• JennieG

Rankhyttan i Falun/Borlänge

Är det någon som nyligen varit på Rankhyttans Herrgård i Falun/Borlänge?

Vi funderar på att ha vår bröllopsfest där nästa sommar men jag har inte hunnit dit och kikat ännu. Finns det någon annan lokal med Herrgårds-känsla som ni kan rekommendera i Borlänge-trakten?

Vi kommer att vara ca 70 gäster och hälften kommer att behöva övernatta eftersom de kommer långväga.

Tacksam för tips och reflektioner!

• Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge
  • JennieG

Gå in skor kan vara bland det värsta jag vet faktiskt, får skavsår superlätt. Hörde någonstans att man kan ställa in skor i ugnen på typ 70 grader en stund och sen sätta på sig dom. Så att de formar sig perfekt efter foten. Men jag törs inte göra det med dessa skor för det är tyg på utsidan...antar att det funkar bäst med skinnskor. Bäst att börja i tid och gå in dem korta stunder i taget...

Perfekt med kylskåp i annexet!

Baguetter låter toppen som vickning. Funderade på något liknande eller kanske pajer. Vet dock inte hur gott det är att äta matpajer kalla?

• SiriochPer

Allt går nog ned vid vickning ;)

Mina skor skickas från USA idag! Yey =) ska också försöka gå in dom lite!

• MariaochDaniel

Är det nån av er som vet, häller dem upp champagnen eller måste man ordna det själv vid brudsskålen?

Tror också att vad som helst går ner vid vickning. Hade inte ens tänkt på det, men kanske ska ordna det ändå. Tror iofs (tyvärr) inte att festen kommer hålla på så länge att det kommer att behövas.

• JennieG

Jag fick intrycket av att de skulle hälla upp champagnen men vad jag grundar det på vet jag faktiskt inte..haha. Om inte de häller upp det så tror jag att vi ber våra toastmasters eller någon annan gäst ansvara för den biten. Vi tänkte också göra lite enkla snittar att servera till bubblet. Hoppas bara på fint väder så att man kan stå på gräsplätten utanför entrén vid den lilla dammen/blomsterrundeln och skåla. Eller på baksidan kanske vid den stora dammen - där är det ju otroligt vackert!

Vi har skrivit tydligt i inbjudan och på vår bröllopshemsida (gjorde en sån för all informations skull, vägbeskrivningar, boende etc) att vi förväntar oss dans natten lång så jag hoppas innerligt att det blir så

• JennieG

Någon av er som vet om de har servettringar och hur de i så fall ser ut?

• MariaochDaniel

Har ingen aning om servettringar faktiskt, ring och hör med dem!

Ska nog höra med dem om upphällningen av champagnen. Kan vara bra att veta.

I natt drömde jag förresten om min klänning. Känns ju kul, men inte att de sytt den fel, de hade sytt på spets på den som det inte skulle vara och tagit bort andra detaljer, snacka om panik! Och det gick inte att få tag i en ny. Antar man är ganska fäst vid sin klänning =)

• SiriochPer

Jag frågade i fredags angående brudskål och det är brudparet som ansvarar för den helt och hållet. Detta då de är "schyssta" och går med på att man får ha med sig egen. Så det gäller att utse någon som häller upp och serverar för det gör inte herrgården. 

Servettringar vet jag inte heller, men jag tror att vi ska ha en variant där menyn är som en servetthållare, ungefär som bilden: 

Maria, haha ja klänningsdrömmar lär det bli många av =) Tur att du gillar din nuvarande, då är det bara att hålla hårt i den! 

• MariaochDaniel
    JennieG skrev 2013-03-13 12:42:18 följande:

Jag fick intrycket av att de skulle hälla upp champagnen men vad jag grundar det på vet jag faktiskt inte..haha. Om inte de häller upp det så tror jag att vi ber våra toastmasters eller någon annan gäst ansvara för den biten. Vi tänkte också göra lite enkla snittar att servera till bubblet. Hoppas bara på fint väder så att man kan stå på gräsplätten utanför entrén vid den lilla dammen/blomsterrundeln och skåla. Eller på baksidan kanske vid den stora dammen - där är det ju otroligt vackert!

Vi har skrivit tydligt i inbjudan och på vår bröllopshemsida (gjorde en sån för all informations skull, vägbeskrivningar, boende etc) att vi förväntar oss dans natten lång så jag hoppas innerligt att det blir så

Smart att skriva så. Man kanske borde ha danstvång? =)
    När jag berättade för min svärmor att det blir dans blev hon förvånad. Men sa att hon ska ta med låga skor. =) Men jag blev lite paff, för mig är det ganska självklart att det är dans på bröllop.
    Vi kommer att ha gäster som är gravida, har barn med sig, många kommer att vara nyktra och därmed (enligt vad jag tror) inte kommer att stanna till 03 direkt, men jag hoppas ju såklart det.
    Men visst är det så, gästerna ska inte gå före brudparet?

Bäst att ordna med nån som häller upp champagnen då!
  • SiriochPer

Ja Maria ni får ha lite styrdans först så kommer nog folk igång, både stora och små :) Det brukar ju vara kul för de flesta. Dessutom är ni ju så duktiga på att dansa så ni får inspirera lite! 

Jag fick veta att herrgården har många mindre vaser som vi får använda, perfekt då jag tänkt gå på loppis och fyna småvaser. Så nu slipper jag det. Sen är jag ute efter tennljusstakar, och det blir nog lite svårare, men får ge mig ut på jakt i sommar. Ps. Maria, såg ditt sms i morse men vågade inte skicka svar kvart i sex i morse, om ni låg och sov =)

Hur ska ni göra med vinet, kommer ni köpa "husets röda", har ni smakat det? vad tyckte ni?
    Det är ju ekologiskt vilket är en stor tumme upp enligt mig, men är lite osäker på smaken. Har testat det en gång men vet inte riktigt vad jag tyckte =)  

Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge