daniiel skrev 2012-03-09 16:04:09 följande:
Du frågade ju om man kan göra så och vad vi tycker om det och jag svarade. Klart att man kan göra så, precis som man kan ha 50-tals tema eller 20-tals tema osv. Ni kan absolut skriva att ni gärna vill att gästerna ska klä sig på ett specifikt sätt, men ni kan inte räkna med att de ska göra det heller.
De flesta jag hört dock, som haft tex 50-tals tema på festen, har själva valt sådana kläder samt dekorationer, mat och liknande efter temat, men inte haft 50-tals kläder som klädkod för gästerna. Samma sak med tex Chicitas medeltidstema, de önskade att gästerna hade medeltidskläder (istället för presenter om jag inte minns helt fel), men det var helt okej att komma även om man inte hade det.
Vi, jag och min make, tycker väldigt mycket om temafester och har ofta maskerad. Vi skulle dock inte valt det till vårt bröllop, för en vanlig maskerad kan man välja att inte gå på (utan att missa något) om man inte har råd/lust/vill att klä ut sig (vi uppmanar ju våra vänner att komma ändå, i vanliga kläder), men på ett bröllop.. det är, enligt mig en mycker mer speciell händelse, som många kanske inte vill missa och väljer man då en klädkod som många kanske har svårt att uppfylla, så kan det bli så att många besviket stannar hemma för att de inte har råd/möjlighet att inhandla nya kläder.
Jag tycker dock att temafester är en annan sak än att vara väldigt specifik med vilken typ av kostym, slips osv som gästerna rekommenderas att bära. Med det sagt, så betyder det inte att ni inte kan välja att ha det så.
Och om du menar att lila, grönt och gult, ett par klädda i de färgerna, matchar, så varför ens påpeka att de ska matcha? I mina ögon, om man ska klä sig matchat, så beyder det tex att mannen har en lila slips och kvinnan bär en lila klänning eller lila sjal och skor osv. Om man kan ha vilka färger som helst och ändå matcha, så varför ens nämna det i inbjudan? Då spelar det ju ingen roll.
Ja, det klart jag ville ju ha åsikter. Jag uppskattar att du tar dig tid att svara. Men jag fick väl förklara vidare mer hur jag/vi hade tänkt? Det lät som du tyckte det var helt oacceptabelt att göra så, Det vill vi naturligtvis inte att våra gäster ska tycka att det är och uppleva det som något negativt. Jag såg det mer som något kul och en stämningshöjare. Vi räknar inte med att våra gäster måste klä sig så, så länge de har kostym är vi nöjda, därav valet att skriva gärna. Men känns "gärna" som ett tvång får vi nog formulera om oss. Vi kanske kan skriva gärna färgglad klädsel istället. Eller är gärna fel ord att använda?