• TBA
    Äldre 17 Apr 23:00
    8990 visningar
    52 svar
    52
    8990

    Vad är det du absolut inte kan tänka dig att kompromissa med?

    Vi ska gifta oss nästa sommar och vår budget kommer vara ganska låg, iom mängder av utgifter som kommit "i vägen". Min m2b vill lägligt nog åka till Thailand (!!!) i vinter och vara borta i 3 veckor.... Vilket kostar! Men eftersom jag inte tagit ut någon semester i vinter så ska han åka med en kompis och jag får snällt jobba på. Nej då, jag är inte ett dugg bitter!!! ;)


    Jag vägrar dock kompromissa över ring och klänning. Det blir ingen kina-klänning för min del fast jag tänkt tanken och tittat runt lite. Den kommer jag lägga ca 15 000 kr på och det får bli så.. Enklast, går in i en butik, provar och testar och får all service på plats. Vill att det ska bli perfekt! Första gången jag gifte mig (jag var 20 och min svärmor bestämde rubb som stubb) så fick jag hyra en klänning för 2500kr som jag inte ens ville ha, så den här gången känner jag att jag vill unna mig exakt det jag känner är rätt:)


    Och ringen kommer jag troligtvis bära i resten av mitt liv så den ska kännas så pass underbar att den får hänga med ett bra tag:)


    Hur tänker ni då? Finns det någonting med bröllopet som ni bara känner - det finns inget annat, jag vägrar kompromissa och göra avkall på detta! Att t om känna att man är beredd att dra in på något annat bara för att det är så viktigt?


    Jag och min m2b är t ex inte överens om gästantalet då hans lista är 2 ggr längre än min. Men det kanske är så att det inte är ofta man samsas om exakt allting på ens stora dag?


     


     


     


     

  • Svar på tråden Vad är det du absolut inte kan tänka dig att kompromissa med?
  • AnnLi
    Äldre 18 Apr 17:10
    #41
    TBA skrev 2012-04-17 23:38:12 följande:
    Låter mysigt och intimt.. Vad blir det för ring om jag får fråga?

    Jag har fastnat för denna och hans blir den längst ner till höger. Jag gillar den inte riktigt på bild, men när jag provade var det WOW :)


    http://www.schalins.se/let/show_item_Type.asp?itemID=52&serieID=6&itemType=2


     

  • Linsan
    Äldre 18 Apr 17:11
    #42

    Bra sagt Fästmön Skrattande Det jag inte kan tänka mig att kompromissa med är fotografen. Jag vill ha bästa möjliga proffsfotograf som förevigar denna dag. I synnerhet eftersom inte våra nära är med oss..

  • Äldre 18 Apr 17:19
    #43

    Jag vill inte kompromissa med ringarna och fotografen. Det är de två sakerna, utöver minnen, som jag kommer att ha kvar hela livet och då känns det viktigast att lägga mest krut på dom. Och för oss blev det likamed mest pengar på de två sakerna. Glad


  • Äldre 18 Apr 18:10
    #44

    Nu sticker jag ut ganska ordentligt men det jag vägrade kompromissa med var att vigseln skulle vara väldigt liten och privat med endast några få vittnen, även bröllopstårtan vägrade jag kompromissa med, ska jag gifta mig ska jag banne mig passa på o ha en riktigt fantastisk tårta.


    /ett kakmonsters perspektiv

  • Äldre 18 Apr 18:49
    #45
    afturelding skrev 2012-04-18 14:52:59 följande:
    Lyckligtvis så behöver vi inte kompromissa sådär väldigt, varesig med varandra eller med vad vi vill ha.

    Vi kommer bara servera alkoholfritt och vegetarisk mat, så där drar vi in väldigt mycket, även fast vår preliminära gästlista ligger på 52-84 personer. Och vi var helt överrens om att vi inte behöver någon efterrätt redan från första början, utan bara ha tårta eftersom att det ändå blir som en efterrätt i sig.

    Men det jag absolut inte skulle kunna välja bort är en perfekt klänning, för även fast att jag är sömnadsutbildad så vill jag inte sy en brudklänning i vilket fall, det tar för mycket tid. Dock ska jag göra eventuella ändringar själv. Och jag har alltid önskat mig en rubinring i vitt guld, så den blir det inte heller någon kompromiss på. 

    På det stora hela vill vi ha ett romantiskt lantligt bröllop, och då behövs ingen massiv budget. 
    Vi är också inne på lantligt bröllop =) Men tycker det är lite svårt med inspiration.
    Vi har bokat en byagård för nästan inga pengar alls och kommer ist lägga lite krut på att dekorera den - men som sagt, hur?
    Har du några tips du vill dela med dig av? =)
  • Äldre 18 Apr 18:53
    #46
    repsara skrev 2012-04-18 18:49:45 följande:
    Vi är också inne på lantligt bröllop =) Men tycker det är lite svårt med inspiration.
    Vi har bokat en byagård för nästan inga pengar alls och kommer ist lägga lite krut på att dekorera den - men som sagt, hur?
    Har du några tips du vill dela med dig av? =)
    Hoppa in i denna tråden och ge den mer liv - www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m4149754.html :)
  • Amejul­i
    Äldre 18 Apr 23:45
    #47

    Haha, ja, jag kände nog lite som din m2b först också. Men efter att ha sett gästernas bilder och och fotografens brevid varandra så var det iaf i vårt fall en vääldigt stor skilnad. :)


    När det gällde maten kunde jag tänkt mig något enklare som vi förberedde själva lite också. Men våra föräldrar ville inte att vi skulle behöva jobba så mycket så de gick ihop och betalade catering med buffé.


    De la ganska mycket pengar på det och även om det inte var mina pengar så svider det att jag nog tror att det hade blivit godare om vi hade fixat själva. Köttet var för salt och smaklöst, toasten till förrätten var god men röran på att skurit sig och det såg inte jätteaptitligt ut. Dessutom hade tårttillverkaren i sista stund bestämt sig för att ta bort den vita chokladmoussen ur tårtan (de snackade något om att det inte gick, men jag tror de glömde). Och det blev extra konstigt eftersom vi inte fick veta detta i förväg utan den presenterades ju i menyn och av toastmastern som att det var chokladmousse i och flera gäster inklusive brudparet blev rätt konfunderade. Så nä, det kändes inte värt pengarna. Och då tyckte jag ändå min mamma och vi hade gjort ett rätt rejält arbete med att leta upp en firma som verkade bra. Jaja, allt kan inte bli perfekt :P


    TBA skrev 2012-04-18 00:03:05 följande:

    Ok! För min m2b tycker att vi lika väl kan använda hans pappas kamera och att folk får fota lite, men jag tycker nog att fotografierna är väl det man tittar tillbaka på sen och minns med hjälp av.. och man har ju jobbat hårt för att klä sig och fixa allt, så för mig är det viktigt att det blir riktigt fina kort!


    Maten - var det catering? Buffé?


  • Äldre 18 Apr 23:59
    #48

    Jag kan inte komma ihåg att vi kompromissade om något alls.

  • Amor in aetern­um
    Äldre 19 Apr 00:20
    #49
    BlåAugustibröllop skrev 2012-04-18 01:34:14 följande:
    Jag har förresten skickat ett meddelande till dig med lite länkar till forumtrådar här på BT som handlar om att använda sitt eget guld till ringarna.
    Kan du skicka dem till mig med? *Snälla*
  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 19 Apr 00:36
    #50

    Done! Solig

  • TBA
    Äldre 22 Apr 10:25
    #51
    Amejuli skrev 2012-04-18 23:45:56 följande:

    Haha, ja, jag kände nog lite som din m2b först också. Men efter att ha sett gästernas bilder och och fotografens brevid varandra så var det iaf i vårt fall en vääldigt stor skilnad. :)


    När det gällde maten kunde jag tänkt mig något enklare som vi förberedde själva lite också. Men våra föräldrar ville inte att vi skulle behöva jobba så mycket så de gick ihop och betalade catering med buffé.


    De la ganska mycket pengar på det och även om det inte var mina pengar så svider det att jag nog tror att det hade blivit godare om vi hade fixat själva. Köttet var för salt och smaklöst, toasten till förrätten var god men röran på att skurit sig och det såg inte jätteaptitligt ut. Dessutom hade tårttillverkaren i sista stund bestämt sig för att ta bort den vita chokladmoussen ur tårtan (de snackade något om att det inte gick, men jag tror de glömde). Och det blev extra konstigt eftersom vi inte fick veta detta i förväg utan den presenterades ju i menyn och av toastmastern som att det var chokladmousse i och flera gäster inklusive brudparet blev rätt konfunderade. Så nä, det kändes inte värt pengarna. Och då tyckte jag ändå min mamma och vi hade gjort ett rätt rejält arbete med att leta upp en firma som verkade bra. Jaja, allt kan inte bli perfekt :P


    :( men fasen då, har du lust att berätta om vilken cateringfirma det var och kanske förskona mig?? Skicka gärna i ett meddelande om du vill det.. :) Hoppas resten av bröllopet var bra!!
  • wiii
    Äldre 22 Apr 10:46
    #52

    Hade inte velat vara utan gästerna! Och hade faktiskt inte velat ha en annan toastmaster än den vi hade, vilket jobb han gjorde med stämningen!
    Annars var inte dom andra sakerna såå viktiga, det var saker vi ville ha, men inte till vilket pris som helst. Klänningen var visserligen en brudklänning, men en billig variant som dessutom var på rea, ringarna var billiga enkla titanringar, fotografen en fotointresserad vän, och maten lagade vi själva.
    Vid vigseln var återigen gästerna viktiga, och jag lade ner ganska mycket tid på att hitta fina texter för vigselförättaren att läsa upp, men vi var i festlokalen och det blev en kort borgerlig ceremoni med musik från datorn.
    Så ja, många moment som kändes viktiga att ha med, men det var lika viktigt att kunna göra det så billigt som möjligt. 

Svar på tråden Vad är det du absolut inte kan tänka dig att kompromissa med?