barbie skrev 2012-03-09 21:04:01 följande:
Läser också här i tråden att många kallar smoking som klädkod för etikettsbrott. Personligen tycker jag det låter lite hårt med ordvalet "brott".
Googlar man lite snabbt kan man t.ex. få upp följande:
Egentligen ska man enligt klassisk etikett inte bära Smoking på bröllop i Sverige, men tiderna har ändrats och idag är det ok
Smoking ska inte användas till bröllop säger en gammal regel, men den börjar i viss mån suddas ut
Man ansåg förr att smoking inte passande på bröllop, utan var mer avsett som finare middagsbjudningsklädsel. I dag vågar fler och fler använda det både som brudgum och även som påbjuden klädsel för gäster.
Alltså är det inte så ovanligt som man kan tro.
(Kan även tillägga att vi har en sen vigsel, kl 17.00 med middag klockan 19.00 och jag själv tycker att ju senare middag, desto mer lämpligt med smoking. Jag hade inte bjudit in till det på ett förmiddagsbröllop)
Fast, som jag själv skrev och flera andra (tror jag, orkar inte läsa igen), så är det
traditionellt sett inte så att smoking bärs på bröllops i Sverige. Det är nog därför inte så vanlig i Sverige med den klädkoden, men eftersom vi får mer och mer influenser från andra länder, främst amerikanska bröllop via filmer, så blir nog smokingen vanligare och vanligare i Sverige. Precis som mycket annat därifrån, tex brudöverlämning och favors.