...och även om det nu inte går att avstå, försöka tänka på att ta en frukt el lite keso istället för något onyttigt...


    Cantaton skrev 2010-01-20 11:56:51 följande:
    Har du testat att avstå helt? Du kanske har en vana snarare än ett sug?
    [/citat]
    Diz skrev 2010-01-20 12:39:22 följande:
    [citat]
    Jag försöker vara medveten om vad jag äter, inte ur näringssynpunkt, utan mer ATT jag äter, och varför. Om man skriver ner vad man äter och varför är det ganska skrämmande. "en chokladbit: för att jag passerade skåpet och såg förpackningen" ja tjena liksom...
    Bra tips. Behöver nog oxå synliggöra mer för mig själv...

    Idag har jag tyvärr syndat ordentligt =( har ju ingen karaktär alls... Och har jag väl börjat äta är det svårt att sluta. Skulle struntat i kakan helt idag istället för att tagit en liten bit. Ska iofs träna ikväll så får väl köra extra hårt på crosstrainern ikväll...men det känns ändå inget bra så här i efterhand...
  • sun moon

    Vägde samma idag som igår, 75,1kg. Är väll lite sådär nöjd att inte viktminskningen går fortare.. men men
    Simmade 1000m idag.. tog ca 40min. Gick fram och tillbaka till simhallen och på hevägen handlade jag och bar 2 tunga kassar. Lite extra träning ;)

    Ska jobba nu 2 nätter och jag har köpt nötmix + 2 olika sockerfria läkerol så jag har något att smaska på iaf förrutom frukt. Jag vet att nötter är väldigt fett men iaf bättre än att äta godis.

    Har planerat Core på fredag och Afro på lördag :)
    Så det blir 4 träningspass denna veckan.

    När min BM kommer hem ikväll efter bowlingen så ska vi åka och titta på festlokalen.

  • källerudd

    sun moon skrev 2010-01-20 18:21:41 följande:


    Vägde samma idag som igår, 75,1kg. Är väll lite sådär nöjd att inte viktminskningen går fortare.. men men Simmade 1000m idag.. tog ca 40min. Gick fram och tillbaka till simhallen och på hevägen handlade jag och bar 2 tunga kassar. Lite extra träning ;)Ska jobba nu 2 nätter och jag har köpt nötmix + 2 olika sockerfria läkerol så jag har något att smaska på iaf förrutom frukt. Jag vet att nötter är väldigt fett men iaf bättre än att äta godis. Har planerat Core på fredag och Afro på lördag :) Så det blir 4 träningspass denna veckan.När min BM kommer hem ikväll efter bowlingen så ska vi åka och titta på festlokalen.
    Bra jobbat!!!
    Håller med om att man vill gå ner fortare...förra gången jag gick ner så vägde jag mig faktiskt morgon och kväll varje dag...Det va roligt, men denna gången försöker jag hålla mig till att bara väga mig en eller ett par gånger i veckan...Då hinner det förhoppningsvis hända mer =)

    Har precis tränat ett pass på crosstrainern, rygghävning, armhävningar och magrull. Gick mycket bättre idag än i måndag..
  • Sussi08

    Jag blev jätteledsen igår när jag vägde mig på gymmet och gått upp 0,2 kg sen i fredags
    Har ätit lite och tränat rätt mycket. En kollega på jobbet sa både igår och idag: Har du gått ner? Men nej då jag har gått upp enl vågen
    Kanske kan det vara lite fett som blivit lite muskler men jag vill ju gå ner också!!!!

  • vimset

    Sussi08, det är skittråkigt när det blir så. Det är lätt att tappa lusten och suget då inget resultat syns på vågen, eller att den till och med visar åt fel håll.
    Uttjatat, jag vet, men tänk på att muskler väger mer än fett, och att måttbandet kan ge bättre indikation på om det går framåt.

    Sen tycker jag absolut att du ska ta till det vad kollegan sa, någon skillnad måste det ju finnas om hon/han ser och påpekar det!

  • machup

    Vikten kan lätt diffa på ett kilo beroende på hur mycket vätska man har i kroppen, så 0,2kg behöver inte alls betyda att du har gått upp.

Svar på tråden Någon som ska ner i vikt till juli som vill hjälpas åt?