• Äldre 8 Oct 10:03
    12556 visningar
    55 svar
    55
    12556

    Juli 2015

    Jag tänkte att det började bli dags att starta en tråd för oss som skrider till verket i Juli 2015. Ni som har börjat planera vet ju att just juli är semestertider och att vi därför behöver vara ute i god tid. Och nu är det ju faktiskt nio månader kvar tills juli står för dörren. 

    Här planerar vi en borgerlig vigsel i trädgården där jag växte upp och en stor fest i ladan som hör till gården. Det blir rustikt, lantligt, lite bohemiskt och väldigt somrigt. 

    Just nu ligger fokus på att köpa fina gamla tallrikar på loppis att duka med, pyssla ihop vimplar och ljusstakar och spets och tyg och allt där till. Vi har lite lägre budget så vi försöker pyssla ihop det mesta själva. Och så blir det ju fint och personligt! :)

    Hur går det i er planering? Hur långt har ni kommit? Har ni bokat något? Hur går tankarna? Dela med er! :) 

  • Svar på tråden Juli 2015
  • Plätti­s
    Äldre 11 Jan 03:05
    #41
    Mickis85 skrev 2015-01-09 20:55:59 följande:

    Plättis, det låter ju helt underbart att få tag i en lokal där de har catering och sköter alltihop. Jag är själv i valet och kvalet om jag ska ta en cateringfirma eller försöka få tag i en kock som lagar maten på plats. Eller försöka få något bra pris på någon restaurang i stan. Problemet är ju som alltid pengar! Alkohol kostar ju alltid så mycket på restaurang och vi kommer bli ca 70 personer! Vi ska titta på en lokal att hyra som ligger i närheten av stranden i Motala. Om den känns rätt så får vi helt enkelt lösa det med catering eller kock. Funderar faktiskt på grillbuffé. Är ju ingen gourmé människa utan gillar rätt basic mat och grillat är en riktig favorit;)

    Hur ska ni andra göra med musiken? Ska ni ha live musik i form av band, trubadurer eller köra med spotifylista/DJ?


    Ja, budgeten... Vi hade inte tänkt att det skulle bli så här dyrt, men 550 per person är inom ramen för vad vi tyckte var acceptabelt. Nästa vecka har vi möte med lokalen för att specificera kostnader, då får vi se om jag går hem och bryter ihop efteråt eller om min sambo säger att det går lösa. Jag hatar siffror och han kan räkna ut precis allt i huvudet
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs
    Äldre 11 Jan 10:04
    #42
    Vi har nu bokat vigselförättare, bestämt var vigseln ska vara, och hur resten av dagen kommer se ut efter. Och bokat en hyrbil så vi slipper åka tåg mellan de städer vi ska tillbringa vår dag i! Så skönt att vi fick in det i budgeten. :) 

    Jätteskönt också att vigselförrättaren inte alls verkade ha något emot att vigseln bli på morgonen! Nu är den bokad till kl 7.30, lite senare än vi hade tänkt från början men ändå tidigt. Han bara "okej, jag skriver det i kalendern!" Så schyst :) Hoppas nu bara att det blir en solig dag, då vi ska ha vigseln utomhus och vår plan B bara är att ha paraplyn. Trist om det regnar från sidan, men då får det väl bli så. Tänker att det brukar ändå vara fint väder i juli. :)

    Nu ska jag också bara försöka få ihop inbjudningar, och hitta på ett snyggt sätt att be våra familjer fixa vad som behöver fixas i respektive stad. Det är väl mest att boka bord på resturang, men det är tillräckligt för att jag ska bli obekväm, så svårt att be andra om hjälp... 

    Här är vårt schema för bröllopet, vad tror ni?
    25/7
    07.30Vigsel i park
    07.45Gå till frukost på Scandic 
    09.00Åka till Kalmar
    12.00Vara i Kalmar. Lunch
    14.30Åka till Malmö
    18.00Vara i Malmö. Kanske lämna bilen, logga in på hotellet.
    18.30Middag
    21.00Till hotellet.
    2
    6/7
    09.33Tåg till flyget
    11.05Flyget till Milano
    Vigseln och frukosten kommer vara med våra närmsta vänner med familjer, ca 15-20 pers. Lunch med mina bröder + familjer, 12-13 pers, och middag med min snubbes familj, 8 pers. Inräknat några barn här och där. 
  • crs
    Äldre 11 Jan 10:05
    #43

    Oj,  nu blev schemat visst helt konstigt. Sorry. Kan man inte redigera sina inlägg i efterhand?

  • Plätti­s
    Äldre 11 Jan 13:53
    #44

    Nej, det går inte redigera inlägg. Men jag tror vi förstår ändå


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 12 Jan 20:59
    #45
    Plättis skrev 2015-01-11 03:05:28 följande:
    Ja, budgeten... Vi hade inte tänkt att det skulle bli så här dyrt, men 550 per person är inom ramen för vad vi tyckte var acceptabelt. Nästa vecka har vi möte med lokalen för att specificera kostnader, då får vi se om jag går hem och bryter ihop efteråt eller om min sambo säger att det går lösa. Jag hatar siffror och han kan räkna ut precis allt i huvudet
    haha jag önskar verkligen att jag hade en större budget så att jag bara kunde välja vad jag ville ha utan att hela tiden räkna på det. Fast samtidigt är det ju lite roligt att ha en utmaning:) På onsdag har jag möte med lokalen, håller tummarna att jag kan få ner priset lite. Annars blir det nog att se efter en annan lokal:S 

    När det gäller alkoholen så ska mina snälla föräldrar åka med husbilen till spanien i vår och lovar att köpa med en massa alkohol när de passerar Tyskland.

    Crs, vilket schema! Men det gäller att ha en plan om man ska hinna med så mycket på en dag:) Härligt med resa till Milano! Riktigt mysig stad;)
     
  • Plätti­s
    Äldre 13 Jan 00:01
    #46

    Jag är livrädd för att bröllopet för dyrt, men jag är nog fortfarande ganska inkörd på att vi har låga inkomster. För bara ett år sedan var både jag och sambon arbetslösa, nu har han fast jobb och jag ett långt vikariat. Men jag velar fortfarande mellan att gå all-in på världens dunderbröllop (som vi faktiskt har råd med nu) eller att vara sjukt ekonomisk och vända på varje krona innan jag släpper den ifrån mig :-P


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs
    Äldre 13 Jan 08:24
    #47
    Mickis85 skrev 2015-01-12 20:59:49 följande:
    Crs, vilket schema! Men det gäller att ha en plan om man ska hinna med så mycket på en dag:) Härligt med resa till Milano! Riktigt mysig stad;)
     
    Haha ja, verkligen. Men det ska nog gå! Känns som att vi har en bra plan, och jag är verkligen nöjd med att hittat på ett koncept som innehåller allt vi vill ha. Vi får träffa alla vi vill fira dagen med men utan att det blir något stort, det blir relativt billigt och lättplanerat, och dessutom kommer vi får umgås massor bara han och jag under dagen. Även om jag vill fira med vänner och familj så är det ju ändå främst honom jag vill vara med under dagen. :)  Tror dock att han är något mer tveksam än jag, bara för att jag har inte körkort så han kommer få stå för allt körande. Vi har inte bil, så han är inte så van att köra, särskilt inte så långt. Men jag får väl fixa lite godis och leta upp en kul podcast eller något att underhålla honom med. :)

    Milano ska bli schyst med! Varken han eller jag har varit där förut, så jag ser fram emot det! 
    Plättis skrev 2015-01-13 00:01:09 följande:

    Men jag velar fortfarande mellan att gå all-in på världens dunderbröllop (som vi faktiskt har råd med nu) eller att vara sjukt ekonomisk och vända på varje krona innan jag släpper den ifrån mig :-P


    Man kan ju faktiskt göra båda, gå all-in men ändå tänka över sina val noga innan man släpper i från sig pengarna ;)
    Jag är både smålänning och ekonom, och snåltendenserna i båda dessa stereotyper passar rätt bra på mig, herregud så jag jämför priser på allt. Det är kanske bra, men det gör det samtidigt inte direkt enklare att ta beslut. :P 

    Jag har funderat lite på herrkläder. Min snubbe kommer ha kostym, skjorta och fluga. Men, detta är ju i slutet på juli, det finns en viss risk för rätt hög värme. Så jag tänker mig att han kommer behöva ha några skjortor så han kan byta om det blir allt för svettigt. Han är den jättevarma typen, och med en kavaj på det så tänker jag mig att det kommer behövas, även om kavajen väl lär få vila sig om det är allt för varmt. Men hur gör ni kring detta? Har ni tänkt på det? Juli är väl inte direkt känt för sin kyla.. Jag är rätt petig med mina egna kläder, att de inte blir för varma, och har insett att jag tycker lite synd om honom som förväntas ha kostym och skinnskor på sig medan jag har kort luftig klänning och öppna skor :P 
  • Äldre 13 Jan 09:02
    #48
    crs skrev 2015-01-13 08:24:33 följande:
    Jag har funderat lite på herrkläder. Min snubbe kommer ha kostym, skjorta och fluga. Men, detta är ju i slutet på juli, det finns en viss risk för rätt hög värme. Så jag tänker mig att han kommer behöva ha några skjortor så han kan byta om det blir allt för svettigt. Han är den jättevarma typen, och med en kavaj på det så tänker jag mig att det kommer behövas, även om kavajen väl lär få vila sig om det är allt för varmt. Men hur gör ni kring detta? Har ni tänkt på det? Juli är väl inte direkt känt för sin kyla.. Jag är rätt petig med mina egna kläder, att de inte blir för varma, och har insett att jag tycker lite synd om honom som förväntas ha kostym och skinnskor på sig medan jag har kort luftig klänning och öppna skor :P 
    Jag tänker mig att min karl ska ha väst under kavajen, och efter vigseln kan han då välja att ta av sig kavajen och bara ha västen, ifall det skulle bli varmt. Men att ha flera skjortor med sig var smart! Man borde vara immun mot sånt trams att bli för varm på ens bröllopsdag! =P
  • Äldre 5 Feb 20:16
    #49

    Hej! 


    Här är en tjej till med dagen D 18 juli! Då gifter jag mig men min kille sen 8 år, Jonas. Det börjar närma sig!


    Vår bröllopsdag kommer genomsyras av svart, vitt och lite silver, hemmagjord mat, mycket gemenskap och samarbete för att rodda allt praktiskt, dans till DJ.
    Vi har en stram budget pga. att jag pluggar (ca 20,000 kr för 50 gäster).


    Knepen för att lösa detta är många: Ebay, loppis, låna saker, tillverka saker själv, googla billigaste alternativet ALLTID, inte vara så kräsen med detaljer.


    Ska bli jättekul att följa denna tråd!


    Mvh Susanne.

  • Äldre 19 Feb 06:20
    #50
    susanne12 skrev 2015-02-05 20:16:33 följande:

    Hej! 

    Här är en tjej till med dagen D 18 juli! Då gifter jag mig men min kille sen 8 år, Jonas. Det börjar närma sig!

    Vår bröllopsdag kommer genomsyras av svart, vitt och lite silver, hemmagjord mat, mycket gemenskap och samarbete för att rodda allt praktiskt, dans till DJ.

    Vi har en stram budget pga. att jag pluggar (ca 20,000 kr för 50 gäster).

    Knepen för att lösa detta är många: Ebay, loppis, låna saker, tillverka saker själv, googla billigaste alternativet ALLTID, inte vara så kräsen med detaljer.

    Ska bli jättekul att följa denna tråd!

    Mvh Susanne.


    Kul att du hittat hit;)

    Härligt att påhittiga människor som hittar alternativ som inte kostar så mycket. Står själv och vacklar när det kommer till kostnader. Vill inte att bröllopet ska dra iväg för mycket. Håller på att läsa en bok om att jobba med event och där poängterar de mycket på att göra upp en hållbar budget och fylla i alla kostnader som kommer upp under förberedelserna. Om någon kostnad drar iväg bör man titta igenom och försöka minska andra delar i budgeten. Ganska självklara grejer men samtidigt är det något jag inte gjort ordentligt. Så nu har jag staplat upp en budget och inser att den dragit iväg lite. Fortfarande hanterbar men lite väl mycket. Så nu försöker jag få ner budgeten igen :) har ni några bra tips på dekorationer som inte kostar så mycket?
  • Plätti­s
    Äldre 19 Feb 09:26
    #51
    Mickis85 skrev 2015-02-19 06:20:25 följande:
    Kul att du hittat hit;)

    Härligt att påhittiga människor som hittar alternativ som inte kostar så mycket. Står själv och vacklar när det kommer till kostnader. Vill inte att bröllopet ska dra iväg för mycket. Håller på att läsa en bok om att jobba med event och där poängterar de mycket på att göra upp en hållbar budget och fylla i alla kostnader som kommer upp under förberedelserna. Om någon kostnad drar iväg bör man titta igenom och försöka minska andra delar i budgeten. Ganska självklara grejer men samtidigt är det något jag inte gjort ordentligt. Så nu har jag staplat upp en budget och inser att den dragit iväg lite. Fortfarande hanterbar men lite väl mycket. Så nu försöker jag få ner budgeten igen :) har ni några bra tips på dekorationer som inte kostar så mycket?
    Vilda blommor eller annat man kan plocka på sig gratis i naturen är bra dekorationer Eller att köpa begagnat och sälja vidare efteråt. 

    Vår budget har pendlat mellan "åh herregud" och "det här känns genomförbart", och med hjälp av fina vänner kommer vi hamna på vår ursprungsbudget. Dekorationerna i lokalen har jag avsatt rätt så mycket pengar till i budgeten, men förmodligen kommer vi göra det väldigt enkelt och bara hamna på någon hundralapp. Eftersom vi har Umeå och främst björkar som genomgående tema kommer jag plocka lite björkkvistar och sätta i vatten på bordet. Gratis och fint! 

    En vän är utbildad florist och har erbjudit sig att binda buketten om jag köpte in blommorna, en annan är fotograf och min kusin ska sjunga under vigseln. De gör det utan ersättning, men vi bjuder på kuvertavgiften och ger dem en present som tack. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 19 Feb 16:49
    #52

    Några tips på dekorationer som inte kostar så mkt: mossa, torkade eller färska grenar, stenar, vit markduk/spetsgardiner att ha i taket och ovanför tygerna kan man ha ljusslingor man lånar ihop av bekanta. Vi ska köpa svart markduk/ogräsduk på rulle, klippa i smalare bredder och ha som löpare på borden. En rulle med 15x1 m kostar ca 90 kr på Harald Nybord. (Vi har svart, vitt och silver som utgångsfärger). Köpa fröpåsar och odla upp ängsblommor i trädgården och ha i småvaser på borden ska vi också göra. Vi kommer även köpa till blommor på torghandeln till min och tärnans buketter och även till bordsvaserna om det behövs. Billiga dekorationer som ballonger och pompoms finns billigt på eBay. Stora björkris vid ingången till lokalen är klassiskt och fint! Gör ett stort hjärta av böjliga grenar och ståltråd att hänga ovanför brudparet. Jag har gjort egna vimpel-längder av vanligt a4-papper och bomullssnöre. 

  • Äldre 20 Feb 06:25
    #53

    Wow vad ni fixar! Jag är väldigt kluven kring vårt tema. Kändes så självklart när vi först tänkte på det men nu känns det svårare att genomföra med den budget vi har. I och med att vi förlovade oss i USA på thanksgiving och väljer att gifta oss på 4th of july (nationaldagen i usa) har vi tänkt USA tema. Inbjudningskorten är utformade som pass så det blir svårt att byta tema. Jag får helt enkelt lägga ner lite tid på att leta dekorationer.då lokalen är ganska liten så kan vi ej ha runda bord utan får nöja oss med en E sittning. Har tänkt mig vita dukar och dekorationer i klarblå och röd.

    Funderade lite på Las Vegas tema annars men vet inte riktigt om det heller går att genomföra. Hm har en hel del research att göra:S

  • crs
    Äldre 20 Feb 06:47
    #54

    Tips på dekor: blogg.skonahem.com/hemmamedhelena/2015/02/08/enkelt-pyssel-till-alla-hjartans-dag-vika-pappershjartan-till-girland/

    Jag tyckte de var superfina! Billigt, enkelt och går lätt att anpassa till rätt tema. :) Hade jag haft en lokal att dekorera hade jag nog gjort sjuuuukt många såna i olika storlekar/nyanser och hängt typ över borden. Vill man göra det lite mer komplicerat kan man ju också göra mobiler av såna hjärtan, att hänga lite som ljuskronor typ. 

  • Äldre 21 Feb 15:28
    #55
    crs skrev 2015-02-20 06:47:23 följande:

    Tips på dekor: blogg.skonahem.com/hemmamedhelena/2015/02/08/enkelt-pyssel-till-alla-hjartans-dag-vika-pappershjartan-till-girland/

    Jag tyckte de var superfina! Billigt, enkelt och går lätt att anpassa till rätt tema. :) Hade jag haft en lokal att dekorera hade jag nog gjort sjuuuukt många såna i olika storlekar/nyanser och hängt typ över borden. Vill man göra det lite mer komplicerat kan man ju också göra mobiler av såna hjärtan, att hänga lite som ljuskronor typ. 


    Åh vilka fina hjärta. Helt klart något jag kommer göra. Ska köpa lite röda och klarblå papper. Tack för tipset;)
Svar på tråden Juli 2015