• grabbarna

    ny tråd för budget runt 15-20 000:-

    jag har förstått att jag inte är ensam om att vilja hålla den budgeten och nu när det börjar närma sig tänkte jag att vi skulle hjälpa varandra framöver...ska kolla genom nån gammal tråd och lägga ut lite av dom tipsen här senare också

  • Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-
  • Blondie77

    Nu har jag varit i tyskland och handlat all sprit! när jag kom tillbaka till malmö, körde över bron från danmark kom jag på att jag glömt köpa bubbel till brudskålen! F-n va klantigt av mig! jaja alkoholen blev dyrare än vad jag tänkt mig, det är svårt att låta bli några extra flaskor likörer och sprit när man ändå är där och det är billigt.

    Nu funderar jag över en sak, vi ska servera kött och jag själv skulle aldrig tänka mig att dricka vitt till kött. Därför köpte jag 30 flaskor rött och 6 flaskor vitt i nödfall om någon prompt vill ha vitt. Men en kompis till mig säger att hon ska ha mer vitt vin än rött nästan fast dom ska servera kött....vad tror ni, har jag gjort bort mig och köpt på tok för lite vitt vin? Jag har även köpt 3 liter vitt till barbordet senare, så det finns ju backup om man behöver den till maten men inte i överflöd.

    Nu ska jag räkna ut exakt HUR mycket jag spräckte alkoholbudgeten med haha

  • Disan

    hm jag själv dricker hellre rött men tror att jag är den enda som gör de bland mina vänner och min familj med för den delen, min mor kan dricka lite rött ibland men föredrar som alla andra hellre vitt så det är nog väldigt olika och sen beror de nog på vilket rött vin de är oxå, jag är väldigt kräsen men jag och min blivande är vinälskare oxå och dricker ganska mycke "fina" viner och de är helt klart en annan klass på den smaken

  • Nufsan

    Tror det är jättesvårt att beräkna, men man har ju vad man har så då får folk dricka det som serveras

    Blondie hur många gäster ska ni ha?

    Jag har räknat 1 flaska / 2 per och sen ska vi servera öl och cider till de som vill ha ist för vin.

  • Sokkerkakan

    Vad härligt att se at det går framåt för er alla! Mina planer står rätt stilla just nu..

    eveluscious: Vilka fina kort du har knåpat ihop!! Duktigt att va ute i så god tid.. jag tycker trean var finast, men isf skulle jag tycka att det ska va nåt tryck på den också..

  • Blondie77

    Vi kommer ha ca 60 gäster och jag har då räknat en halv flaska per person till maten (det finns bag in box till barbordet och mängder av sprit så jag tror många skippar vin efter maten och dricker drinkar efter tårtan)

    dessutom dricker nog inte alla alkohol till maten, äldre släktingar, dom som kör och våra 3 nyblivna mammor dricker nog vatten. Sedan har vi nog några gäster som inte dricker vin alls som då får öl eller "pops". Vi har köpt 240 öl totalt. Det kanske är för lite?

    Det blev lite hastigt att jag åkte till tyskland och shoppandet skede under stress och utan inköpslista så jag hoppas verkligen det räcker. Jag köpte nog totalt ca 17 liter sprit inkl avec till kaffet så spriten känns som den räcker iaf! :)

    Vi hamnade totalt på ca 3000 kr för alkoholen (ej inräknat resa)...det var ungefär vad jag räknat med så det var ju bra, vad har ni andra för budget för alkoholen?

  • eveluscious

    Wiihoo vad glad jag är! Helt plötsligt löser sig allt...vi nu hela budgeten löst! Sparandet är över. Mamma betalar catering (ca. 6000 och vi har helt plötsligt de där 15000:- fixade! Kommer fortsätta spara, men allt över detta är en bonus!

    En sten har lyfts från mina axlar! I min glädjeyra ringde jag även och prel.bokade lokal!

  • Bellanote

    nästan alaa jag känner dricker hellr evitt än rött. så vi ska ha mer vitt än rött.

  • eveluscious

    Samma här! VI kommer köpa hem mest vitt...bara några flaskor rött. Men vi kommer å andra sidan inte bjuda på mat som kräver rött heller, vitt fungerar utmärkt.

    Tänkte däremot höra om ni har något tips om mousserande vin man kan skåla i? Och som funkar bra med chokladdoppade jordgubbar


    Bellanote skrev 2008-02-26 16:20:32 följande:
    nästan alaa jag känner dricker hellr evitt än rött. så vi ska ha mer vitt än rött.
  • Bellanote

    vi ska ju ha kött och så och det kommer att finnas rött till det men tror det mest kommer att gå åt vitt om jag är ärlig fast det är kött.

  • BlivandeFruJohansson

    Asti Cinzano är kanon gott!! Jordgubbar och choklad passar till de me, så de skulle ja köra på

    Hur många flaskor vin skulle ni köpa till 40 pers? Kommer köpa lite mer vitt än rött, men det är ganska jämt bland vindrickarna.. Öl kommer vi köpa så mycke vi kan, går alltid åt
    Sprit, hur mycke av de kommer man behöva?? Vi kommer ha några sorter Baccardi och vodka.. Kommer även köpa cider & alkoläsk.
    Tacksam för alla svar!

Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-