• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Ore

Muggles: Det ÄR mycket pengar... Har du räknat med någon amortering i kalkylen (så att räntekostnaden sjunker litet på sikt)? Annars håller jag helt med dig, man vill inte lägga alla pengar på boende.

Ego: Har precis tagit ur mitt navelpiercingsmycke, känns nästan litet sorgligt. Hålet kommer ju växa igen nu... Fasen vad larvig jag är...

• muggles

Ore: japp det är drygt 3000 kr/mån i amortering med i kalkylen. En fördel för oss med lägenheten var att vi slapp topplånsränta. Vi köpte ju 2 år innan vi flyttade in och under tiden steg värdet på lägenheten så vi värderade om den innan vi band lånen. Så blir det ju inte med huset. Ujuj muchos stålars.

• Oupsie

Muggles
    Jag har kollat på det nya huset. Jag tror att jag gillar det bättre. Att dela av vardagsrummet men ha en större öppning tycker jag var en smart idé.

Ett allrum på övervåningen känns praktiskt för en barnfamilj för när de blir äldre behöver de ju inte vara på samma våning som de vuxna om man t ex har gäster. Dessutom gillar jag att "barnsovrummen" på övervåningen var ungefär lika stora. Ur ren rättviseaspekt Köket ser också större ut och även om det var snyggt kakel i det andra huset så är det alltid kul om man kan få välja själv.

• Vännerfan

BS, Precis som Muggles skrev så mådde jag väldigt illa v6-v12. Sen avtog det, men jag mådde fortfarande lite illa. Letade rätt på min gamla graviditets-dagbok. I vecka 6 har jag skrivit: "Illamåendet sätter verkligen igång. Jättetrött och jättehungrig. Nu handlar det bara om överlevnad ett par veckor framöver. Äter nyponsoppa, kavairknäckebröd, oliver och vindruvor i massor. Mår bara bra då jag är proppmätt."

Senare hade jag också skrivit att jag fick kväljningar vid tandborstning! DET hade jag helt glömt bort! Det ringde inte ens nån klockan när jag läste att du har svårt för det.

Nåväl, jag minns att jag hade svårt för att inte berätta nåt på jobbet då, när jag hade lust att kräkas i varenda papperkorg jag såg, men jag spelar nog ganska bra teater när jag sätter den sidan till. Och på nåt sätt gick det lättare att tänka bort illamåendet när jag visste att ingen visste och det inte var folk som tjatade om hur jag mådde hela tiden.

Mugglan, Jag tror inte heller folk har råd. Vi har kompisar som helt klart förköpt sig och bara häromdagen pratade jag med en granne som sa att om de köpt hus med dagens räntor kunde de köpt nåt mycket dyrare. (De köpte för 1 1/2 år sen) WHAT???? Ok om man ska bo i 2 år och inte i 32 som jag (vi) tänkt göra. Sen detta med amortering är det också många som struntar i och är glada för att banken tillåter det. Men det är väl klart. Ju högre lån man har desto mer tjänar ju banken... Vi amorterar över 5000kr/mån och jag vet ingen som amorterar så mycket och folk verkar tycka att vi är lite dumma som gör det. Kanske vi är...

• Vännerfan

Mugglan, jag vill också se det nya huset!

• Oupsie

På tal om något annat, var det inte någon i tråden som varit på Mauritzberg tidigare i år? Muggels? Telis?

Vi funderar på att åka dit eller till Yxtaholm. Är det någon som varit där och vill dela med sig av sina åsikter?

• Oupsie

Vänner
    Oj, de verkar inte ha så bra på koll på ekonomin:-s Min mamma brukar skrämma folk genom att berätta att räntan "minsann låg på 17-18 procent när de byggde hus". Å andra sidan så var ju inflationen lite högre då också...

Hoppas att du inte kommer att må lika illa den här gången.

• BrudSommar2006

Vänner, oj, det är ju lite svårare att dölja när man inte mår bra. Själv har jag fått springa ut från möten och inte kunnat vara med på luncher ute och så. Det hade varit knepigt kort sagt att vara på jobbet om de inte visste men jag tror att illamåendet drog igång lite senare den här gången och de förbaskade Lergigan-tabletterna fungerar inte alls lika bra som förra gången. Jag har inte heller något minne av att jag inte kunde borsta tänderna förra gången, jag har ju inte skrivit någon dagbok heller. Jag undrar verkligen hur det ska gå med mina tänder efter den usla behandling de fått under rätt lång tid nu...

• Vännerfan

BS, Jag fick också gå ut från möten (dock inte springa ut) men luncher ute älskade jag. Speciellt bufféer. Jag åt en banan eller nåt direkt innan för att klara bilresan. Så åt jag en lunch ute vid kl 11 och sen en stor matlåda vid 14. Det var nog pga att jag jobbade på ett jättestort företag som det gick att dölja när jag tänker efter. Stötte inte på samma person flera dagar i rad i fikarummet utan kunde allt som oftast skylla på att jag skulle träna på e.m. och så växlade även mellan olika fikarum. Minns att det var jobbigt att kräva så stora mängder mat. Man visste inte vad man skulle äta till slut.

Nu tror jag jobbarkompisarna skulle komma på mig ganska omgående. Alla vet precis vad jag brukar äta och när. Men om allt går som det ska borde det räcka med 2 veckors hemlighetsmakeri innan jag kan berätta. Återstår att se om jag klarar det.

• _koko_

Tillbaka i civilisationen efter en veckas radioskugga. Vi har haft det väldigt skönt och är nu hemma och tvättar inför nästa resa till västkusten. Eller vadå hemma - tvätta gör jag ju hos mina föräldrar eftersom vi inte lyckats beställa någon ny maskin ännu...

Ang husköp tror jag tyvärr också att många förköper sig, men sen finns det ju många som gör rejäl vinst på det de säljer också, så bara för att ett hus kostar 5 miljoner betyder det ju inte att köparen behöver ta lån på hela summan. Ang amortering tycker jag att man lika gärna kan placera pengarna i något räntebärande, har man lån på flera miljoner gör en amortering bara marginell skillnad på kostnaden. Det viktiga är ju att man inte lever upp precis alla pengar utan ser till att ha en buffert, antingen i låneutrymme eller sparade pengar (helst både och förstås). Så tycker jag, och nu är jag skittrött, får fortsätta i morgon!

Svar på tråden Livets stora och små frågor