• Äldre 1 Aug 20:57
    35366 visningar
    43 svar
    43
    35366

    Skjuta fram ett år eller ta lån? Ångest..

    Efter att ha svävat i det blå ett tag efter att sambon friat, så slår verkligheten lite emot.
    Vi ville båda gifta oss till nästa år och började planera. Vi hade tänkt gifta oss i Blekinge där jag är ifrån och har hittat ett par alternativ till ställen där man dels kan hyra lokalen för sig och sedan catera (tyvärr lite "nedgången" lokal då..) och sedan finare ställen som ordnar allt, skitfin lokal och jättebra mat. Naturligtvis blir det senare alternativet mycket dyrare (speciellt som vi tycks hamna på ganska mycket gäster på listan), samtidigt som det också är det som tilltalar oss mest.

    I allt detta så gör sig vardagen påmind och vi är nu osäkra på om vi kommer ha råd om ett år. Diskussionen föll på att skjuta på det ytterligare ett år.. Men jag vet inte om jag vill det!

    Sambon vill inte ta ett lån på banken för att kunna gifta sig, han tycker det är värt mer att ha sparat ihop till det. Och det kan vi med våra ekonomier, men inte på ett år om vi ska ha det dyrare alternativet. Självklart är det så mycket annat man kan dra ner på, tex antalet gäster. Men det känns inte heller aktuellt..

    Vad tusan ska man göra? Hur gjorde ni med den ekonomiska biten?

  • Svar på tråden Skjuta fram ett år eller ta lån? Ångest..
  • Äldre 8 Aug 17:44
    #31

    Låter väldigt trevligt med inbjudningskortsidén. Tror också att du kan få det till ett bra pris. Har läst om fler som använder stenar som bordsplacering. Det blir säkert jättebra :)

    Kom också ihåg att hålla dig till din plan. Nu har du köpt skorna, då är det de skorna du ska ha och inte ett par andra som du ser i affären om några månader ;) Alltid svårt när man köper tidigt, men har man bestämt sig för att hålla sig till planen så går det. Köpte min bröllopsklänning i oktober och gifte mig i juni. Var lite rädd för att jag skulle hitta en annan senare, men jag letade inte och hade bestämt mig så det gick bra :) Läser om många som köper en, två och tre klänningar. Det kan bli väldigt dyrt. 

  • CoolJe­n
    Äldre 8 Aug 20:49
    #32

    Jag vet att jag blir "hatad" av detta men vi har lånat till vårt bröllop, 60.000:- närmare bestämt.
    Då innefattar det ringar, kläder, fest...ja allt utan en bröllopsresa.

    Vi tänkte som så att antingen så får vi spara i 5 år eller så betalar vi av i 5 år.
    Visst att det blir något dyrare men vi gjorde om ett gammalt lån så månadskostnaden blir inte högre.
    Jag har varit föräldraledig länge och vi har inte utrymme för att spara, just därför skulle det ta sån tid att spara ihop till bröllopet.

    Nu får vi gifta oss på en gång och betala i efterhand istället, det är det värt för mig.
    I övrigt har vi inga lån eller skulder, utan bara detta.

  • Äldre 14 Aug 11:55
    #33

    Vi sitter här å funderar på ett bröllop oxå. Har gjort en budget här på sidan. 85 gäster ca till en kostnad på ca 96.000 då är allt inräknat. MEN hur tusan ska vi kunna spara ihop till den summan inom 1-2 år med ett redan befintligt lån på ca 350.000??!!! Å då är det inget huslån vi har utan ett kraschat förhållande med bil och hus inblandat + ett bil lån till. Huset och en av bilarna finns inte kvar, alltså betalar vi för ingenting på det stora lånet. Så ni som redan har lån, hur gör ni för att spara? VAd drar ni in på??       

  • confuz­ed86
    Äldre 14 Aug 12:44
    #34

    Dock har vi inget huslån men ett blancolån på lite över 100 tkr. Vi har försökt handla billigt, inte äta en massa ute, hållt nere på att köpa en massa kläder (då jag älskar att shoppa) mm. Vi lyckades spara ihop 35.000 på ett år och då var jag även mammaledig. Nu vet jag ju inte vad ni har för kostnader och löner. Vi har väl Legat på ca 28-30000 i mån när jag inte jobbat. Plus några 1000 när Jag jobbat extra. Det har varit tight men det har funkat. Nu gick ju budgeten på lite mer än vi räknat men det fick lösa sig Med kreditkortet och betala det nästa månad (gifter mig på lördag). Visserligen var vår budget på 35.000 för bröllopet med 73 personer totalt.

  • Alylly­ra
    Äldre 14 Aug 14:48
    #35
    CoolJen skrev 2013-08-08 20:49:58 följande:
    Jag vet att jag blir "hatad" av detta men vi har lånat till vårt bröllop, 60.000:- närmare bestämt.
    Då innefattar det ringar, kläder, fest...ja allt utan en bröllopsresa.

    Vi tänkte som så att antingen så får vi spara i 5 år eller så betalar vi av i 5 år.
    Visst att det blir något dyrare men vi gjorde om ett gammalt lån så månadskostnaden blir inte högre.
    Jag har varit föräldraledig länge och vi har inte utrymme för att spara, just därför skulle det ta sån tid att spara ihop till bröllopet.

    Nu får vi gifta oss på en gång och betala i efterhand istället, det är det värt för mig.
    I övrigt har vi inga lån eller skulder, utan bara detta.
    Jag tycker inte det finns någon anledning att "hata" dig Ni verkar ju ha tänkt igenom detta ordentligt och vara medvetna om ert val.

    Själv tycker jag att man kan dra paralleller till ett argument till att gifta sig ung som jag har hört många gånger här på BT: "Hellre gift och sen skild och ha fått leva sitt liv än att aldrig gifta sig och ångra det i efterhand." Fast i det här fallet skulle man kunna ha "Hellre gift och skuldsatt än att inte gifta sig alls och ångra det sen".
  • Sofie R
    Äldre 14 Aug 15:13
    #36

    Nackdelen med att låna är ju att man kanske skiljer sig innan det ens är betalt. Inte för att man ska gå in med inställningen att man ska skilja sig, men det händer ju ändå. Bara en tanke som slog mig..

  • Äldre 15 Aug 10:34
    #37

    confuzed86 skrev 2013-08-14 12:44:07 följande:Dock har vi inget huslån men ett blancolån på lite över 100 tkr. Vi har försökt handla billigt, inte äta en massa ute, hållt nere på att köpa en massa kläder (då jag älskar att shoppa) mm. Vi lyckades spara ihop 35.000 på ett år och då var jag även mammaledig. Nu vet jag ju inte vad ni har för kostnader och löner. Vi har väl Legat på ca 28-30000 i mån när jag inte jobbat. Plus några 1000 när Jag jobbat extra. Det har varit tight men det har funkat. Nu gick ju budgeten på lite mer än vi räknat men det fick lösa sig Med kreditkortet och betala det nästa månad (gifter mig på lördag). Visserligen var vår budget på 35.000 för bröllopet med 73 personer totalt.Vi får in ca 35-40.000. Lånen kostar ca 9000:- hyra 7000:- Övriga räkningar ca 6000-8000:- Sparar för tillfället 500:- till ett hus. Så det borde egentligen inte va några bekymmer att spara en hel del. Nä jag får nog ta å sluta diverse onödiga saker ;) Är det någon av er som köper grejer till bröllopet pö om pö?       

  • paisle­y
    Äldre 15 Aug 12:14
    #38

    Vi hade inte sparat något innan vi bestämde att vi ska gifta oss i år (bestämde oss i slutet av april och gifter oss 7 september). Vi har köpt grejer och fixat pö om pö. Hur mycket man behöver lägga undan per månad beror så klart på vilken budget man har, men jag tror inte man måste ha sparat ihop ett stort kapital innan.

  • confuz­ed86
    Äldre 17 Aug 08:43
    #39

    Odhelia: då har ni räkningar på ca 24000 + mat. Vi lägger ca 4000 på mat. Försök att iaf spara kanske 2-3000 i månaden. Köper man mindre var månad så kan man spara mer. Inte alltid så kul. Vi la även undan skattepengarna till bröllopet och om vi fick in extra pengar för saker vi sålt. Vi köpte mkt pö om pö. Då slapp man tänka på att så mkt skulle fixas in i det sista och man hade oftast "råd" med det.

  • Äldre 2 Sep 19:04
    #40

    Eftersom min sambo vid tillfället är arbetslös och snart student så har vi bara min lön att gå på. Vi kommer försöka spara minst 2000-3000 i månaden, hoppas på att kunna spara mer när han väl för studiebidrag (hoppas kunna skita i lånet, varför när vi har råd?). Vi förlovade oss i somras men har kommit fram till att det får bli 2 års bröllopsplanering för att vi ska kunna lyckas spara ihop pengar! Sen är det bara att börja om för sen vill vi köpa hus... ;) Haha. 

  • sofial­indkvi­st
    Äldre 3 Sep 11:34
    #41

    Vi sparade ihop en del till tex klänning, ringar, dekorationer mm. Sen tog vi ut en kuvertavgift av gästerna och förtydligade i inbjudan att kuvertavgiften är istället för bröllopsgåvor och presenter. Perfekt, kunna bjuda alla man vill, slippa få otaliga vaser och skålar som man ändå inte behöver, och kunna ha en riktigt rolig och bra fest :) 
    Kuvertavgiften slog vi ut på kostnad för mat, personalkostnader, dryck och tårta. Blev 450 kr per person och det tycker jag är lagom med tanke på vad en del kanske hade köpt för presenter! :) Ett tips är att verkligen kolla runt priser med olika cateringfirmor, det skiljer sig otroligt mycket.

     

  • Äldre 22 Jul 12:37
    #42

    Om ni tänker på dem ni vill bjuda som ni träffar ofta och dem ni inte träffar lika ofta. Då kan ni välja bort dem ni inte har träffat då mycket dem senaste två åren helt enkelt. Då får ni kanske ner listan med några stycken iallafall.

  • Äldre 23 Jul 18:56
    #43

    Vi bestämde oss för att gifta oss i år i augusti förra året, och var lite väl naiva. Vi hade en budget på 30 000, och den har nog gått över 40 000 vid det här laget. Vi fick skära ner gästlistan till hälften, bara vara familjer, plus en faster och moster och våra närmsta vänner är bjudna. Men i slutändan kändes det bäst! Vi hinner prata med alla som kommit för att fira våran dag och det är rätt skönt för två personer som inte direkt älskar att stå i centrum. Vi får vårat drömbröllop och det viktigaste av allt, vi blir gifta!

Svar på tråden Skjuta fram ett år eller ta lån? Ångest..