• JennieG

    Rankhyttan i Falun/Borlänge

    Är det någon som nyligen varit på Rankhyttans Herrgård i Falun/Borlänge?


    Vi funderar på att ha vår bröllopsfest där nästa sommar men jag har inte hunnit dit och kikat ännu. Finns det någon annan lokal med Herrgårds-känsla som ni kan rekommendera i Borlänge-trakten?


    Vi kommer att vara ca 70 gäster och hälften kommer att behöva övernatta eftersom de kommer långväga.


    Tacksam för tips och reflektioner!

  • Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge
  • JennieG

    Tack för hjälpen. Vi har också valt Rankhyttan för vår fest nu, det känns som ett jättebra val. Vi kommer att ha många nattgäster och de är otroligt hjälpsamma måste jag säga, luftmadrasser och extrasängar var verkligen inget problem att ta med sig sa dom. Dessutom så fick vi göra som vi ville med allt kändes det som - verkligen tillmötesgående.


    Enda litet minus för vår del är att det inte riktigt fanns någon bra lokal för själva festen/dansen inne i själva herrgårdshuset. Det rummet som användes mest till det tyckte vi var för litet och eftersom vi ska ha liveband vart det väldigt trångt. Vi kommer istället att ha festen ute i annexet, i konferensrummet. Det rummet är rätt slitet men lite markväv i taket gör nog susen


     

  • JennieG
    SiriochPer skrev 2013-02-11 12:25:36 följande:
    Det låter ju toppen! Va roligt att vi är flera som ska ha bröllopet där!
    Vilket datum har ni? Vi kommer gifta oss den 24 augusti!
    Vi tyckte också att det är så bra att man kan ha många övernattande gäster. Kostar ju dessutom nästan lika mycket som att två personer delar på en taxi till Falun.
    Det är ju toppen med festen i annexet, kan man inte också ha egen dryck där om jag minns rätt?

    Jag funderar just nu hur man ska inreda matrummet samt hur bordplaceringen ska se ut. Är lite inne på att skippa honnörsbordet i traditionell mening och ha "vanlig" dukning. Men är ju en relativt liten lokal, så vi får fundera hur det skulle kunna se ut.

    Vi gifter oss den 3 Augusti!


    Ja det är otroligt billigt och som sagt gillar jag allra mest att de är så tillmötesgående och flexibla. Sen är lokalerna inte toppenfräscha men det tycker inte jag att gör så mycket. Det blir lite charmigare och personligare när det är lite slitet. Konferensrummet i annexet är väl tyvärr det mest slitna rummet av alla men jag tror som sagt att det går att göra fint med lite pyssel.


    I annexet får man ta med egen dricka så det är verkligen toppenbra! Vi hoppas att många av våra gäster vill komma redan på fredagen och tänkte då ha lite grillning utanför annexet och bada i poolen. Umgås och njuta av sällskapet från släkt och vänner under mer än en dag. Gissar att själva bröllopsdagen kommer att gå så galet snabbt så förhoppningsvis blir det extra minnesvärt om vi kan umgås med gästerna i två dagar.


    Hur många gäster kommer ni att ha? Vi blir ca 65 personer gissar jag och det blir ju väldigt trångt i Kungssalen där middagen ska vara men jag tror att det går bra eftersom vi tänkt ha bordsservering och inte buffé.


    Klurar på om vi ska ha kaffe & tårta i annexet istället för att få en naturlig anledning att gå ut dit...men då kanske det behövs sittplatser och bord till alla eller kan man äta tårta stående?


    I helgen ska jag ge mig ut och prova klänning för första gången med en god vän. Spännande!

  • JennieG

    Haha ja det är gula gardiner i kungssalen (den salen med Gustav Vasa tavlan) - jag tänkte helt sonika ta ner dem. Gult passar inte riktigt in i vårt färgtema och jag tycker att de skymmer ljuset onödigt mycket. Roligt att det är fler som tänkt på dom


    Jag har också funderat kring provsmakning av meny och eftersom jag inte har någon aning om hur deras mat smakar eftersom jag aldrig ätit där känns det rätt viktigt att provsmaka. Vi har inte funderat så mycket kring meny än men det blir nog lite blandning av deras förslag och egna önskemål.


    Vad ska ni ha för meny? (Om du vill avslöja det)


    Ang tårtan - tänker ni er att ha tårta på stående fot i det rummet eller att ni hämtar tårta där och tar med er in i rummet där ni åt middag igen?


    Bor ni i Falun?


    Jag är från Borlänge men bor i Enköping numera.


    Har ni bestämt hur ni ska åka från kyrkan till Rankhyttan? Jag vill allra helst åka häst och vagn eftersom jag är en hästtjej från början. Men det blir för långt, vi gifter oss i Amsbergs kapell. Det blir nog pappa som får köra i en av sina gamla fina bilar.


    Jag är lite småstressad över klänning men jag hoppas hitta modellen jag vill ha i helgen. Beroende på vad den kostar så funderar jag på att beställa en kinakopia. Jag tycker det är viktigt med en fin klänning som jag känner mig vacker i men samtidigt så lägger jag hellre pengarna på något annat. Hmm...vi får se hur det blir.

  • JennieG
    MariaochDaniel skrev 2013-02-12 22:41:42 följande:
    Här blir det också bröllopsfest på rankhyttan. 15 juni går festen av stapeln. Vi bor i Falun
    Gardinerna hade jag inte ens tänkt på, dags att göra det nu märker jag! =)

    Vi kommer att åka ut dit och provsmaka maten snart. Har ätit där massor av gånger och det är supergod mat.
    Vi kommer troligtvis välja svensk delikatesstallrik till förrätt men istället för sillröra blir det skagenröra. Huvudrätt fläskfilé, dillslungad potatis tror jag. Och sedan tårta.

    Vi kommer att åka häst och vagn mellan kyrka och rankhyttan, det kommer bli toppen! Fin bil är ju inte heller fel... =)

    Jag hittade min klänning på alexandras brud och bal, har du kollat där?

    Kul att ni också ska gifta er där!


    Haha, ja gardinerna kan va värt att ta en titt på Inget större fel på dom egentligen men det var bland det första jag regerade på när jag kom in där.


    Och det låter mycket bra att du ätit där tidigare och varit nöjd Menyerna de förslog lät bra tycker jag men jag har inte hunnit kolla närmare på dem.


    Vilken kyrka gifter ni er i, ligger den nära eftersom ni åker häst och vagn?


    Jag har inte hunnit kolla alls i någon affär än, tänkte ge mig ut i Stockolm på lördag och prova lite klänningar tillsammans med en kompis. Hoppas jag blir lite klokare av det!


    Om du vill ha tips på en tjej som gör galet vackra och goda tårtor - säg till. En kompis till mig i Borlänge gör de finaste tårtor jag sett och hon ska göra vår bröllopstårta.


    Ska ni också ha gäster som bor kvar?

  • JennieG
    SiriochPer skrev 2013-02-13 11:50:57 följande:
    Jag vill också åka häst och vagn, det är ju så fint, är också hästtjej! Men vi kommer ju att gifta oss i trädgården på Rankhyttan så egentligen behöver vi inget fordon alls, då vi kommer att gifta oss och sen sätta oss till bords strax efter brudskålen.

    Ang klänning så ska jag till Matildas fest (www.matildasfest.com/sv/) i Stockholm i helgen och beställa klänning, har varit på Alexandras i Borlänge men hittade inget, har även varit i sthlm på söder i två av deras större bröllopsbutiker men inte hittat där heller. Jag vill ha en klänning med axelband/v-ringat och i spets, inte helt lätt märkte jag. Har varit inne på att beställa från Kina jag med men inte vågat.

    Matildas fest beställer från Kina men är en mellanhand som känns betydligt tryggare, och jag har en del vänner som rekommenderat henne vilket har varit den viktigaste faktorn. Så nu håller jag tummarna för att det blir beställt och faktiskt bra när klänningen kommer. Man får utforma klänningen precis som man vill och kostar runt 4500-5000 kr ungefär.

    Åhh vad mysigt att gifta sig där i trädgården, det är ju så vackert där!


    Har inte hört talas om Matildas fest tidigare men kikade in på siten nu och det ser ju jättebra ut. Tack för tipset! Berätta gärna sen hur det gick när du varit där och provat. Jag är också inne på en klänning i spets fast axelbandslös tror jag.

  • JennieG

    Nu är det visserligen ganska långt kvar men har ni hunnit tänka något kring tidsplan under dagen och hur ser planen i så fall ut?

  • JennieG
    MariaochDaniel skrev 2013-02-13 19:29:37 följande:
    Vi ska absolut fundera på gardinerna. Mannen bryr sig inte så mycket om sånt, men jag gör...=)

    Vi gifter oss i Vika kyrka. Den låg närmast och vi ville inte gifta oss i någon kyrka inne i stan, även att vi bor granne med Kristine.

    Har din kompis nån hemsida man kan titta på, eller är hon hobbybagare?
    Vi har valt ett konditori här som har bra priser. Och vi har hittat en sååå gullig caketopper på ett dansande par. =)

    Vi har bokat alla rum för väldigt många av våra gäster är långväga. Rummen räcker nog inte ens till...=(
    Hur gör ni?
    Vet att man får tälta och ha husvagn men det tror jag inte någon vill.

    Tidsplan håller vi på att skissa på men vet inte alla tider exakt. Vet faktiskt inte hur lång tid man ska räkna för middag osv.
    Men vet att vigsenl tar ca 45 min, besök hos frisör 4 timmar osv.
    Rummen kommer nog inte att räcka till för oss heller tyvärr. Någon enstaka kanske kan ta med sig husvagn men ärligt talat så tvivlar jag på det, vet inte ens någon som har en husvagn.
    Madrasser i alla möjliga utrymmen är planen, hoppas att gästerna inte tycker att det blir alltför bökigt. Det är ju mysigt om alla sover kvar.

    Tidsplanen känns lite knepig tycker jag, man vill ju inte stressa igenom dagen och samtidigt inte heller gå upp i ottan bara för att hinna med allt. Vi har vigsel kl 15.

    Jag försöker inboxa länken till hennes blogg, hon som bakar tårtor alltså.
  • JennieG

    Jag är ganska övertygad om att alla rummen hade toalett i Annexet...


    Vi kommer att ta bokningarna till rummen och sen får var och en betala till Rankhyttan själva. Jag vill att vi själva tar emot bokningarna för att fördela rummen lämpligt så att de som kanske går och lägger sig lite tidigare får rummen längst bort eftersom vi ska ha festen i Annexet. Men också för att kunna pussla ihop med madrasser osv.

  • JennieG

    Haha ja visst är det lite konstigt att alla rum utom sviten har egen toalett. Men som sagt så ligger den ju precis utanför så det går nog bra ändå. Vi har också tänkt bo i sviten.


    Spöket har jag hört talas om men än så länge inte sett, det kanske vi får göra dock när vi ska sova där Om någon killar under tån när man sover så vet man ju vem det är iaf, haha.


    Jag har inte heller tänkt mikrofon, hoppas att alla kan tala upp ordentligt så att det hörs ändå. Det är ju som sagt ett ganska litet rum.


    Vi har tänkt lägga madrasser i de rummen på herrgården som vi inte kommer att använda, bland annat "tårt-rummet", "barn-rummet" osv. Dock vill man ju inte att madrasserna ligger utlagda där under middagen för man vill ju gärna ha öppet för rymdens skull. Kanske går att rulla ihop madrasserna och lägga upp på övervåningen och sen får nån gå och lägga ner dem igen efter middagen.Det kanske även går att lägga några madrasser på annextets nedervåning, tänker på massagerummet och bastun typ. Eventuellt också kanske i tv-rummet i annexet. Har ingen jättebra plan än så länge men hoppas klura ut något bra när jag vet exakt hur många det blir som inte får plats i vanliga rummen.


    Hur har ni tänkt med de som inte får plats?


    SiriochPer - vad roligt att klänningen är beställd!
    Jag var också ute och provade i lördags och hittade två st jag gillade. Vill prova några fler innan jag bestämmer mig helt men jag är än så länge ganska säker på den ena utav dem två. En ganska enkel nixa-klänning utan axelband och med fin drapering. Hjälp vilken tid det tog att prova klänningar. Hade tänkt hinna med 3 butiker i lördags men hann knappt två st och hann då inte med lunch.


     


     


     

Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge