• JennieG

Rankhyttan i Falun/Borlänge

Är det någon som nyligen varit på Rankhyttans Herrgård i Falun/Borlänge?

Vi funderar på att ha vår bröllopsfest där nästa sommar men jag har inte hunnit dit och kikat ännu. Finns det någon annan lokal med Herrgårds-känsla som ni kan rekommendera i Borlänge-trakten?

Vi kommer att vara ca 70 gäster och hälften kommer att behöva övernatta eftersom de kommer långväga.

Tacksam för tips och reflektioner!

• Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge
  • JennieG

Jag är ganska övertygad om att alla rummen hade toalett i Annexet...

Vi kommer att ta bokningarna till rummen och sen får var och en betala till Rankhyttan själva. Jag vill att vi själva tar emot bokningarna för att fördela rummen lämpligt så att de som kanske går och lägger sig lite tidigare får rummen längst bort eftersom vi ska ha festen i Annexet. Men också för att kunna pussla ihop med madrasser osv.

• SiriochPer

Tack, jag hade för mig det också. 
    Ja det är ju praktiskt att man kan styra lite så att inte tex farmor sover närmast dansagolvet osv. Glad

• SiriochPer

Hej! Nu har jag beställt klänning!
    Det fanns tusen olika saker man ska tänka på, bara att välja vilken typ av spets skulle kunna ta en hel dag. Alla är fina men lite olika = omöjligt att välja. Men jag körde på en som jag såg på en färdig klänning. Det blev en variant med spets upptill (som sen tunnas ut nedår) mjuk tyll i kjolen och öppen rygg! Känns superbra och Mejan som driver stäler var trevlig. Hade bara en timme på mig så allt gick rätt fort, men jag visste vad jag ville ha ungefär. 
    Skulel man bo i Stockholm så är kanske två möte att föredra så att man hinner fundera mellan, men nu var det bara att köra. Jag är inte så velig av mig heller så det var nog tur :)

Jag måste fråga er, har ni tänkt att ha mikrofon under middagen för talen? (jag är inne på att det inte ska behövas men hur resonerar ni)
    Vi är ju ungefär 70 gäster så ganska många men rummet är ju inte så stort iaf.

• MariaochDaniel
    SiriochPer skrev 2013-02-19 08:59:48 följande:
    Hej! Nu har jag beställt klänning!
    Det fanns tusen olika saker man ska tänka på, bara att välja vilken typ av spets skulle kunna ta en hel dag. Alla är fina men lite olika = omöjligt att välja. Men jag körde på en som jag såg på en färdig klänning. Det blev en variant med spets upptill (som sen tunnas ut nedår) mjuk tyll i kjolen och öppen rygg! Känns superbra och Mejan som driver stäler var trevlig. Hade bara en timme på mig så allt gick rätt fort, men jag visste vad jag ville ha ungefär. 
    Skulel man bo i Stockholm så är kanske två möte att föredra så att man hinner fundera mellan, men nu var det bara att köra. Jag är inte så velig av mig heller så det var nog tur :)

Jag måste fråga er, har ni tänkt att ha mikrofon under middagen för talen? (jag är inne på att det inte ska behövas men hur resonerar ni)
    Vi är ju ungefär 70 gäster så ganska många men rummet är ju inte så stort iaf.

Åh vad kul! Den låter jättefin, kommer bli toppen. Har du nån bild på klänningen?

Alla rum utom sviten (!?) har toalett på rummet. Tyvärr! Då vi ska sova kvar i sviten känns det lite drygt, men iofs ligger toaletten precis utanför. Men ni vet väl att det spökar på herrgården? =)

Vi kommer inte att ha mikrofon, rummet är så pass litet ändå så vi tror inte att det kommer att behövas.

Vi kommer också att ordna med bokningar av rum, men de får betala själva sedan. Vill precis som ni styra vilka som sover var osv.
    Men vart har ni tänkt lägga de som inte får plats i rummen?
  • JennieG

Haha ja visst är det lite konstigt att alla rum utom sviten har egen toalett. Men som sagt så ligger den ju precis utanför så det går nog bra ändå. Vi har också tänkt bo i sviten.

Spöket har jag hört talas om men än så länge inte sett, det kanske vi får göra dock när vi ska sova där Om någon killar under tån när man sover så vet man ju vem det är iaf, haha.

Jag har inte heller tänkt mikrofon, hoppas att alla kan tala upp ordentligt så att det hörs ändå. Det är ju som sagt ett ganska litet rum.

Vi har tänkt lägga madrasser i de rummen på herrgården som vi inte kommer att använda, bland annat "tårt-rummet", "barn-rummet" osv. Dock vill man ju inte att madrasserna ligger utlagda där under middagen för man vill ju gärna ha öppet för rymdens skull. Kanske går att rulla ihop madrasserna och lägga upp på övervåningen och sen får nån gå och lägga ner dem igen efter middagen.Det kanske även går att lägga några madrasser på annextets nedervåning, tänker på massagerummet och bastun typ. Eventuellt också kanske i tv-rummet i annexet. Har ingen jättebra plan än så länge men hoppas klura ut något bra när jag vet exakt hur många det blir som inte får plats i vanliga rummen.

Hur har ni tänkt med de som inte får plats?

SiriochPer - vad roligt att klänningen är beställd!
    Jag var också ute och provade i lördags och hittade två st jag gillade. Vill prova några fler innan jag bestämmer mig helt men jag är än så länge ganska säker på den ena utav dem två. En ganska enkel nixa-klänning utan axelband och med fin drapering. Hjälp vilken tid det tog att prova klänningar. Hade tänkt hinna med 3 butiker i lördags men hann knappt två st och hann då inte med lunch.

• MariaochDaniel
    JennieG skrev 2013-02-19 12:18:08 följande:

Haha ja visst är det lite konstigt att alla rum utom sviten har egen toalett. Men som sagt så ligger den ju precis utanför så det går nog bra ändå. Vi har också tänkt bo i sviten.

Spöket har jag hört talas om men än så länge inte sett, det kanske vi får göra dock när vi ska sova där Om någon killar under tån när man sover så vet man ju vem det är iaf, haha.

Jag har inte heller tänkt mikrofon, hoppas att alla kan tala upp ordentligt så att det hörs ändå. Det är ju som sagt ett ganska litet rum.

Vi har tänkt lägga madrasser i de rummen på herrgården som vi inte kommer att använda, bland annat "tårt-rummet", "barn-rummet" osv. Dock vill man ju inte att madrasserna ligger utlagda där under middagen för man vill ju gärna ha öppet för rymdens skull. Kanske går att rulla ihop madrasserna och lägga upp på övervåningen och sen får nån gå och lägga ner dem igen efter middagen.Det kanske även går att lägga några madrasser på annextets nedervåning, tänker på massagerummet och bastun typ. Eventuellt också kanske i tv-rummet i annexet. Har ingen jättebra plan än så länge men hoppas klura ut något bra när jag vet exakt hur många det blir som inte får plats i vanliga rummen.

Hur har ni tänkt med de som inte får plats?

SiriochPer - vad roligt att klänningen är beställd!
    Jag var också ute och provade i lördags och hittade två st jag gillade. Vill prova några fler innan jag bestämmer mig helt men jag är än så länge ganska säker på den ena utav dem två. En ganska enkel nixa-klänning utan axelband och med fin drapering. Hjälp vilken tid det tog att prova klänningar. Hade tänkt hinna med 3 butiker i lördags men hann knappt två st och hann då inte med lunch.

Jag är lite nojjig, så tur man kommer vara supertrött när man ska sova, med tanke på spökena menar jag...=)

Vi kommer att fylla rummen med de långväga gästerna. De andra får åka hem tyvärr. Har inte i nulägen tänkt lägga folk i herrgården i alla fall men kanske i annexet i konferensrummet. Men om de inte känner varann tror jag inte att de vill dela rum.

Ang klänning så tror jag att man bara "vet" när man hittat rätt så fortsätt leta...=)
  • SiriochPer

Jag tänker att jag ska vänta och se hur många det är som faktiskt kommer sova kvar, sen om det blir fullt så tror jag att jag kan få mina tjejkompisar att sova i samma rum, de kan då ta sviten. Men vi får se hur många det blir tänker jag. 

Skönt att ni resonerar lika med mikrofon, tror att det ska gå bra :)

Klänningen jag beställt utgår från den här modellen, men har ändrat lite kring spetsen uppe (valt en annan spets) samt lagt till en petskant nedtill och tagit bort släpet. 

Det låte rju toppen att du hittat klänningar som du gillar, jag tyckte inte om någon efter att jag varit 3 olika butiker! Så då har du ju börjat hitta rätt, så prova några till för att jämföra. Man kan ju passa helt olika i olika modeller också :)
  • JennieG
    SiriochPer skrev 2013-02-20 07:45:21 följande:
    Klänningen jag beställt utgår från den här modellen, men har ändrat lite kring spetsen uppe (valt en annan spets) samt lagt till en petskant nedtill och tagit bort släpet.

Det låte rju toppen att du hittat klänningar som du gillar, jag tyckte inte om någon efter att jag varit 3 olika butiker! Så då har du ju börjat hitta rätt, så prova några till för att jämföra. Man kan ju passa helt olika i olika modeller också :)
    WOW vilken vacker klänning!
  • SiriochPer

Tack! Nu hoppas jag att den är lika fin när min kommer, och att den passar såklart Skrattande

• MariaochDaniel
    SiriochPer skrev 2013-02-20 07:45:21 följande:
    Jag tänker att jag ska vänta och se hur många det är som faktiskt kommer sova kvar, sen om det blir fullt så tror jag att jag kan få mina tjejkompisar att sova i samma rum, de kan då ta sviten. Men vi får se hur många det blir tänker jag. 

Skönt att ni resonerar lika med mikrofon, tror att det ska gå bra :)

Den är ju jättefin! Spets är ju så snyggt, och jag tycker du gjorde rätt i att ta bort släpet!
    Jag ska lägga upp en bild på min klänning också sedan, när den är klar! =)
    Ska hämta min ring idag i alla fall, spännande spännande....
Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge