• say yes

Vad har ni för klädkod på ert bröllop?

Hej!

Vi har inte kommit fram till vad vi skall sätta för klädkod på vårt bröllop. Frack känns för uppstyrt och används bara efter 15h00, smoking vet jag inte om man gifter sig i i Sverige. Kavaj känns inte riktigt vi. Vad har ni satt för klädkod? Skulle bli såå glad över svar!

• Svar på tråden Vad har ni för klädkod på ert bröllop?
  • skaraborg2012
    say yes skrev 2012-03-09 15:56:36 följande:
    Hmm... Jobbigt för din syster.

Som man kan läsa längre bak i tråden så har vi ett bröllop med gäster från många olika länder och kulturer och då funkar det tyvärr inte att hitta på en dresscode hippt som happt. Detta är en högtidsdag för oss och vi vill att gästerna klär sig till fest. Jag har bott utomlands stora delar av mitt liv och där vet de hur man festar när det vankas bröllop (speciellt i Sydkorea och USA).

Alla män i min familj har både frack och smoking. Alla kvinnor i min familj äger minst en smokingklänning och någon frackklänning. Skall vi på större tillställningar brukar jag låna av mina närmsta vänner och de av mig så att det blir lite omväxling. På min mammas sida äger vi även varsin "bunad". 

Det där med att mörk kostym bara är till för brudgummen är nog svårare att reservera bara för honom. Han kommer väl att ha en coursage??  
    Men, tycker du trotts det du beskriver om att alla i din familj har både smoking och frack och att det är något ni använder i er familj att det är för uppstyrt för ett bröllop? Vill ni inte välja mörk kostym ser jag inte riktigt vad annars ni har för annat alternativ än frack eller smoking. Jag har bott i England i många år och där är det vanligt med jackett för gästerna för ett eftermiddags bröllop. Något som här oftast bara används av brudgummen.

Ja kanske, men samtidigt är det på senare år som det har blivit accepterat att ha Svart kostym på bröllop (vad jag läst mig till i alla fall), då menar jag svart och inte mörkblå eller mörkgrå, mörk kostym får gästerna gärna ha för min de bara inte svart! Ja han kommer att ha corsage.
  • say yes

Jackett används bara fram till kl 15h00...

• say yes

...sen är det meningen att man skall byta till frack. Källan på det är wikipedia

• skaraborg2012
    daniiel skrev 2012-03-09 16:04:09 följande:
    Du frågade ju om man kan göra så och vad vi tycker om det och jag svarade. Klart att man kan göra så, precis som man kan ha 50-tals tema eller 20-tals tema osv. Ni kan absolut skriva att ni gärna vill att gästerna ska klä sig på ett specifikt sätt, men ni kan inte räkna med att de ska göra det heller.

De flesta jag hört dock, som haft tex 50-tals tema på festen, har själva valt sådana kläder samt dekorationer, mat och liknande efter temat, men inte haft 50-tals kläder som klädkod för gästerna. Samma sak med tex Chicitas medeltidstema, de önskade att gästerna hade medeltidskläder (istället för presenter om jag inte minns helt fel), men det var helt okej att komma även om man inte hade det.

Vi, jag och min make, tycker väldigt mycket om temafester och har ofta maskerad. Vi skulle dock inte valt det till vårt bröllop, för en vanlig maskerad kan man välja att inte gå på (utan att missa något) om man inte har råd/lust/vill att klä ut sig (vi uppmanar ju våra vänner att komma ändå, i vanliga kläder), men på ett bröllop.. det är, enligt mig en mycker mer speciell händelse, som många kanske inte vill missa och väljer man då en klädkod som många kanske har svårt att uppfylla, så kan det bli så att många besviket stannar hemma för att de inte har råd/möjlighet att inhandla nya kläder.

Jag tycker dock att temafester är en annan sak än att vara väldigt specifik med vilken typ av kostym, slips osv som gästerna rekommenderas att bära. Med det sagt, så betyder det inte att ni inte kan välja att ha det så.

Och om du menar att lila, grönt och gult, ett par klädda i de färgerna, matchar, så varför ens påpeka att de ska matcha? I mina ögon, om man ska klä sig matchat,  så beyder det tex att mannen har en lila slips och kvinnan bär en lila klänning eller lila sjal och skor osv. Om man kan ha vilka färger som helst och ändå matcha, så varför ens nämna det i inbjudan? Då spelar det ju ingen roll.
    Ja, det klart jag ville ju ha åsikter. Jag uppskattar att du tar dig tid att svara. Men jag fick väl förklara vidare mer hur jag/vi hade tänkt? Det lät som du tyckte det var helt oacceptabelt att göra så, Det vill vi naturligtvis inte att våra gäster ska tycka att det är och uppleva det som något negativt. Jag såg det mer som något kul och en stämningshöjare. Vi räknar inte med att våra gäster måste klä sig så, så länge de har kostym är vi nöjda, därav valet att skriva gärna. Men känns "gärna" som ett tvång får vi nog formulera om oss. Vi kanske kan skriva gärna färgglad klädsel istället. Eller är gärna fel ord att använda?
  • say yes
    skaraborg2012 skrev 2012-03-09 16:13:14 följande:
    Men, tycker du trotts det du beskriver om att alla i din familj har både smoking och frack och att det är något ni använder i er familj att det är för uppstyrt för ett bröllop? Vill ni inte välja mörk kostym ser jag inte riktigt vad annars ni har för annat alternativ än frack eller smoking. Jag har bott i England i många år och där är det vanligt med jackett för gästerna för ett eftermiddags bröllop. Något som här oftast bara används av brudgummen.

Ja kanske, men samtidigt är det på senare år som det har blivit accepterat att ha Svart kostym på bröllop (vad jag läst mig till i alla fall), då menar jag svart och inte mörkblå eller mörkgrå, mörk kostym får gästerna gärna ha för min de bara inte svart! Ja han kommer att ha corsage.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar här, det är ju det denna tråd handlar om - att väga för och nackdelar, få tips etc. om vilken klädkod man skulle välja och då i vårt fall står det mellan mörk kostym och smoking (om detta ens skulle vara möjligt). Jag undrar också hur det vart på smoking/frackbröllop i sverige eftersom de inte är så vanliga.

Jag tycker det känns konstigt att ni inte vill att gästerna skall ha mörk kostym på sig men vi är alla olika och det respekterar jag.

• daniiel
    skaraborg2012 skrev 2012-03-09 16:25:39 följande:
    Ja, det klart jag ville ju ha åsikter. Jag uppskattar att du tar dig tid att svara. Men jag fick väl förklara vidare mer hur jag/vi hade tänkt? Det lät som du tyckte det var helt oacceptabelt att göra så, Det vill vi naturligtvis inte att våra gäster ska tycka att det är och uppleva det som något negativt. Jag såg det mer som något kul och en stämningshöjare. Vi räknar inte med att våra gäster måste klä sig så, så länge de har kostym är vi nöjda, därav valet att skriva gärna. Men känns "gärna" som ett tvång får vi nog formulera om oss. Vi kanske kan skriva gärna färgglad klädsel istället. Eller är gärna fel ord att använda?
    Haha nejdå, inte alls oacceptabelt, men jag hade missat det där ordet "gärna" och trodde att ni bara ville rakt av att gästerna skulle klä sig så och det tyckte jag personligen var lite konstigt. Jag ber om ursäkt och jag tycker absolut att ni kan välja er klädkod som ni vill ha den.

Men varför inte hitta på en egen klädkod, som du var inne på, tex "Ljus kostym, gärna färgglatt."? Då kommer förmodligen inte någon i svart kostym och de flesta väljer nog ljusa färggranna kläder då och då blir det kanske sådär fullt med färger och ljust, som du/ni verkar vilja ha det?

Ni kan ju välja att göra inbjudningar i ungefär de färger som ni vill att gästerna gärna klä sig i, ska ni ha en bröllopshemsida, så välj den i samma färger. Då ger ni gästerna en liten hint om "färgtemat" för bröllopet :)
  • skaraborg2012
    say yes skrev 2012-03-09 16:27:23 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar här, det är ju det denna tråd handlar om - att väga för och nackdelar, få tips etc. om vilken klädkod man skulle välja och då i vårt fall står det mellan mörk kostym och smoking (om detta ens skulle vara möjligt). Jag undrar också hur det vart på smoking/frackbröllop i sverige eftersom de inte är så vanliga.

Jag tycker det känns konstigt att ni inte vill att gästerna skall ha mörk kostym på sig men vi är alla olika och det respekterar jag.

Brukar man inte använda smoking eller frack förstår jag om du tvekar men om man ofta gör det i din familj förstår jag inte varför du inte väljer det finare alternativet. Vad är mer upstyrt än ett bröllop? Nobellfesten? Operan? Jag vet inte.

Det klart att du kan välja smoking om du tycker det är fint, jag tycker själv att det är väldigt snyggt. Ni bryter mot ettiketts regler, men så länge ni är medvetna om det ser jag inte det som ett problem. Skulle ni välja att ha er vigsel senare på eftermiddagen anser jag att ettikettsbrottet är mindre.

Vad ska ni själva ha för kläder? Varför inte välja det först och sen anpassa klädkoden efter det?

Jag föröker bara hjälpa till här...

Som jag precis skrev och har nämt flera gånger, vi har inget emot att gästerna har mörk kostym, men inte svart. Detta inte bara för vår och brudgummens del utan även för deras egen bekvämlighet och för att de inte ska vara för likt klädda brudgummen,
  • ClaraH
    skaraborg2012 skrev 2012-03-09 16:25:39 följande:
    Jag kan svara vad jag som gäst hade tyckt om det kan hjälpa dig att komma fram till vad ni ska göra.

Jag skulle försökt att följa er önskan men jag hade samtidigt tyckt att det var lite löjligt. Lite som att gå i samma träningsoverall om du förstår hur jag menar. Jag hade inte som gäst uppskattat det eller annat tema som kräver extra kostnader. Så att du får ett perspektiv på vad dina gäster kanske kan tycka. men jag skulle nog försöka göra er till viljes trots allt.

När det gäller herrars klädsel på bröllop enligt vedertagen etikett så ska gästerna och brudgum ha följa samma klädkod. Brudgummen har ju sedan ett corsage och kanske en plastrong istället för slips (fluga går ju också bra till Kavaj eller mörk kostym). Sen gör man förstås som man vill och har andra kläder än gästerna, det är ju inga lager det här handlar om.
  • JuliBrud89

Vi har gala :) Men då kommer folk i det finaste dom har, och det ær mer æn godkænt! Alla ær olika, så dom pyntar sig på olika sett :)

• barbie
    Barbie: Det är så snyggt! vart gifter du dig?
    Vi gifter oss på Åland (som alltså hör till Finland) men har gäster från Sverige, Finland och Danmark.

Vi har ett litet bröllop på 50 gäster och jag har  nämnt för kanske hälften att vi har tänk ha smoking som klädkod och har inte mött på en enda konstig reaktion, snarare "jaha oj så festligt", så i vårt fall tror jag inte det kommer vara något problem alls!
Svar på tråden Vad har ni för klädkod på ert bröllop?