• Äldre 1 Aug 20:57
    36194 visningar
    43 svar
    43
    36194

    Skjuta fram ett år eller ta lån? Ångest..

    Efter att ha svävat i det blå ett tag efter att sambon friat, så slår verkligheten lite emot.
    Vi ville båda gifta oss till nästa år och började planera. Vi hade tänkt gifta oss i Blekinge där jag är ifrån och har hittat ett par alternativ till ställen där man dels kan hyra lokalen för sig och sedan catera (tyvärr lite "nedgången" lokal då..) och sedan finare ställen som ordnar allt, skitfin lokal och jättebra mat. Naturligtvis blir det senare alternativet mycket dyrare (speciellt som vi tycks hamna på ganska mycket gäster på listan), samtidigt som det också är det som tilltalar oss mest.

    I allt detta så gör sig vardagen påmind och vi är nu osäkra på om vi kommer ha råd om ett år. Diskussionen föll på att skjuta på det ytterligare ett år.. Men jag vet inte om jag vill det!

    Sambon vill inte ta ett lån på banken för att kunna gifta sig, han tycker det är värt mer att ha sparat ihop till det. Och det kan vi med våra ekonomier, men inte på ett år om vi ska ha det dyrare alternativet. Självklart är det så mycket annat man kan dra ner på, tex antalet gäster. Men det känns inte heller aktuellt..

    Vad tusan ska man göra? Hur gjorde ni med den ekonomiska biten?

  • Svar på tråden Skjuta fram ett år eller ta lån? Ångest..
  • Helipa
    Äldre 1 Aug 21:54
    #11
    ModighWestlund skrev 2013-08-01 21:19:46 följande:
    Det är just biten med antalet gäster som går i hand med att anlita den här restaurangen med skitcool lokal, som gör att det stramar lite. Jag har inte hittat klänning eller något sådant ännu och har inte ambitionen att ha något dyrt, kan tänka mig hyra för 1000 kr om jag bara hittar en som faller mig i smaken. Vi har turen att ha många bra kontakter, en nära vän är florist och har bett om att få göra blommorna till materialkostnad och min syster är konditor och vill göra tårtan också mot materialkostnad. Min andra syster är fotograf och makeupartist och vill ha det uppdraget mot billigare än vanligt. Men så är det andra saker som gör det dyrare då min m2b är militär och ska ha en uniform som kostar 8000, kuvertavgiften tycks landa på ca 1000kr/pers och i nuläget är vi uppe i 73 personer.. väldigt många av dessa är dessutom nära släkt så det är inte så enkelt att välja bort några..

    Mina funderingar är om det blir så himla mycket billigare att hyra en billigare lokal, ordna med catering och köpa allt vid sidan av själv, som dukar o sånt där, o ordna med serveringspersonal.. Eller?
    För att du ska få lite perspektiv gällande kostnaden kan jag kort ge vår budget för vårt relativt enkla och "billiga" bröllop.
    Då har vi ansträngt oss för att hålla kostnaderna nere då jag är student, vi är småbarnsföräldrar och sambon har just fått nytt jobb.Lite kort om bröllopets utformning:
    Lokal: släktnings trädgård, bord+ stolar+ tält får vi hyra gratis genom kontakt,  porslin + glas får vi hyra men får kostnaden i present, linnedukar finns inom familjen, och övriga dekorationer såsom ljusslingor, ljusstakar och pompoms betalar vi själva.
    Blommor, hår, tårta och fotografering får vi till ett billigare pris genom kontakter (materialkostnader eller generöst rabatterat).
    Mat är genom catering, alkohol köpt i Tyskland.  
    m2b's kläder har vi sedan tidigare, min klänning betalades till hälften av min mor. Brudföljes kläder betalar vi hälften för och de betalar själva resten.
    Transport står vi för själva, inbjudningarna har vi gjort själva.
    Personalen får 100:- i timmen, två personer i 8 timmar.  
    Ljudanläggning hyr vi.  Vi sover på hotell på bröllopsnatten.
    Vi kommer ha  55 gäster plus personal som äter. 

    Den slutliga prislappen kommer landa på ca 50 000:-.
    Ringar och bröllopsresa är ej inkluderat i konstnaden.

    Min syn på det hela är att nej, det är inte alltid billigare att ordna allt själv och även om vårt bröllop troligtvis hade kostat mycket mer om vi inte hade haft turen att få hjälp med så mycket så har det inneburit mycket jobb att ordna allt själv. Det är mycket detaljer som kostar pengar som vi inte hade tänkt på alls i början av planeringen och vi hade en väldigt naiv budget på 25' -30' i början på planeringen, men den budgeten fick vi ganska snabbt slopa. 

    Ni gör som ni själva vill med att låna eller inte, jag tycker inte man kan säga ifall det är en bra eller en dålig idé, folk lånar ju till allt möjligt så varför inte till sitt bröllop?

    Däremot så tycker jag att ni ska komma överens vad ni vill ha för bröllop, vad ni tycker att det kan få kosta som allra mest och sedan bestämma er utifrån det. Ni kanske kan spara ihop hälften och låna hälften? 

    Och för guds skull, gör en realistisk budget från start! Försök tänka er in i minsta lilla detalj och skriv upp det som en budgetpost. Hellre att ni får över lite pengar i slutändan än att bröllopet blev dyrare än ni hade tänkt er.

    Slutligen: Grattis till förlovningen! 
  • Helipa
    Äldre 1 Aug 22:02
    #12
    "Ni gör som ni själva vill med att låna eller inte, jag tycker inte man kan säga ifall det är en bra eller en dålig idé, folk lånar ju till allt möjligt så varför inte till sitt bröllop? "

    Förtydligare innan någon hoppar på mig för den här kommentaren. Jag menar att jag inte vill lägga någon värdering i huruvida TS vill låna till sitt bröllop eller inte och väljer därför att inte ge något råd gällande detta. 
  • Äldre 1 Aug 22:11
    #13

    Tack tack tack, för alla råd och tips! jag blir så glad att ha några att bolla mina tankar med, äntligen!

    Jag uppskattar att du Helipa inte lägger någon värdering i hurvida man lånar pengar till sitt bröllop eller ej. Vi har inga andra lån varken på bilen eller vårt boende, så tanken på det först var inte så främmande för mig eftersom vi inte är skuldbelagda alls annars. Det är lite skillnad om vi hade haft lån på ett hus för 2 miljoner utöver det hela..

    Hur fungerar egentligen det här med kuvertavgift?

    Som du säger Tessa så känner jag att smidigheten med att allt ordnas från samma ställe, är värt mycket. Vi bor 20 mil från där vi tänkt gifta oss, samt våra vänner och familjer. Så det blir liksom mer omständigt att ha flera olika aktörer för det hela och sedan dessutom ro ihop det med att ställa iordning lokalen och dukning både före och städningen efter.. På så vis känns det dyrare alternativet värt mer av enkelhet. Plus att vi vet att det här stället har bra mat och lokalen är väldigt önskvärd från vår sida..

    Vi har bett om offert från flera ställen och inväntar nu den sista, som också är den vi önskar mest. De var mer flexibla i önskemålet om dricka och val av mat. Så fort offerten trillar in kan man boka ett möte och diskutera igenom och kanske se vad de kan göra med summan i slutändan..

    Skulle vilja krama er allihopa för er tid att kommentera!! Har nog inte insett hur ensam jag är i det här förrän nu.. så väldigt uppskattat ska ni veta!!

  • Alylly­ra
    Äldre 1 Aug 23:52
    #14

    Vi ska också ha vårt bröllop långt ifrån där vi bor... Och jag hade definitivt uppskattat en mer helhetslösning. När vi räknade i början trodde vi att en sån skulle bli dyrare, men nu börjar jag nog inse att det nog jämnar ut sig i längden... Så kan det va Tungan ute

    Jag tycker inte att det är fel att ta lån. Själv är jag skuldsatt för lång tid framöver eftersom jag har tagit studielån i över fem år. Ångrar jag mig? Nej. Skulle nu inte ha några som helst problem med att betala av ett lån på t.ex. 20.000 på några månader om jag behövde det, tack vare min utbildning.

    Det är väldigt mycket ramaskri över det här med att ta lån till sitt bröllop, men jag tycker vi ska komma ihåg ett par saker:
    1. Det är skillnad på små och stora lån. Att låna till en del av sitt bröllop är en annan sak än att låna till hela.
    2. Det är skillnad på oansvariga och ansvarsfulla lån. Om brudparet i fråga har gjort alla beräkningar och kommit fram till att de har råd att betala tillbaka på x antal månader och dessutom tycker att det är värt det ser jag inga problem med det.

     TS, det låter bra att ni har tagit in offerter och kan börja räkna på det. Då kan ni också se hur mycket som eventuellt fattas. Men var också realistiska när ni räknar på hur mycket ni kan lägga undan varje månad! Och fråga er sedan: är det värt det?
    Lycka till!

  • Plätti­s
    Äldre 2 Aug 01:15
    #15
    ModighWestlund skrev 2013-08-01 22:11:57 följande:
    Hur fungerar egentligen det här med kuvertavgift?
    Kuvertavgift innebär att man skriver i inbjudan att gästerna ombeds lämna en kuvertavgift. Den ska inte vara högre än de faktiska kostnaderna, det är inte meningen att man ska tjäna pengar på bröllopet, utan att man ska ha råd att gifta sig. Jag och min blivande kommer att ha kuvertavgift eftersom vi bott ihop hela vårt liv tillsammans och har precis allt (och lite till) som man kan behöva. Bröllopspresenter var nog vanligare förr när bröllop betydde att man flyttade ihop och startade ett liv tillsammans. 

    Jag förstår vad du känner inför att flytta fram bröllopet ett år, vi har föreslagits att göra samma sak, men för att min mamma inte är pigg och kanske inte orkar vara med på bröllopet. Ett alternativ är ju att banta gästlistan. Vi har ungefär 70 gäster med bara våra närmaste, och att ha bara familjerna, föräldrar, syskon och eventuellt far- och morföräldrar, är ett alternativ.
    Det är tur att det är ett år till vårt preliminära datum, vi har tid på oss att grubbla och hitta en lösning.

    Lycka till!  
  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 2 Aug 07:52
    #16

    Om ni nu skulle ta ett lån ta ett så litet som möjligt och ett bra ett typ ett medlems lån :) det är mitt tips, tycker det är ganska okej om man har bra ekonomi och inte massa andra lån. Huvudsaken är att ni får det bröllopet ni vill ha :) men försök spara mer först det kanske bara är en pytte liten summa ni lånar typ det sista innan målsnöret :) vi gifte oss 40 mil bort kostnaderna drog iväg en del, och jag vet hur ivrig man blir om att gifta sig när frieriet kommer, ett år kan man hinna spara mycket under tiden man planerar:) vi små köpte lite under årets gång också, då blir det liksom inte lika jobbigt att betala hela summan på en gång, vi vet faktiskt inte vad hel bröllopet gick på :) det bästa vi gjorde att vi betalade direkt till dom som fixade bröllopet en summa varje månad :)

  • Sirioc­hPer
    Äldre 2 Aug 10:04
    #17

    Det går att spara mycket om man har ett tydligt mål man sparar till. Jag och min sambo la handpenningen på ett hus trots att vi saknade 60 000 kr och det var 4 månader kvar tills vi skulle betala in hela summan. Helt galet nu i efterhand men vi ville så gärna ha huset.
    Vi kunde i värsta fall ta ett extralån utöver bottenlånet men det ville vi inte. Så på 4 månader lyckades vi skrapa ihop pengarna. vet man att det är under en begränsad tid så kan man spara mkt genom att göra aktiva val som är billiga eller dra in på andra saker som man brukar ta för givet.

    Så sätt upp tydliga mål för hur mycket ni ska spara och gör det till en utmaning och se hur mycket n ikan få ihop. Kanske kan ni önska er bidrag vid födelsedagar, julklappar och annat som kan hjälpa till? Eller säga att ni inte köper något dyrt till varandra innan ni har bröllopspengarna klara. 

    Sen är det ju som någon tidigare tipsat om, gör en tydlig budget som är rimlig. Vi började med att köpa en del saker under året som gick för att sprida ut kostnaderna, köpte ringen på mellandagsrea osv.  Ändå sprang vår första budget ifrån oss med massa tusenlappar. Så ta hellre i för mycket än för lite!
     

  • Aniara­4
    Äldre 2 Aug 10:37
    #18

    Förutom alla bra spartips tycker jag man ska tänka så här:

    Anta att det bröllop ni vill ha kostar x kronor.
    Om ni gifter er ett år senare kommer det att kosta x kronor.
    Om ni tar ett lån till bröllopet, kommer det att kosta x kronor plus ränta = y kronor.
    Räkna på det ordentligt och se hur stor skillnaden blir - dvs, om vi lånar 20 000 i tre månader kommer vi att få betala så här mycket i ränta, uppläggningsavgifter etc. Om vi lånar 50 000 i 6 månader kommer vi att få betala...

    Och sen frågar ni er: Hur mycket är det värt för er att gifta er nu istället för sen? Är det värt 2000? 5000? Var går er gräns? Det kan ju vara så att ni är så angelägna att bli gifta att ni känner att, jamen vad fasen, visst kan vi betala 5000 spänn extra för att få göra det nu! Eller så tänker ni att de pengarna kan ni ha roligare för och så farligt är det kanske inte att vänta. Det är ju bara ni som kan avgöra hur mycket ni kan tänka er att ge till banken för att ha bröllopet ett år tidigare!

  • Äldre 2 Aug 10:47
    #19

    Gör en detaljbudget med en uppskattning över alla kostnader (hjälpverktyg finns på bröllopssidor och i bröllopstidiningar) och räkna sedan ut hur mycket ni kan sätta av månatligen av era löner öronmärkt för bröllopet. Därefter kan ni börja kompromissa och hitta andra lösningar om det inte skulle gå ihop. Om ni inte kan kompromissa så skjut upp bröllopet ett år och få det bröllop ni vill ha och acceptera faktumet att ni inte har råd just nu. Lån tycker jag inte man skall ta för ett bröllop.

  • Äldre 2 Aug 10:49
    #20

    Jag tycker inte heller att man ska låna för ett bröllop. Gör en budget och se vad ni landar på för det bröllop ni vill ha. Dela summan med det antal månader som är kvar till bröllopet. Har ni råd att spara den summan? Om inte, skjut fram bröllopet. Har ni det, börja spara. Vi har gjort så att vi sparar en viss summa varje månad men vi kommer också att köpa grejer under året som är kvar, just för att få råd. Jag tänker att om jag handlar för några hundra här och där för mina "vanliga fickpengar" så kommer jag ändå att behöva mindre på det stora kontot sen.   

Svar på tråden Skjuta fram ett år eller ta lån? Ångest..