• daniie­l
    Äldre 28 Oct 02:25
    379596 visningar
    1160 svar
    1160
    379596

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Äldre 15 Dec 12:53
    MCarlqvist skrev 2014-12-15 12:33:14 följande:

    Hej!

    Jag undrar om du har något bra tips om man vill få en klänning uppsydd efter bildexempel som man hittat själv? Är viktigt för mig att det är fin kvalité på tyget och broderierna så den inte ser "billig" ut:)

    Tack på förhand :)
    /Marina


    Då rekommenderar jag en skräddare i din stad.


    Brukar finnas i de flesta städer. Kolla upp att personen är utbildad bara innan du anlitar den och be att få se exempel på kläder de har sytt (eller håller på att sy) 

  • MCarlq­vist
    Äldre 15 Dec 12:59
    Chicita skrev 2014-12-15 12:53:25 följande:

    Då rekommenderar jag en skräddare i din stad.


    Brukar finnas i de flesta städer. Kolla upp att personen är utbildad bara innan du anlitar den och be att få se exempel på kläder de har sytt (eller håller på att sy) 


    Det värsta är att jag inte lyckas hitta någon som syr klänningar, de utför bara justeringar! Har hittat sömmerskor på nätet som syr efter inskickade mått men då kostar de mellan 4000 och 5000 och jag har ingen möjlighet att prova klänningen eller få se materialen innan. Då känner jag att jag lika gärna kan chansa på en klänning från Kina för mellan 900 och 1500 Glad
  • Äldre 15 Dec 13:04
    MCarlqvist skrev 2014-12-15 12:59:10 följande:
    Det värsta är att jag inte lyckas hitta någon som syr klänningar, de utför bara justeringar! Har hittat sömmerskor på nätet som syr efter inskickade mått men då kostar de mellan 4000 och 5000 och jag har ingen möjlighet att prova klänningen eller få se materialen innan. Då känner jag att jag lika gärna kan chansa på en klänning från Kina för mellan 900 och 1500 Glad
    Ja och för dom priserna så får du nog antagligen räkna med att det inte är dom dyraste tygerna och dom finaste broderierna Flört
    Kom ihåg att du rätt troligtvis kommer att åka på tull och skatter och sånt också, så klänningen kan bli nästan dubbelt så dyr om du har otur.

    Något man bör tänka på när man vill få något uppsytt / kopierat - från en bild, är att dom inte får kopiera rakt av. Dom måste ändra något så att det inte blir en direkt kopia. För det är olagligt att kopiera andras design.

    Men du bör kunna få något som ser hyfsat likt ut om du väljer någon av de mest använda kinaklänningssäljarna. jjhouse / jenjens house är en som jag har sett många rekommenderat.Glad
  • MCarlq­vist
    Äldre 15 Dec 13:05

    Någon som anlitat www.balochfest.com eller www.matildasfest.com för att sy en egendesignad klänning? Skulle gärna vilja få lite omdömen isfGlad

  • Äldre 15 Dec 13:20
    MCarlqvist skrev 2014-12-15 13:05:09 följande:

    Någon som anlitat www.balochfest.com eller www.matildasfest.com för att sy en egendesignad klänning? Skulle gärna vilja få lite omdömen isfGlad


    Prova sökfunktionen på sidan. Jag har läst varningar om båda dom.


    Dom är dessutom inte skräddare själva, utan dom förmedlar kinaklänningar.
    Med andra ord - du beställer av dom och dom skickar din beställning vidare till företaget som syr upp åt dom.

  • MCarlq­vist
    Äldre 15 Dec 13:28
    Chicita skrev 2014-12-15 13:20:33 följande:

    Prova sökfunktionen på sidan. Jag har läst varningar om båda dom.


    Dom är dessutom inte skräddare själva, utan dom förmedlar kinaklänningar.
    Med andra ord - du beställer av dom och dom skickar din beställning vidare till företaget som syr upp åt dom.


    Ok! Mycket bra att veta!! Tack för tipset :)
  • Äldre 15 Dec 13:31
    MCarlqvist skrev 2014-12-15 13:28:28 följande:
    Ok! Mycket bra att veta!! Tack för tipset :)

    Hoppas du hittar någon som kan sy åt dig :) 


    Du kanske kan kolla om det finns någon beklädnadslinje på gymnasiet och höra med läraren där om dom kanske kan ta på sig att sy din klänning (om du vågar ;) ) 

  • MCarlq­vist
    Äldre 15 Dec 13:38
    Chicita skrev 2014-12-15 13:31:54 följande:

    Hoppas du hittar någon som kan sy åt dig :) 


    Du kanske kan kolla om det finns någon beklädnadslinje på gymnasiet och höra med läraren där om dom kanske kan ta på sig att sy din klänning (om du vågar ;) ) 


    Ja jag får leta vidare!! Har till Maj på mig så det ska nog lösa sigFlört Skulle gärna köpa en färdig klänning men hittar ingen som den jag vill ha!! Alltid ska man vara krånglig..... hahaha!
  • Äldre 15 Dec 14:37
    MCarlqvist skrev 2014-12-15 13:38:57 följande:
    Ja jag får leta vidare!! Har till Maj på mig så det ska nog lösa sigFlört Skulle gärna köpa en färdig klänning men hittar ingen som den jag vill ha!! Alltid ska man vara krånglig..... hahaha!

    Oh... tja då skulle jag lägga på ett kol om du ska beställa från en kinasida.


    Dels kan den behöva justeras när den kommer hem och ett av dom största problemen verkar vara leveranstider. Dom lovar 6 veckor och så tar det typ 4 månader... 

    Håller tummarna för dig :) 

  • Camill­aForsg­ren
    Äldre 15 Dec 17:46
    MCarlqvist skrev 2014-12-15 13:38:57 följande:
    Ja jag får leta vidare!! Har till Maj på mig så det ska nog lösa sigFlört Skulle gärna köpa en färdig klänning men hittar ingen som den jag vill ha!! Alltid ska man vara krånglig..... hahaha!
    Jag kan starkt rekommendera en ebaysäljare vid namn hongcai--1984. Hon sydde min brudklänning och kommer även få sy min löftesförnyelse klänning. Hon tar ca mellan 170 och 200 AUD för en specialbeställd klänning och det är ju runt 1200 kr vilket är överkomligt. När jag beställde sist så beställde jag och betalade den 26 mars, fick en bekräftelse på att beräknad leveransdatum var 20 maj och den kom precis den dagen. Tog alltså två månader att få klänningen men det är enligt mig inte direkt lång tid för en brudklänning. Den såg ut precis som jag designat och var helt underbar. Bra kvalité på både tyger och "kristaller". Tycker definitivt du ska fundera på att beställa från henne!
  • Äldre 15 Dec 19:11
    MCarlqvist skrev 2014-12-15 12:33:14 följande:

    Hej!

    Jag undrar om du har något bra tips om man vill få en klänning uppsydd efter bildexempel som man hittat själv? Är viktigt för mig att det är fin kvalité på tyget och broderierna så den inte ser "billig" ut:)

    Tack på förhand :)
    /Marina


    Jag skulle satsat på www.landybridal.co, dom brukar sy utifrån bilder och har oftast väldigt bra kvalitet. Därav också det något högre priset för en kinaklänning, men det är ju ändå inte jämförbart med priser i butiker. Du kan be att få bilder på olika tyger i förväg, så du själv kan välja ut om det tex är spetstyg eller liknande. Dom tar dock oftast lite längre tid på sig att sy, vissa andra levererar på 1-2 månader, medan hos Landy kan du få vänta 3-6 månader. Dom brukar dock skicka bilder på klänningen när den är klar, så man hinner tycka till. Inte många andra företag som gör det. Men jag tror att man kan behöva tjata lite om det ;)
  • MCarlq­vist
    Äldre 15 Dec 22:06
    CamillaForsgren skrev 2014-12-15 17:46:45 följande:
    Jag kan starkt rekommendera en ebaysäljare vid namn hongcai--1984. Hon sydde min brudklänning och kommer även få sy min löftesförnyelse klänning. Hon tar ca mellan 170 och 200 AUD för en specialbeställd klänning och det är ju runt 1200 kr vilket är överkomligt. När jag beställde sist så beställde jag och betalade den 26 mars, fick en bekräftelse på att beräknad leveransdatum var 20 maj och den kom precis den dagen. Tog alltså två månader att få klänningen men det är enligt mig inte direkt lång tid för en brudklänning. Den såg ut precis som jag designat och var helt underbar. Bra kvalité på både tyger och "kristaller". Tycker definitivt du ska fundera på att beställa från henne!
    Har ingen koll alls på hur ebay funkar men ska absolut försöka kolla upp henne :) Tack så hjärtligt för tipset!!
  • MCarlq­vist
    Äldre 15 Dec 22:07
    daniiel skrev 2014-12-15 19:11:58 följande:
    Jag skulle satsat på www.landybridal.co, dom brukar sy utifrån bilder och har oftast väldigt bra kvalitet. Därav också det något högre priset för en kinaklänning, men det är ju ändå inte jämförbart med priser i butiker. Du kan be att få bilder på olika tyger i förväg, så du själv kan välja ut om det tex är spetstyg eller liknande. Dom tar dock oftast lite längre tid på sig att sy, vissa andra levererar på 1-2 månader, medan hos Landy kan du få vänta 3-6 månader. Dom brukar dock skicka bilder på klänningen när den är klar, så man hinner tycka till. Inte många andra företag som gör det. Men jag tror att man kan behöva tjata lite om det ;)
    Ska absolut kolla upp dom! Tack för tipset! :)
  • Äldre 16 Dec 16:28

    Finns det någon sida som håller högre kvalitet på tyg (framförallt) och sömnad? Drömmer om en Zetterberg men det tillåter inte budgeten... Vill ha fin och vacker tyll/chiffong och spets, inte glansiga tyger, limmade spetsar och paljetter...

  • Äldre 17 Dec 10:20
    litenkaka skrev 2014-12-16 16:28:32 följande:

    Finns det någon sida som håller högre kvalitet på tyg (framförallt) och sömnad? Drömmer om en Zetterberg men det tillåter inte budgeten... Vill ha fin och vacker tyll/chiffong och spets, inte glansiga tyger, limmade spetsar och paljetter...


    Paljetter, pärlor, limmade spetsapplikationer osv hittar du även på dyra klänningar i butik så att säga. Så det är inget unikt för kinaklänningar. Glansiga tyger är även det något som förekommer på "vanliga" klänningar. Tyget som används för satinklänningarna, "bridal satin 395", används på klänningar i butik likaväl som kinaklänningar. Det är också oftast samma chiffong, spetstyger osv. När det gäller glansigt tyg, så är det ju främst taft och organza som kan upplevas som väldigt glansigt, så det kan man ju försöka undvika. Det går dock få tex matt organza, min kinaklänning hade det och det ser otroligt mjukt, krämigt och vacker ut (tycker jag), inte alls sådar "plastigt" som det kan upplevas annars ibland.

    Men jag tipsade just här ovan om www.landybridal.co, en sida som oftast är lite dyrare än andra kinasidor. Tex en klänning på en annan sida kostar 800-1800kr, på Landy kostar den kanske 1500-3000kr. Vilket ju ändå är en bråkdel av en liknande klänning i butik. Dom syr upp från inskickade bilder och har många sk. "real sampel"-bilder på sin hemsida. Man kan be att få bilder på tygerna, tex spetstygerna, och på så sätt välja själv vilken man vill att dom ska använda. Ofta kan man också få bilder på klänningen när det är klar för att få tycka till innan den skickas. Dock så fungerar det ju inte felfritt och ibland får man inte det. Dom tar också oftast lite längre tid på sig än andra sidor, tex 3-6 månader istället för 1-2 månader.

    Allt är ju relativt dock. Kikar man på klänningar i 30 000kr + prisklass och sedan tror att man ska kunna få en likvärdig kinaklänning för 2000kr, så misstar man sig. Jag vet dock att Landy tidigare har sytt klänningar av äkta tyger, men då till priser kring kanske 4000-6000kr, vilket ju då fortfarande är en bråkdel av vad man får ge för en sådan klänning i butik.

    Plus att man ju ska vara medveten om att det aldrig finns några garantier, ja, och att dom aldrig gör exakta kopior. Jag brukar säga att man kan förvänta sig att klänningen ska vara ca 80-95% lik originalet, beroende på.
  • Äldre 17 Dec 10:27
    MCarlqvist skrev 2014-12-15 22:07:40 följande:
    Ska absolut kolla upp dom! Tack för tipset! :)
    Lycka till, hoppas du ska hitta dig en klänning du tycker om, oavsett vart den kommer från :)
  • Äldre 13 Jan 16:29



    Hej!


    Behöver verkligen hjälp.. har köpt den här klänningen i storlek 12.

    Är 167 cm, men skulle vilja ha markerad midja och vidd på klänningen så jag inte ser så stor ut. :) Men samtidigt vill jag inte att det ska vara för bred, för då känns det som man blir kort & kompakt. :)

    Vad ska jag ha för underkjol?


    Tack på förhand..

  • Äldre 25 Jan 00:21

    Någon som har erfarenhet och har beställt sin klänning på vbridal.com? Har hittat så många fina bröllopsklänningar, ska bara välja vilken det blir... troligtvis nedan.

    Tar gärna lite tips om vad för sorts underkjol man har till nedan klänning? 

  • Äldre 25 Jan 09:43

    Någon som har beställt fr www.vbridal.com?

  • Äldre 4 Feb 22:36

    Vart har du köpt den fantastiska klänningen Dahlgrenus?

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill