Den Borgerliga Tråden
Jag ser lite småtrådar överallt, och de gamla trådarna har stängts! vad sägs om en tråd för oss som ska ha en borgerlig vigsel?
Hur ska dagen byggas upp? Vilken musik? Vilken plats ska ni vara på? O.s.v.
Jag ser lite småtrådar överallt, och de gamla trådarna har stängts! vad sägs om en tråd för oss som ska ha en borgerlig vigsel?
Hur ska dagen byggas upp? Vilken musik? Vilken plats ska ni vara på? O.s.v.
jag tror att det lutar åt att han tar mitt el så tar vi min mammas gamla flicknamn (men jag gillar inte hur det skulle utalas på svenska) men han kanske ångrar sig ju närmare det kommer. jag kommer inte ta hans.
Just det! Det borde väl ganska ok att barnen byter efternamn?? Min son är inte min sambos biologiska son, dock har jag ensam vårdnad!!
Ja, klart att barnen kan byta efternamn.
Min son tycker att det ska bli jättekul. Fast han säger att när vi har gift oss så ska han heta Hulken Svensson
(Pappan heter Svensson)
jag kommer att ta min sambos namn eftersom jag vill att vi heter samma och jag ändå inte är så fäst vid mitt efternamn. vi har pratat lite om att ta hans mors flicknamn men det lutar åt att vi tar det som han har nu.
Skruttgumma, har ni kollat upp så att barnens namnbyte är godkänt? Jag vet att det är lite krångliga regler när det gäller dubbelnamn hos barn. Tydligen kan man som gift inte ge sina barn sitt mellannamn, men det kanske bara gäller om man är gift med pappan? Det kan kanske vara värt att kolla upp iallafall...
Jag kommer ta hans efternamn. Gillar inte mitt och barnen heter hans, så det känns toppenbra att alla får heta lika...
skruttgumma - Jag publicerar vetenskapligt material och i forskarvärlden så går man ju väldigt mycket på namn så man kan på ett sätt säga att det är mitt "varumärke" i arbetssammanhang.
MulleNuh - Jag är nästan helt säker på att du måste ha den biologiska pappans godkännande vid namnbyte oavsett om du har ensam vårdnad.
Hmm fast jag tror inte det.. Kom på att jag kollade upp det förut.. Han finns inte ens. Eller joo han lever ju, men inte så vi sett eller hört något. Han har sagt ifrån sig ALLT ansvar.
Och han kan ju inte behöva godkänna något när sonen har mitt efternamn.
Du har säkert rätt. Jag vet bara att någon hänvisat till regler från skattemyndigheten (?) ang. just namnbyte och ensam vårdnad på Familjeliv.
Ja, de kan ju inte begär att du ska leta upp pappan om han valt att inte ens finnas tillgänglig för kontakt
Nä det låter ju isf knäppt! Men jag ska iaf kolla upp det! Man vill ju inte stå där med skägget i brevlådan sen!