• SweetSun

    Den Borgerliga Tråden

    Jag ser lite småtrådar överallt, och de gamla trådarna har stängts! vad sägs om en tråd för oss som ska ha en borgerlig vigsel?

    Hur ska dagen byggas upp? Vilken musik? Vilken plats ska ni vara på? O.s.v.

  • Svar på tråden Den Borgerliga Tråden
  • Nancy Drew
    emmli76 skrev 2008-12-02 11:08:43 följande:
    Ja på ett borgerligt bröllop (eller iaf vigseln) utformar man ju allt själva och det är ingen präst som styr vad som sägs eller hur det sägs. På det sättet kan nog förväntningarna höjas.
    Jag ser det inte som att förväntningarna höjs, men visst blir det mer jobb än att använda kyrkans "färdiga" mall. Jag tycker det är jättesvårt att hitta på en ceremoni som känns relevant, personlig, högtidlig och vacker på samma gång.
  • MulleNuh

    Ja jag har inte ens tänkt att man ska "hitta på" själv!

    Jag får nog be vf att berätta hur det kan gå till.. Så får man lägga in lite ändringar där kanske..

    Nancy Drew skrev 2008-12-02 12:33:48 följande:


    Jag ser det inte som att förväntningarna höjs, men visst blir det mer jobb än att använda kyrkans "färdiga" mall. Jag tycker det är jättesvårt att hitta på en ceremoni som känns relevant, personlig, högtidlig och vacker på samma gång.
  • emmli76

    Hm, det låter ju som en variant!

    Tack för tipset


    Ninnispinnis skrev 2008-12-02 11:50:34 följande:
    Jag skriver under med tex. "Anna S Johansson", detta står också på visitkort och jobbets mailsignatur. Jag är dock registrerad med båda namnen på jobbet, så att jag kan bli "hittad" med båda namnen.Jag använder bara båda namnen när jag bokar flygbiljett, eller andra "officiella" sammanhang. Man kan ju välja lite själv, när det gäller medlemsskap och annat har jag valt att bara heta mitt nya efternamn (eventuellt med bokstaven "S" emellan).
  • SommarNoll9

    Det här med namn har jag också funderat på, men att behålla sitt eget efternamn som mellannamn låter ju absolut som ett alternativ! Jag har nämligen ett mer ovanligt efternamn är sambon, men då vår son har sambons efternamn känns det enklast att jag också tar det.

    Vilka myndligheter är det förresten man måste kontakta för ett namnbyte förutom skatteverket?! Körkortet måste ju t ex bytas, men hur är det med olika medlemskort, lånekort och grejer?! Känns som att det är en del att komma ihåg

    Angående själva ceremonin så kommer vi nog ha en ganska kort variant men också någon som sjunger en fin sång, så det hela inte är över på 5 minuter

  • anne på grönkulla

    Men det är ju du som ska heta det? Har han vetorätt då?

    Du ska vara bekväm med namnet i första hand... kan jag tycka. Jag inser det opraktiska i ert fall, men kan som princip tycka att den som tycker det är mest viktigt med samma namn får byta. Kan man inte enas om nåt alls får man ju behålla varsitt... - det blir ju följden om man inte anmäler nån ändring.


    emmli76 skrev 2008-12-02 11:33:52 följande:
    Sambon var tyvärr helt emot dubbelnamn...
  • emmli76

    Givetvis har han inte vetorätt men jag vill gärna att båda är nöjda. Är det väldigt viktigt för honom så får ajg fundera på om det också är väldigt viktigt för mig. Är det lika viktigt så får han stå ut med olika namn eller dubbelnamn för min del.

    Jag skulle gärna heta samma sak som honom men jag vill ogärna byta namn. Han kan ju inte byta till mitt namn då hans äldsta dotter (hon är bara 11 år) heter hans namn och skulle då vara ensam om det. Vår gemensamma dotter skulle också behöva byta efternamn om vi skulle ta mitt.

    Problemet är också att båda hans föräldrar har dött inom loppet av två år och jag tror att det är viktigt för honom att bygga upp något nytt, eget och gemensamt. Då blev namnet viktigt.

    anne på grönkulla skrev 2008-12-02 12:45:36 följande:


    Men det är ju du som ska heta det? Har han vetorätt då?Du ska vara bekväm med namnet i första hand... kan jag tycka. Jag inser det opraktiska i ert fall, men kan som princip tycka att den som tycker det är mest viktigt med samma namn får byta. Kan man inte enas om nåt alls får man ju behålla varsitt... - det blir ju följden om man inte anmäler nån ändring.
  • Ninnispinnis

    Du får förklara för mannen att det är just ett mellannamn, om han nu är allergisk mot dubbelnamn...


    emmli76 skrev 2008-12-02 12:37:14 följande:
    Hm, det låter ju som en variant!Tack för tipset
  • Ninnispinnis

    Det är en hel del att tänka på! Ändring av körkortet kommer automatiskt när namnändringen har gått igenom hos Skatteverket. En del medlemskort fick jag också automatiskt, de har förmodligen någon service via folkbokföringen. Pass, bankkort och alla andra medlemskort får man fixa själv. Men det är värt allt besvär!


    SommarNoll9 skrev 2008-12-02 12:43:32 följande:
    Det här med namn har jag också funderat på, men att behålla sitt eget efternamn som mellannamn låter ju absolut som ett alternativ! Jag har nämligen ett mer ovanligt efternamn är sambon, men då vår son har sambons efternamn känns det enklast att jag också tar det. Vilka myndligheter är det förresten man måste kontakta för ett namnbyte förutom skatteverket?! Körkortet måste ju t ex bytas, men hur är det med olika medlemskort, lånekort och grejer?! Känns som att det är en del att komma ihåg Angående själva ceremonin så kommer vi nog ha en ganska kort variant men också någon som sjunger en fin sång, så det hela inte är över på 5 minuter
  • anne på grönkulla

    Näe jag fattar. Men det borde ju vara viktigt för honom att du är nöjd också, menar jag. Och en vettig lösning kan ju aldrig vara att den ena blir helt överkörd, oavsett om det handlar om namn eller nåt annat.


    emmli76 skrev 2008-12-02 13:04:39 följande:
    Givetvis har han inte vetorätt men jag vill gärna att båda är nöjda. Är det väldigt viktigt för honom så får ajg fundera på om det också är väldigt viktigt för mig. Är det lika viktigt så får han stå ut med olika namn eller dubbelnamn för min del. Jag skulle gärna heta samma sak som honom men jag vill ogärna byta namn. Han kan ju inte byta till mitt namn då hans äldsta dotter (hon är bara 11 år) heter hans namn och skulle då vara ensam om det. Vår gemensamma dotter skulle också behöva byta efternamn om vi skulle ta mitt.Problemet är också att båda hans föräldrar har dött inom loppet av två år och jag tror att det är viktigt för honom att bygga upp något nytt, eget och gemensamt. Då blev namnet viktigt.anne på grönkulla skrev 2008-12-02 12:45:36 följande:
  • SweetSun

    Jag kommer att ta sambons namn! dels för att det är iaf liite ovanligare och att jag tycker det är tradition at ta mannens. Jag är inte alls fast vid mitt.

    Ang förväntningarna på borgerligt.. jag tror att det är ovanligt LÅGA förväntningar på det. Folk tror att det kommer att bli enkelt, snabbt avklarat och kanske inte lika känslosamt som i en kyrka. Men det är nog olika på vad man har varit med om innan.

Svar på tråden Den Borgerliga Tråden