• lyckligastebruden

    Finländska brudar!

    Finns här flera blivande brudar som bor i Finland?? Det skulle vara kul att höra era erfarenheter och tips! :)

  • Svar på tråden Finländska brudar!
  • aquawoman

    Hejsan alla!

    Ja midsommarn är förbi och det lider mot vintern.... skämt å sido
    Vi grillade å åt hela helgen känns det som så nu sitter jag å blir i panik över huruvida jag får på mig klänningen eller ej ..... *suck*

    På tal om kläder; Ell funderade över m2b:s kläder å jag kan bara låta frågan gå vidare. Eftersom en av våra temafärger är brunt så tänkte vi att det skulle vara snyggt. Men det har visat sig vara jättesvårt att hitta tillräckligt fina kläder, helst smoking eller frack i brunt. Han är blond både till hy och hår, så svart blir han ännu blekare i, så nu är vi inne på grått istället. Om ngn har sett eller hyrt brunt till sina m2b så tas tips tacksamt emot.

  • aquawoman

    ja alltså kostym duger, men de vi sett har varit i ljusbrunt/ beige....uttryckte mig lite vagt just..

  • netateta

    ASG: Vi gifter ju oss sista september men bokade vår fotograf redan i slutet på april...ute i väldigt god tid!

  • ASG

    Nåja, i september kanske det börjar vara lite mindre bröllop oxå, jämfört med i juli-augusti... vi sökte fotograf i februari tror jag det var, och gifter oss i juli, och då var typ alla redan bokade...

    Inte många dagar kvar här nu... :)

  • netateta

    ASG:
    Är det nervöst nu eller? Mycket kvar att fixa eller sitter ni bara och rullar tummarna nu och väntar på att Dagen ska komma?

  • ASG

    Lite nervöst börjar det nog vara, bara 2 veckor kvar nu... :)

    Tja, nog har vi en del att göra ännu. Ska till alko idag och handla det vi ska ha därifrån, håller på och filar lite på programbladet o sånt ännu, ska försöka få allting utprintat i nästa vecka. Sen börjar det nästan bara vara mat kvar att handla, och att ställa i ordning festplatsen...

    Är det annars meningen att man ska gå i armkrok in & ut ur kyrkan? :) Började fundera på det igår... eller kan man hålla varann i hand istället..?

    Och är det någon som vet hur man ska gå till väga för att få utprintat över en hel A4, utan några dumma vita marginaler? Är det överhuvudtaget möjligt..?

  • Ell

    Oj, vad ni skriver! :D

    ASG: på alla bröllop jag varit på hittills så har brudparet gått armkrok in och ut ur kyrkan, men jag och min m2b kommer att gå hand i hand, det gör vi så ofta annars också så det känns med naturligt för oss. :)

    aquawoman: dressman har ju rea nu, -50% på bl.a. kostymer, men ni har säkert redan tittat där... Grått låter också fint, alla passar ju inte i svart! Min m2b funderade igår vad han ska ha på sig, och han kom med en sån idé som att ha en "vanlig" kostym, men med väst och kravatt. Det tycker jag låter som en ganska bra kompromiss, inte för vardagligt och inte för "uppstädat". :) Vi ska iväg på shopping imorgon, och om vi inte hittar något då så hittar vi säkert i Helsingfors när vi åker dit nästa vecka.

    Åh vad jag har haft mycket att tänka på de senaste veckorna...men nu börjar allt lugna ner sig, ansökan om byggnadstillstånd är inlämnad, banklånet fixat, allt med cateringfirman är spikat, jag är sista dagen på jobbet idag, och har hunnit göra klart allt som skulle göras innan månadens slut. Nu har jag bara att städa kontoret och diska lite kaffekoppar, och sedan cykla hem och njuuuuuta av semestern! :D

    Ha det gott allihop!

  • Ell

    Här är det lugnt, ser jag... :)

    Jag tänkte bara slänga in en fråga:

    Känner någon av er till en butik i Petalax som säljer festklänningar? Jag har sökt och sökt på nätet, men inte hittat den på vare sig Google eller Eniro. Lindas Boutiqe eller liknande kan den heta?

    Tacksam om någon tar sig tid att svara såhär i värmen...

  • ASG

    Ell:
    Den heter väl Linda Boutique, men vet inte om det finns nåt om den på nätet...

  • Netta79

    Min m2b ska ha jackett (eller hur man nu ska stava det). En liten kul grej är att jag inte får veta hurudan väst och plastrong han ska ha, hans "hämnd" för att han inte får se min klänning före bröllopsdagen.

    Jag har haft semester två veckor nu, varav 1½ vecka i Österbotten. Tyvärr kom min m2b först i slutet av förra veckan, så vi fick bara förlängt veckoslut tillsammans. Och nu är jag tillbaka i Åbo, ska på jobb imorgon. Gissa om jag hellre sku vara i Österbotten! Vi började packa upp våra flyttlådor och det är så kul att fixa och ordna i vårt första gemensamma hem och så är jag tvungen att fara på jobb mitt i :( Men efter nästa tisdag har jag igen ledigt, tre veckor :)

    ASG: Visst går det att få printat utan vita kanter. Du ska gå in på inställningar (i word finns de längst till vänster under page setup) och ändra inställningarna för marginalerna. De brukar vara automatiskt inställda på 2,5 cm eller nåt ditåt, men går att ändra t.o.m. på minus tror jag. Men det lönar sig nog att provprinta och se hur det blir. Printern kan klaga på att en del av texten är utanför, men det behöver den nödvändigtvis inte alls vara. Testa er fram! Lycka till!

    Ell: Ingen aning om festklädsbutik i Petalax...

    aquawoman: Jag har nog aldrig sett frack i annat än svart. Undrar om det överhuvudtaget finns i nån annan färg...

Svar på tråden Finländska brudar!