• TBA

    Vad är det du absolut inte kan tänka dig att kompromissa med?

    Vi ska gifta oss nästa sommar och vår budget kommer vara ganska låg, iom mängder av utgifter som kommit "i vägen". Min m2b vill lägligt nog åka till Thailand (!!!) i vinter och vara borta i 3 veckor.... Vilket kostar! Men eftersom jag inte tagit ut någon semester i vinter så ska han åka med en kompis och jag får snällt jobba på. Nej då, jag är inte ett dugg bitter!!! ;)


    Jag vägrar dock kompromissa över ring och klänning. Det blir ingen kina-klänning för min del fast jag tänkt tanken och tittat runt lite. Den kommer jag lägga ca 15 000 kr på och det får bli så.. Enklast, går in i en butik, provar och testar och får all service på plats. Vill att det ska bli perfekt! Första gången jag gifte mig (jag var 20 och min svärmor bestämde rubb som stubb) så fick jag hyra en klänning för 2500kr som jag inte ens ville ha, så den här gången känner jag att jag vill unna mig exakt det jag känner är rätt:)


    Och ringen kommer jag troligtvis bära i resten av mitt liv så den ska kännas så pass underbar att den får hänga med ett bra tag:)


    Hur tänker ni då? Finns det någonting med bröllopet som ni bara känner - det finns inget annat, jag vägrar kompromissa och göra avkall på detta! Att t om känna att man är beredd att dra in på något annat bara för att det är så viktigt?


    Jag och min m2b är t ex inte överens om gästantalet då hans lista är 2 ggr längre än min. Men det kanske är så att det inte är ofta man samsas om exakt allting på ens stora dag?


     


     


     


     

  • Svar på tråden Vad är det du absolut inte kan tänka dig att kompromissa med?
  • Aniara4
    TBA skrev 2012-04-17 23:31:42 följande:

    Pga hans Asien-resa så har vi inte bestämt budget än och dessutom så funderar han på att skjuta på vigseln om vi inte får ihop pengarna tills dess... För mig är det nästan omöjligt att planera med en så svävande m2b... :/ Men jag försöker så gott jag kan.


    Jag kan inte bestämma hur mycket han ska spara varje månad men vi har sagt 3000kr var. Antalet gäster är 70 så han vill att ALLA hans vänner o släkt ska komma, vilket blir dyrt. Så vi får se..


    Alltså, jag vet inte om jag skulle vilja gifta mig alls med nån som (som det framstår i din beskrivning) är så mycket mer intresserad av att det ska bli bra för honom än att det ska bli bra för ER. Om min man hade sagt att vi ska gifta oss, fast om min långresa med kompisen äter upp alla pengarna så struntar vi i bröllopet, hade han nog fått höra ett och annat.

    För min höstdepression brukar det f.ö. räcka med en vecka på Kanarieöarna, och självklart planerar vi i god tid så att vi båda kan vara lediga och åka tillsammans. Om hans depression är djupare/längre än så kanske antidepressiva under några månader skulle vara ett alternativ. Det är i alla fall betydligt billigare. Jag har övervägt den lösningen ibland trots att min höstdepression bara varar en månad.

    När det gäller antalet gäster måste det naturligtvis inte vara någon millimeterrättvisa, den ena kanske helt enkelt har fler viktiga personer i sitt liv, men om du inte får bjuda alla du vill för att hans dubbelt så många gäster ska få plats tycker inte jag att det är ok.

    Mitt förslag är att du/ni sätter er ner och tar fram alla kostnader för bröllopet. Det är lite jobb, men det är bra att se hur snabbt det springer iväg. Ni behöver ju inte bestämma exakt lokal nu, men titta på några stycken av den typ ni skulle kunna tänka er, och räkna på vad det skulle kosta med lokal, mat och dryck för så många gäster som han vill ha. Räkna sen realistiskt på ringar, kläder (glöm inte underkläder och tillbehör), blommor, hår och smink, fotograf, eventuell underhållning på festen om ni vill ha det, kanske sångare under vigseln, transport (även om ni väljer bort tjusiga bilen kommer ni förmodligen att behöva förflytta er ett par gånger under dagen), eventuellt övernattning på hotell osv.

    När ni vet på ett ungefär hur mycket det slags bröllop ni vill ha skulle kosta så kan ni ju enkelt se om ni hinner/kan spara ihop så mycket och om det dessutom räcker till en långresa åt honom och något motsvarande åt dig - för ska ni gifta er bör ni ju ha en liknande levnadsstandard.

    Har ni inte råd med båda delarna får han väl välja mellan resan och bröllopet, och det kan ju vara intressant för dig att få veta hur han prioriterar.
  • Krila

    Festen!

    Förra gången jag gifte mig gifte vi oss i kommunhuset med våra familjer, hade vanliga kläder och åt smörgåstårta hemma hos oss efter. Inte vad jag ville ha, men kostade i princip inget och det var vad vi hade råd med då.

    Nu hade jag lite drömmar om bröllop som det är på film. Utomhusvigsel och fest i nån fin park osv. Men känner inte att det är så viktigt.

    Min blivande vill åka utomland bara han och jag för vigseln. Så så får det bli. Han tycker inte att festen är viktig. Men jag vill ha en fest, inte typisk bröllopsfest, utan mer som en vanlig fest, med grillat eller buffé, fri bar osv. Dock så tänker jag duka fint med dukar, löpare, massa ljus och blommor=)

    och klänningen är viktig! Kommer inte ha en brudklänning. Men en fin mer festklänning. Och där kan jag tänka mig att lägga en del pengar trots att våran budget är liten. Samma sak med ringen, det är jätteviktigt att den är fin, men jag vill ha en i silver. Tycker det är finast och min förlovningsring är i silver.

  • ofelia
    Pyttsan skrev 2012-04-18 07:36:59 följande:
    Kom på en sak till, jag skulle aldrig kompromissa och välja en kinaklänning, blodsdiamanter eller Brasilianskt kött bara för att det är billigare. Då hade jag lätt valt att vara utan.

    För mig är det sjukt viktigt att bröllopet, liksom allt annat i livet, ska vara hållbart och etiskt försvarbart, det går inte att kompromissa med! 
    Fint sagt!
  • Aniara4

    Och för att svara på din fråga då...

    Jag inser att jag nog är rätt fåfäng, för det jag inte hade velat snåla på är klänning, hår+smink och fotograf. Det är väl kanske den enda gång i livet som det är riktigt ok att lägga en massa pengar på att klä sig i en tjusig klänning, låta någon fixa till en så att man blir så vacker man nånsin kan bli, och så ha ett proffs som dokumenterar det hela! Sen bidrar det kanske att jag inte direkt har någon modellkropp, så jag var tvungen att ha en rejäl och välsydd kvalitetsklänning för att smickra min figur. I en billigare skapelse var det risk att jag skulle se ut som en säck potatis. (Med det sagt kostade själva klänningen ändå inte mer än 7000, men jag tittade på klänningar för ungefär hälften som inte funkade alls.)

    Jag kunde inte heller kompromissa med mina närmaste vänner. Maken var först inne på att vi skulle åka bort och gifta oss ensamma (typ i Las Vegas, vilket jag la in totalveto mot!), sen att vi bara skulle ha föräldrar och syskon med. Men jag vägrade gifta mig utan mina två närmaste vänner. Och i slutänden kom han fram till att det nog skulle vara rätt roligt med en rejäl fest ändå, och så slutade det med att han hade 10 gäster fler än jag! Vi hade nämligen bestämt 50 gäster, men så fick han för sig att eftersom det ändå var så många saker som kostade mycket kunde vi lika gärna lägga till 10 gäster till utan att det blev så väldigt mycket dyrare. Och då blev det hans föräldrars syskon med respektive, eftersom han inte kunde dela upp dem och jag inte riktigt hade fler nödvändiga gäster.

    Lokalen och maten kompromissade vi däremot lite om, det var ingen lyxig herrgård direkt, men det var fräscht och fin utsikt över stan. Maten var såpass billig att jag var lite orolig, men den visade sig vara jättefin, så där hade vi tur!

  • Koloratur

    Krila: Haha! Det verkar som att vi är ute efter exakt samma typ av bröllop! Kul fest med god mat och fri dryck med alla vänner, vi ska ha helgrillat och buffé till det! Dekorerar lokalen jättefint och sen dans tills vi har blåsor på fötterna :)
    Och jag letar febrilt efter klänning som inte är hellång, i nån ljus färg, champagne kanske, men som ändå känns lite festligare än en vanlig studentklänning s.a.s.

    Du får gärna höra av dig ifall du kommer på nåt kul tips på lokalpyntning och så! När gifter ni er? Vår stora dag är 15 september i år! 

  • Krila
    Koloratur skrev 2012-04-18 10:13:16 följande:
    Krila: Haha! Det verkar som att vi är ute efter exakt samma typ av bröllop! Kul fest med god mat och fri dryck med alla vänner, vi ska ha helgrillat och buffé till det! Dekorerar lokalen jättefint och sen dans tills vi har blåsor på fötterna :)
    Och jag letar febrilt efter klänning som inte är hellång, i nån ljus färg, champagne kanske, men som ändå känns lite festligare än en vanlig studentklänning s.a.s.

    Du får gärna höra av dig ifall du kommer på nåt kul tips på lokalpyntning och så! När gifter ni er? Vår stora dag är 15 september i år! 
    Va kul! Jag har hittat en klänning på MQ som är typ ljust sandfärgad. Har inte provat den, men fin på bild är den=) Jag tänkte koncentrera mig på att duka fint bara. Inte så mycket pynt i övriga lokalen. Eventuellt mysbelysning=) Ska ha svart/lila tema så de blir vita dukar, svarta löpare och lila dekoration. lila servetter och lila blommor. typ=P Gifter mig inte förens nästa vår/sommar. Datum är inte bestämt än. Så jag hinner säkert ändra mig 100 ggr till;)
  • Mariem

    Jag har inte behövt kompromissa med någonting hitintills, utan allt verkar bli precis så som jag vill ha det! Det viktigaste för mig är temat, att allt har en röd tråd så att det känns att allt hänger ihop. Därför blir även små detajer väldigt viktiga för mig!

  • afturelding

    Lyckligtvis så behöver vi inte kompromissa sådär väldigt, varesig med varandra eller med vad vi vill ha.

    Vi kommer bara servera alkoholfritt och vegetarisk mat, så där drar vi in väldigt mycket, även fast vår preliminära gästlista ligger på 52-84 personer. Och vi var helt överrens om att vi inte behöver någon efterrätt redan från första början, utan bara ha tårta eftersom att det ändå blir som en efterrätt i sig.

    Men det jag absolut inte skulle kunna välja bort är en perfekt klänning, för även fast att jag är sömnadsutbildad så vill jag inte sy en brudklänning i vilket fall, det tar för mycket tid. Dock ska jag göra eventuella ändringar själv. Och jag har alltid önskat mig en rubinring i vitt guld, så den blir det inte heller någon kompromiss på. 

    På det stora hela vill vi ha ett romantiskt lantligt bröllop, och då behövs ingen massiv budget. 

  • Fästmön

    Jag kan inte tänka mej att gifta mej med någon annan. Flört

    Det jag vill allra helst är ju att min drömprins ska bli min man så jag är villig att kompromissa med det mesta. Men det jag skulle ha svårast att släppa vore att gifta mej någon annanstans än i kyrka. 

  • Krila
    Fästmön skrev 2012-04-18 15:01:50 följande:
    Jag kan inte tänka mej att gifta mej med någon annan. Flört

    Det jag vill allra helst är ju att min drömprins ska bli min man så jag är villig att kompromissa med det mesta. Men det jag skulle ha svårast att släppa vore att gifta mej någon annanstans än i kyrka. 
    Haha ja det har du ju rätt i. Där är jag inte villig att kompromissa heller=P
Svar på tråden Vad är det du absolut inte kan tänka dig att kompromissa med?