• JennieG

    Rankhyttan i Falun/Borlänge

    Är det någon som nyligen varit på Rankhyttans Herrgård i Falun/Borlänge?


    Vi funderar på att ha vår bröllopsfest där nästa sommar men jag har inte hunnit dit och kikat ännu. Finns det någon annan lokal med Herrgårds-känsla som ni kan rekommendera i Borlänge-trakten?


    Vi kommer att vara ca 70 gäster och hälften kommer att behöva övernatta eftersom de kommer långväga.


    Tacksam för tips och reflektioner!

  • Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge
  • SiriochPer

    Vi bokade lokalen ett åt innan, men började planera på riktigt typ i mars, dvs 6 månader innan. Försöker göra lite då och då så att det inte ska bli så mycket på slutet, och som du säger så sprider man kostnaderna. Etsy är min bästa vän :)

    Det är ju dessutom så himla kul, allt från att leta ljusstakar på loppis till att göra cake-toppers!
    Det som jag varit veligast över är egentligen meny och frisör. Men det bröjar reda sig.

    JennieG du måste lova att dela med dig av nån bild på lokalen efter att ni gift er, är så nyfiken på hur rummet ser ut utan gardiner (om ni fortfarande har planen att ta ner dom) =)

     

  • SiriochPer

    OK, tack Maria. Jag tror att vi får hoppas att det funkar utan.. Svårt att trycka in 70 pers innan och testa också ;)
    Den som håller tal får prata upp lite

  • SiriochPer

    Maria, du skulle inte kunna tänka dig att lägga upp en bild på hur rummet såg ut när det var dukat för er? 
    Minnet är bra men kort och jag har redan glömt hur det såg ut :) 

  • JennieG

    Absolut - jag lägger upp en bild sen utan gardiner Planen är fortfarande att de ska tas ned för att det ska bli lite ljusare och luftigare (och passa färgmässigt). Det är min syster som får fixa dukningen men hon var också inne på att de ska tas ned

  • MariaochDaniel

    Här är vår dukning.
    Vi satsade på själva borden, festhäfte och blommor och så, lite dekorationer.
    Jag kan ärligt säga att ingen bryr sig om gardinerna. (fönsten kommer ändå öppnas).
    Och det är dryygt att ställa allt i ordning dagen efter också. Men gör som ni känner,
    ni måste ju vara nöjda själva. =)


  • SiriochPer

    Tack maria! :) fint! När du menar ställa i ordning allt dagen efter, är det att plocka bort dekorationer, inte stolar och bord väl? Vi har en diskussion med herrgården nu om menyer, de har inget eget förslag på vegetariskt och de vi fick provsmaka är vi inte hundra nöjda med. Så jag hoppas att det ska lösa sig men dom verkar tycka att det va ganska omständigt och föreslog buffé, men det är ju så trångt och vi vill inte att alla gäster ska behöva trängas att hämta mat också :/ trist! Det är ju därför man provsmakar tänker vi!

  • MariaochDaniel

    Ja precis, man får ta bort alla dekorationer, sätta tillbaka gardiner. sätta tillbaka blommor, tavlor osv som man tagit bort. Man behöver inte sätta tillbaka bord o dyl.

    Se till att ni är nöjda med maten! Men jag tror buffé inte är nåt problem eg. för gästerna alltså.
    Men oavsett vad ni väljer, välj nåt ni vill ha!

  • JennieG

    Nu är vi äntligen gifta, har hunit med bröllopsresa, flytta till hus och börjat jobba. Har varit galet intensivt och är fortfarande Hinner inte berätta så mycket nu men jag ska försöka göra en längre redogörelse snart. Kan bara berätta att det var en magisk dag, helt perfekt! Det var den överlägset roligaste dagen i mitt liv och min man tycker likadant. Jättevarmt, årets varmaste dag lyckades vi pricka in, men det var mest härligt. Hellre det än regn Håruppsättning tog såklart längre tid än beräknat vilket betydde att porträttfotograferingen fick mindre tid med det gjorde inte så mycket eftersom fotografen var med oss hela dagen.Det funkade jättebra att vara på Rankhyttan, maten var supergod och väldigt uppskattad av gästerna. Vi hade kräft-toast skagen och sen struts till huvudrätt.Vi hade som sagt festen ute i annexet och det är jag väldigt glad för. Livebandet öste på för fullt och jag har aldrig sett ett så proppfullt dansgolv. ALLA dansade järnet fram till tre på natten och festen överträffade alla våra förväntningar. Jag vart så varm i klänningen att jag bytte om ganska tidigt på kvällen. Slängde på mig en vanlig vit sommarklänning istället. Då orkade jag dansa natten lång Mest glad är jag för att jag kunde njuta av dagen, varken jag eller min man var det minsta nervösa innan och vi överlämnade allt till våra toastmasters. Vi släppte taget och bara njöt under hela dagen. Siri - vi orkade aldrig ta ner gardinerna inne i kungssalen. Min syster dekorerade superfint med blommor, ljus, blomgirlanger och olika uppsättningar så jag störde mig inte på gardinerna.Vi vart totalt 52 st till slut och jag kan inte för mitt liv föreställa mig hur man ska kunna få in 70 personer i det rummet. Det var rejält trångt med 52 personer.Siri - hoppas att ni får en fantastisk dag på lördag och njut så mycket ni bara kan!               

  • MariaochDaniel

    Vad kul att allt blev så bra för er!
    Njut nu av er tid som nygifta! Vart gick förresten bröllopsresan?

    Siri: stort lycka till imorrn och NJUT! =)

Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge