Den Borgerliga Tråden
Jag ser lite småtrådar överallt, och de gamla trådarna har stängts! vad sägs om en tråd för oss som ska ha en borgerlig vigsel?
Hur ska dagen byggas upp? Vilken musik? Vilken plats ska ni vara på? O.s.v.
Jag ser lite småtrådar överallt, och de gamla trådarna har stängts! vad sägs om en tråd för oss som ska ha en borgerlig vigsel?
Hur ska dagen byggas upp? Vilken musik? Vilken plats ska ni vara på? O.s.v.
Vi nämner inte heller att det är borgligt. Det är vår önskade klädkod som dem i så fall får rätta sig efter. Om det är en präst el en politiker som håller vigseln är inget som våra gäster behöver känna till om innan. Ser ingen anledning till att informera om det. Bröllop som bröllop, det är kringarrangemanget som sätter stämningen. Tycker jag.
Hej!
Här vill jag gärna vara med om jag får! Jag och min sambo ska gifta oss 1 augusti nästa år och vi ska ha borgerlig vigsel och bröllopsfest på samma ställe. Vi hoppas såklart på finväder så vi kan ha vigseln utomhus.
Vi var på min kusins bröllop i somras och de gifte sig hemma i trädgården, alltså borgerligt. Var jättefint, enkelt och väldigt lagom. Dock vill jag ha musik att "gå in" till samt när vi "går ut".
Min sambo och jag är förvisso med i svenska kyrkan båda två, men ingen av oss är troende så vi resonerar precis som SweetSun. Jag skulle iofs kunna tänka mig att gifta mig i kyrkan av den löjliga anledningen att jag alltid velat skrida ner för altargången i min vita brudklänning Men det kan jag ju lika gärna göra någon annanstans
SweetSun: precis. känner också att det skulle vara så fel att blanda in gud när ingen av oss är troende. det är liksom inte inför gud vi gifter oss utan familj och vänner och det är dem vi vill dela dagen med. vigselförättaren är ju ändå en myndig person, precis som en präst är. det blir ju inte mindre på riktigt men det finns kanske en viss risk att äldre gäster tycker lite så. men i grund och botten är det ju en juridisk handling så ceremonin runtomkring är ju oväsentlig i det avseendet.
tx2; du har helt rätt! Jag fick bara en stunds fundering kring det.. och ni har nog rätt ni som sagt att det faktiskt inte spelar nån roll.
sen säger jag som jag säger med allt som gäller bröllop som stöts och blöts här inne: det är er dag! skulle man oroa sig för vad folk ska tycka och tänka kring minsta detalj skulle man få tillbringa sin bröllopsdag i tvångströja på anstalt
sen vill man ju såklart att det ska bli lyckat men så länge jag/vi är nöjda med dagen så känner jag att gästerna får uppföra sig och hålla eventuella åsikter för sig själva. de är där för vår skull.
I min hjärna har det aldrig ens funnits att man inte skulle kunna ha ett s.k. "riktigt" bröllop fastän man inte har en präst.
Visst kan man gifta sig snabbt i rådhuset, men man kan öven ha ett pyttelitet bröllop i kyrkan i enkla kläder och med bara bröllopsvitten. Så det är ju egentligen inte det som spelar roll..
Vi kommer inte skriva på inbjudan att det är borgerligt, men det är för att vi inte reflekterat över att det skulle vara viktigt. Vi kommer ha klädkod, det får folk gå efter.
Hej! Får jag hoppa in här?? Vi hade ju kyrka och allt bokat och klart, men har idag kommit överens om att vi ska gifta oss borgligt ist.. Känns kanon!!
kul att du hitta hit!
Skulle ni även ändra på en massa kring arrangemang?
Sen så gifte sig även mina föräldrar borgerligt så från min sida av familjen är det inget oväntat drag