• say yes

Vad har ni för klädkod på ert bröllop?

Hej!

Vi har inte kommit fram till vad vi skall sätta för klädkod på vårt bröllop. Frack känns för uppstyrt och används bara efter 15h00, smoking vet jag inte om man gifter sig i i Sverige. Kavaj känns inte riktigt vi. Vad har ni satt för klädkod? Skulle bli såå glad över svar!

• Svar på tråden Vad har ni för klädkod på ert bröllop?
  • barbie

Läser också här i tråden att många kallar smoking som klädkod för etikettsbrott. Personligen tycker jag det låter lite hårt med ordvalet "brott".

Googlar man lite snabbt kan man t.ex. få upp följande:

Egentligen ska man enligt klassisk etikett inte bära Smoking på bröllop i Sverige, men tiderna har ändrats och idag är det ok

Smoking ska inte användas till bröllop säger en gammal regel, men den börjar i viss mån suddas ut

Man ansåg förr att smoking inte passande på bröllop, utan var mer avsett som finare middagsbjudningsklädsel. I dag vågar fler och fler använda det både som brudgum och även som påbjuden klädsel för gäster.

Alltså är det inte så ovanligt som man kan tro.

(Kan även tillägga att vi har en sen vigsel, kl 17.00 med middag klockan 19.00 och jag själv tycker att ju senare middag, desto mer lämpligt med smoking. Jag hade inte bjudit in till det på ett förmiddagsbröllop)

• say yes
    barbie skrev 2012-03-09 21:04:01 följande:
    Läser också här i tråden att många kallar smoking som klädkod för etikettsbrott. Personligen tycker jag det låter lite hårt med ordvalet "brott".

Egentligen ska man enligt klassisk etikett inte bära Smoking på bröllop i Sverige, men tiderna har ändrats och idag är det ok

Smoking ska inte användas till bröllop säger en gammal regel, men den börjar i viss mån suddas ut

Man ansåg förr att smoking inte passande på bröllop, utan var mer avsett som finare middagsbjudningsklädsel. I dag vågar fler och fler använda det både som brudgum och även som påbjuden klädsel för gäster.

(Kan även tillägga att vi har en sen vigsel, kl 17.00 med middag klockan 19.00 och jag själv tycker att ju senare middag, desto mer lämpligt med smoking. Jag hade inte bjudit in till det på ett förmiddagsbröllop)
    Åh vad bra skrivet!!
  • daniiel
    barbie skrev 2012-03-09 21:04:01 följande:
    Fast, som jag själv skrev och flera andra (tror jag, orkar inte läsa igen), så är det traditionellt sett inte så att smoking bärs på bröllops i Sverige. Det är nog därför inte så vanlig i Sverige med den klädkoden, men eftersom vi får mer och mer influenser från andra länder, främst amerikanska bröllop via filmer, så blir nog smokingen vanligare och vanligare i Sverige. Precis som mycket annat därifrån, tex brudöverlämning och favors.
  • say yes
    skaraborg2012 skrev 2012-03-09 16:38:34 följande:
    Brukar man inte använda smoking eller frack förstår jag om du tvekar men om man ofta gör det i din familj förstår jag inte varför du inte väljer det finare alternativet. Vad är mer upstyrt än ett bröllop? Nobellfesten? Operan? Jag vet inte.

Det klart att du kan välja smoking om du tycker det är fint, jag tycker själv att det är väldigt snyggt. Ni bryter mot ettiketts regler, men så länge ni är medvetna om det ser jag inte det som ett problem. Skulle ni välja att ha er vigsel senare på eftermiddagen anser jag att ettikettsbrottet är mindre.

Vad ska ni själva ha för kläder? Varför inte välja det först och sen anpassa klädkoden efter det?

Jag föröker bara hjälpa till här...

Som jag precis skrev och har nämt flera gånger, vi har inget emot att gästerna har mörk kostym, men inte svart. Detta inte bara för vår och brudgummens del utan även för deras egen bekvämlighet och för att de inte ska vara för likt klädda brudgummen,
    Jaa du, brukar och brukar jämfört med majoriteten av svenska folket så brukar vi nog använda smoking och frack mer än de flesta i min familj. Jag väger för och emot i den här tråden och bad om konstruktiva åsikter och idéer- alltså, om vi skall göra det enkelt för oss (för alla våra gäster) och välja mörk kostym eller om vi skall ta det lite "lyxigare" och välja smoking eftersom det är så snyggt och det är en speciell tillställning trots "etikettsbrott". Frack har jag inte tänkt över riktigt så det blir nog inte det.

Söker fortfarande tips/idéer från folk som skall ha eller haft bröllop där dresscoden varit frack eller smoking här i Sverige. Eller kanske ngn som varit på ett sådant bröllop?

Hur som helst så tycker jag feelingen i tråden känns lite spänd - ber om ursäkt ifall jag vart otrevlig!

Trevlig helg tjejer!

• ClaraH

Jag har som sagt varit på frackbröllop. Det var trevligt att få klä upp sig, men jag tror att det endast var jag och min man som hade våra egna kläder på sig, alla andra hade hyrt frack och klänning. Så det märktes att det var något de flesta inte var vana vid. Men om er familj då och då har frack så känns det säkert mer naturligt för er. Var det något du ville fråga på tal om att ha varit på frackbröllop?

• Power of Love

Vi kommer att ha kavaj av den enkla anledningen till att det är den nivån vi kommer ligga på själva. Min fästman vill ha kostym och jag har tänkt att ha en enklare brudklänning. 

• say yes

Men så undrar jag också ang de som köper långärmade typ pronovias klänningar och skall ha "kavaj" som klädkod på bröllopet eftersom de inte vill att gästerna skall känna sig obekväma. Är det "rätt" klädkod då? Bryter man inte mot "etikettsregler" där också??

• say yes

Tack förresten ni som svarat ang frack/smoking bröllop i Sverige! Skulle gärna vilja ha lite mer detaljer. Vart bröllopet firades t ex och vad ni själva (kvinnor) valde att bära för typ av plagg.

• Chicita

Kan väl hoppa in jag också...

Om ni vet att gästerna kommer att känna sig bekväma i smoking så tycker jag helt klart att ni kan köra på det.
    Själv har jag aldrig riktigt brytt mig om att man inte får ha en sak före klockan XX och en annan sak får man inte ha efter klockan YY...
    Däremot så tycker jag att ni inte ska välja smoking om ni tror att det finns minsta chans att en del gäster skulle känna sig utklädda och obekväma. Utan då är det bättre att sänka klädkoden till mörk kostym. Man vill ju hamna i gästernas bekvämlighetszoon liksom.

Som daniiel skrev så gav vi våra gäster ett val och talade om att klädseln kommer att påverka bordsplaceringen.
    De fick välja mellan Adel, borgare, bönder och vanlig klädsel.

Och ni kan ju faktiskt göra något liknande om ni vill.
    Ge gästerna ett val mellan smoking, frack, mörk kostym och finkläder (spånar bara)....
    Ni kan tala om att det skulle förgylla er dag om gästerna kom i smoking, men att ni inte förväntar er att dom ska springa och köpa något bara för er skull...

Vi hade en dikt på hemsidan som talade om att vi hade allt vi behövde, och att vår största gåva var att dom kom i medeltidskläder. I inbjudan så fanns en talong där dom kunde ange klädsel och vi hade också där en kort information om att vi inte ville ha presenter, att deras närvaro var nog för oss och att dom gärna fick förgylla dagen med att klä sig medeltida - och att klädseln skulle påverka bordsplaceringen...
    Ju finare kläder - destå närmare oss alltså Glad 

• Strawberry

Vi valde kavaj då vi kände att det var rätt nivå för våra gäster och för att alla ska känna sig bekväma. Viktigast tycker jag är att lägga sig på en nivå som passar gästerna. Trots att vi tog en klädkod som existerar var det en hel del som undrade vad den betydde. Vi har många yngre gäster (-25 år) och många äldre (65+ år) och de läste in olika saker i klädkoden. Vi valde därför att skriva i infomejlet alla får då de anmäler sig om vad exakt klädkoden innebär. Kanske kan underlätta för er att helt enkelt bifoga en förklaring till gästerna, speciellt eftersom ni har gäster från olika länder. Då ni kan ni ju välja mörk kostym exempelvis och bara förtydliga vad ni menar med det.

• Charlie79
    say yes skrev 2012-03-10 11:59:03 följande:
    Tack förresten ni som svarat ang frack/smoking bröllop i Sverige! Skulle gärna vilja ha lite mer detaljer. Vart bröllopet firades t ex och vad ni själva (kvinnor) valde att bära för typ av plagg.
    Jag har varit på smokingbröllop och var själv klädd i en klarröd smokingklänning (en designerklänning i lite finare, glansigt material, ner till knäna längd ungefär) och kort jacka. Dock var klädseln väldigt varierande bland kvinnorna på bröllopet, vilket det förvisso också "får" vara med den klädkoden. Många hade mer högtidsdräktliknande klänningar på sig och några hade mer "enklare" sommarklänningar. Tror dock det var väldigt få av herrarna som inte hade smoking. Skall tilläggas att brudgummen hade frack själv. Bröllopet hölls i Stockholm. 

I vår umgängeskrets är det väldigt vanligt att brudgummen har smoking på sig även om klädkoden på bröllopet inte föreskriver det. Jag tycker personligen det är jättesnyggt på killar och min fästman ska ha smoking på vårt bröllop, även om vi har valt klädkod kostym. Hade gärna haft smoking som klädkod just för att det är så oerhört snyggt men av olika skäl så har vi valt att inte ha det. 
  • ClaraH
    say yes skrev 2012-03-10 11:59:03 följande:
    Vi var i Jönköping på en restaurang lite utanför staen, runda bord, men med rakt honnörsbord, derokerade med bl.a. murgröna minns jag. Jättefint. Jag hade en lång klänning i klarblått siden, ganska vid kjol med tyllunderkjol, precis som på en brudklänning. Samtliga gäster hade s.k. balklänningar.
  • ClaraH
    say yes skrev 2012-03-10 11:57:17 följande:
    Men så undrar jag också ang de som köper långärmade typ pronovias klänningar och skall ha "kavaj" som klädkod på bröllopet eftersom de inte vill att gästerna skall känna sig obekväma. Är det "rätt" klädkod då? Bryter man inte mot "etikettsregler" där också??
    Bruden kan alltid bära lång vit klänning och egentligen är det väl mer korrekt med långärmar och inte så urringat till Kavaj. Axelbandslös klänning passar ju endast till frack om man ska vara hård på etikettsreglerna (vilket jag inte tycker i det fallet).
  • say yes

Tack för alla svar! Man får gärna ge mer tips och idéer ang klädkoder!  

• Pyttsan

Jag har varit på frackbröllop, men aldrig på smokingbröllop. För mig känns väl frack helt ok, om de flesta av gästerna har en frack. Om de flesta måste köpa eller hyra kläder för att komma, skulle jag personligen inte välja en sån klädkod. Tycker absolut frack är fint! 

Smokingfest har vi mest varit på i klubbsammanhang. Tror att det är vanligare att folk äger en frack än en smoking, men det beror väl på kretsar, antar jag.

Frackbröllopen har varit på hotell, restaurang och ett i riddarhuset i Helsingfors. Jag har alltid burit hellång klänning när det är frack som anges. Med axelband eller liten ärm, eftersom jag själv känner mig ruggigt obekväm utan. Och skor som inte har öppen tå. Jag är säkert helt stenålders, men jag har lärt mig att till hellång klänning har man inte sandaler eller sandaletter. Vilket väldigt många verkar strunta fulkomligt i, så det är säkert helt i sin ordning med öppen tå nuförtiden.

På vårt bröllop kommer klädkoden att vara kavaj och min sambo bär en kostym, jag har lång brudklänning, men ganska enkel. Vårt bröllop är i en ladugård.

Hoppas ni kommer fram till er stil! 

• Doofie

Vi kommer nog köra på kavaj. Tänkte först mörk kostym för att ha det lite finare än kavaj.
    Men min sambo har övertalat mig till kavaj för att göra det så enkelt som möjligt för gästerna och inte så strikt då man bara "får" ha vit skjorta med kldäkod märk kostym. Och jag har väl kommit på att det egentligen inte spelar så stor roll om det är mörk kostym eller kavaj :)

Svar på tråden Vad har ni för klädkod på ert bröllop?