• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • fru AM
    Lapinette skrev 2009-05-25 16:44:29 följande:
    AM - det kan ju vara så (xet) men vad fasen det känns som jag kissar på mig konstant . Fast jag är jäkligt glad åt att inte ha så ont i magen denna gång . Alltid något positivt i det här jäkla mensträsket.
    För att fortsätta lite på äckelspåret: Efter att jag fött mitt första barn blödde jag konstant i 12 veckor. Och avslag luktar inte blomma ... Uäääk

    Efter mina graviditeter har min mens blivit rikligare men mindre smärtsam.

    Lappis: du borde kunna fråga någon om detta - någon gyn? De på CvL?
  • Lapinette

    Ska skicka iväg ett mail till CvL gällande FET ... men ville först kolla upp det där med långtidsodling samt att jag har googlat på Assisted Hatching. Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga/skriva?!

  • viktualia

    Lappis - min mens har som sagt också spårat ur sedan missfallen. Jag störtblöder (berättade ju om gästsängen) och blir bara SÅ trött... har alltid blött mycket men nu är det galet! Men men.. förutom nämnda sängincident så är det rätt hanterligt.

    Piggelin - intressant med dina synpunkter på tillvaron som mamma... hade verkligen kunnat vara jag fast det handlar om barn nr 1....

    Dagens arga:
    Senaste numret av Ikea family live innehåller ett repotage om städning som är bland det värsta jag sett i antijämställdhets väg på ett tag. Sidan 46-49. Urkans!
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/DisplayPage&storeId=2&langId=-11&catalogId=11001&localStore=10008

  • Ore

    Vickan: Vilken nyans, 3 stoooora bilder och kvinnor på samtliga, samt enbart kvinnor som uttalar sig. Ja, det är tydligen kvinnor som ska sköta städningen, eller hur var det?

    Minns en reklam (som fick mig att känna ung likadang), för com hem bredband. Den broschyr som var adresserad till mig hade bilder på kvinnor, en där kvinnan låg i ett nattlinne på en säng och surfade. En där hon satt vid köksbordet. Broschyren som samma dag kom till min make (dåvarande sambo) visade män - i affärssammanhang. Kändes väldigt stereotypt, och hade det inte varit tentaperiod då hade jag nog anmält reklamen...

  • viktualia

    Här var det lite lagom dött ikväll.. hm... typiskt...

    jaja jag vinkar till er alla och återvänder nån gång i slutet av veckan, ska på jobbkonferens i Nennes metropol men har nog för högt tempo för att hinna ses...

    KRAM till er alla!!

  • Tinga

    Telis ? vilken söt historia om svärmor. Jag hade också lite sådär ?bakgrundsillamående? de första veckorna, men det hölls bäst i schack genom att jag såg till att aldrig bli hungrig. Tandläkaren får ursäkta, men är man gravid är det OK att småäta, tycker jag.

    Page ? usch, så länge ni dragits med cancer i familjen. Hoppas att det snart ger med sig.

    Kängu ? hoppas att medicinen snabbt gör nytta, så att du slipper illamåendet.

    Koko ? men kan du inte lägga upp byxorna?

    Snaily ? åh, älgkalv!

    Lappis ? klart att man måste läsa även de äckliga inläggen, fast jag beklagar verkligen att det är din mens det handlar om.

    Själv känner jag mig rätt sänkt idag ? vi var på neo för kontroll och det visade sig att Piff stått helt stilla i vikt de 3 senaste veckorna och Puff har gått ner 25 g. 25 g är ju inte mycket, men tendensen är ju åt helt fel håll. Ändå tycker vi att han har ätit någorlunda den senaste tiden, men det räcker tydligen inte alls ändå. Om två veckor ska vi tillbaka för ny kontroll, men det mesta tyder på att det blir sonder igen. Så jäääääävla trist och surt! Ska man nu behöva ha ?sjuka? barn igen?!? Usch, fy och gnäll.

    Ovanpå ovan nämnda elände ringer dessutom min kompis, som blev gravid på fjärde ivf-försöket för några veckor sedan, och berättar att hon fått missfall. Det var i v. 8+någonting och de hade gjort VUL några dagar tidigare och sett ett pickande hjärta, så de trodde ju att saken i princip var biff. Visst, man vet ju att det fortfarande finns en liten risk för MF, men den är ju så liten att man inte tror att det ska hända i ens eget fall. Bläh; jag lider verkligen med dem.

  • _koko_

    AM - Gulle du! Inser att jag var lite otydlig, byxorna var till conny! Tänk om jag hade hittat byxor till mig som var för långa, det vore ju en dröm!!!

    hemma och i säng efter en underbart trevlig kväll med snartis, frullan och cicci (som alltså inte har fött ännu)!

    Tinga - Usch vilka tråkiga besked!!! Stora kramar!

  • _koko_

    lappis - Skitjobbigt att behöva blöda så mycket!! Nä, slut på blod nu!

    Trotslänken kommer i morgon när jag sitter vid en dator. Påminn mig om jag glömmer.

    Sov gott!

  • Telis

    Morrn morrn!

    Inget illamående idag, det är ju både bra och dåligt. Inga andra symptom heller utom att jag fick ett sammanbrott igår kväll och låg hemma och grät och snorade i soffan. Det brukar faktiskt inte höra till kvällsrutinerna i Casa Telis.

    Tinga, men åååååh vilka frustrerande små herrar du har där hemma. Dom ska ju inte gå bakåt i vikt heller. Jag hoppas så att ni får hjälp snart och även om det känns jobbigt med sondmatning så är det kanske det som är bäst för dom i det långa loppet. Kraaaaaaam!!

  • Frejis

    Telis - sammanbrottet är ju symptom du hör kanske till de lyckliga som slipper illamåendet och det är ju bra, inte så kul att vara åksjuk i veckor.

    Tinga - vad jobbigt med killarnas vikt och med sonden. Även om det är till deras bästa så måste det ju vara oerhört jobbigt att se som förälder. En stor styrkekram till dig!

    Lappis - vad är Assisted Hatching? Det låter jobbigt med den konstiga mensen, kan den bero på örterna som du får från din aku?

    Telis igen (och AM, och Koko) - jag tror inte att jag kan vara med på lunchen idag, iaf inte på Golden Hits. Det blir för långt att gå även Eftermiddagen här var händelserik och slutade på Gynakuten eftersom jag har ont i magen och svårt att gå. Träffade en duktig läkare som konstaterade att det onda orsakas av myomen. Det blev en sjukskrivning i två veckor (och sedan förmodligen till slutet av graviditeten) eftersom risken är stor att bebisen kommer för tidigt (de brukar nämligen göra det i sådana fall) och det viktigaste är nu att se till att den stannar kvar i magen fram till v. 28.

Svar på tråden Livets stora och små frågor