• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • sweetstreet

    Nä nu måste jag sluta.

    KRAM tll PB!! Skit ed tanten men nu håller jag tumarna för ert husköp!!!
    Och även tummar för Snorkis och hoppas att tantvarningarna inte utvecklas till tant alls....!

  • BrudSommar2006

    Sweet, var låg er lägenhet innan ni flyttade?

    Ja, kanske är det en utvecklingfas, men det här är så hysteriskt så man känner nästan att något måste vara fel. Det är fel på precis allt, hela tiden, hon bara gråter och skriker hela dagarna, suck. Nu sitter hon i sin saccosäck, dricker en nappflaska med vatten och tittar på Emil i Lönneberga! Vi försökte ta med henne ut men hon bara skrek och skulle in igen, suck.

  • BrudSommar2006

    Är förresten inte heller intresserad av kläder direkt, hatar provrum och trängsel och strul, men just nu har det varit sämre än någonsin på klädfronten, har nästan ingenting jag får på mig. Kanske får försöka nätshoppa lite i alla fall eller göra ett nytt försök i affärerna, fast det är fasligt långt till närmsta köpcenter här så det blir en heldagsutflykt.

  • Telis

    Sweet, jag tror nog att dom flesta är överens om att det finns både för- och nackdelar med att bo i hus, både med och utan barn. Vilket man sen väljer är väl upp till var och en.

    BS, den där stranden låg inte alldeles långt från där du är så det var nog samma dag som vi var på stranden du och jag.

  • muggles

    Tinga och BS - ni är inboxade. Försökte lägga in en egen bild i mitt galleri men de får ju inte vara större än 2 MB och det är alla våra bilder och på svärmors dator finns inget bildbehandlingsprogram och jag orkar inte ladda ner ngt, så det fick klara sig ändå.

    Nu ska vi bara räkna jättenoga på om vi verkligen har råd.

    MSW: kul med första stegen - ett stort ögonblick!

    Vänner: håller med dig om din reaktion på grannens kommentar om att köpa dyrare hus pga räntorna. Vi tänkte nog lägga oss på en hög nivå fr början så att vi lägger undan pengar som motsvarar en ränta på 5% och så har vi förhoppningsvis en buffert om räntan går upp mot 7%. Sedan räknar jag med en driftskostnad på 3000 kr/mån - är det rimligt för ett hus på 140 kvm med "Frånluftsvärmepump, golvärme 1:a plan , va-rad 2:a plan"? Det står ju ofta 30 000 kr/år i driftskostn för olika hus så jag tänkte att 3000 kr/mån borde vara rimligt?

  • muggles

    Vänner: skickade även huslänken till din inbox...
    Jag tycker inte ni är korkade som amorterar så mkt. Det är väl jättebra att minska sina lån så mkt det går. Å andra sidan är det väl bättre skattemässigt att ha lite lån jämfört med att inte ha lån alls(?). Vi kommer nog bara amortera bort topplånet och sedan spara i annan form. Det hela beror ju också lite på hur mkt man tror att huset stiger i värde - så länge man har mindre lån än vad det är värt så är det ju "lugnt". Och havsnära i en storstad som Göteborg så tror jag att värdet stiger.

    Sweet: jag var helt inne på att bo inne i stan ett par år till (minst) men jäklar vad fort man kan ändra sig! (Därmed inte sagt att det är rätt för alla...) Det beror helt på vilka "glasögon" man har på sig - vill man se fördelarna el nackdelarna med att bo i stan vs i hus.

  • BrudSommar2006

    Muggles, tack för länken! Jag tycker att det verkar kunna bli jättefint och jag förstår att det känns bra med fast pris och lite lägre pris, hoppas att det blir av! Det enda är väl att det blir för er som för oss att det saknas ett gästrum med bara tre sovrum men jag är dålig på att förstå mig på hur stora ytor egentligen är, ni kanske kan dela av vardagsrummet? De föreslår ju det på ritningen men jag har så svårt att se vad som blir bra. Vi har ett rum bredvid vardagsrummet på bottenvåningen men där har vi vår matsalsmöbel så det rummet är fullt redan.

  • Telis

    Mugglan, kan inte jag också få se det andra huset? Jag hittade det första själv.

  • BrudSommar2006

    Telis, ja då blir det en dag att minnas för det verkar inte som att värmen är på väg tillbaka än. Dessutom börjar jag redan få panik över att semesterveckorna går så fort. Hur mår du?

  • passionsblomman

    HALLÅÅÅÅÅÅÅ!!!! VI har lagt ett första bud på huset!!!!!!!!!!!!!
    Nu får vi se vad säljarna säger. Vi har lagt oss REJÄLT under utgångspriset men sagt att vi vill ha en dialog med säljaren om vad som kan vara acceptabelt för båda.

    Jag håller nu på att avlida av spänning!

    Har inboxat några av er, så ni får se, nu vet jag inte vem jag visat och inte längre...någon me som vill se?

Svar på tråden Livets stora och små frågor