• say yes

Vad har ni för klädkod på ert bröllop?

Hej!

Vi har inte kommit fram till vad vi skall sätta för klädkod på vårt bröllop. Frack känns för uppstyrt och används bara efter 15h00, smoking vet jag inte om man gifter sig i i Sverige. Kavaj känns inte riktigt vi. Vad har ni satt för klädkod? Skulle bli såå glad över svar!

• Svar på tråden Vad har ni för klädkod på ert bröllop?
  • ClaraH
    chrpe skrev 2012-03-08 19:59:41 följande:
    Vi kommer ha smoking/ mörk kostym.
    Jag älskar smoking men eftersom alla inte har det lägger vi till mörk kostym. Samt att jag tycker det är så fint med långklänning på tjejer och med smoking går det ju också bra.

Vi har inte provat kläder till killen ännu. Vi väljer mellan frockcoat, smoking och frack.
    Men som det är idag känns frack och smoking mest bekvämt i tanken för killen.

Tycker ni det är fel att ha två klädkoder?
    Jag hade inte vetat hur jag skulle klä mig till en sådan klädkod. Räknar ni med att man ska ha lång klänning då?

Jag blir lite förvirrad av Mörk kostym. Klassiskt gäller ju kort klänning (nedanför knäet) men inte lång eller axelbar, i finare material. Men så har jag läst på något ställe att har man fler än 20 gäster kan den vara lång. Vadå kan liksom? Ska på ett bröllop nu med mörk kostym och vet inte vad som gäller. Jag får nog fråga om de räknar med långt (garanterat fler än 20 gäster i alla fall).
  • chrpe

Usch vad jobbigt det är med alla vett och etikett regler. Man skulle känna en Magdalena Ribbing.

Vi vill att gästerna ska kunna välja mellan både lång och kort klänning. Men jag har iof inte rtänkt som du gör. Kanske borde tänka om. Helst skulle jag enbart vilja ha smoking, men är rädd att vissa gäster tackar nej då bara för att det är för dyrt att hyra.

• ClaraH
    chrpe skrev 2012-03-08 21:08:13 följande:
    Usch vad jobbigt det är med alla vett och etikett regler. Man skulle känna en Magdalena Ribbing.

Vi vill att gästerna ska kunna välja mellan både lång och kort klänning. Men jag har iof inte rtänkt som du gör. Kanske borde tänka om. Helst skulle jag enbart vilja ha smoking, men är rädd att vissa gäster tackar nej då bara för att det är för dyrt att hyra.
    Som gäst känner man sig inte bekväm med att det finns två olika klädkoder. Jag skulle inte vilja ha kort klänning om de flesta andra kommer i lång. Skulle vara hemskt obekvämt. Tror inte att man som kille skulle vilja ha kostym om de flesta har smoking heller. Så jag tycker att ni måste välja klädkod. Jag har ju t.o.m. funderingar på vad som gäller vid mörk kostym...
  • EmelieA

Det du känner dig fin i - är vår klädkod

• annapanna88

Vi kommer ha kavaj som klädkod. Det är något alla har hemma (iaf vår släkt och vänner) och känner sig bekväma i :)

• Emma84

Vi skrev Klädsel: Ja, tack!
    Vi anser att man klär ändå upp sej som bröllopsgäst. Det är sunt förnuft.
    Och oavsett om killarna har kavaj eller "bara" skjorta så vill vi att gästerna ska klä sej fint men bekvämt. Obekväma gäster som klätt upp sej "bara för att" - nej tack.
    De ska klä upp sej, inte klä ut sej

Annars tycker jag att ordet "sommarfin" låter gulligt och utan större press på gästerna

• ClaraH
    Victoria skrev 2012-03-08 22:51:23 följande:
    Vi har valt mörk kostym som klädkod, mest för vi vill ha det lite finare och uppklätt
    Åh, då kan jag fråga er. Förväntar ni er att kvinnorna har längre klänningar (se mina funderingar tidigare)? Eller räknar ni med korta klänningar i siden, sammet osv?
  • barbie

Vi kör smoking, av det enkla skälet att vi tycker det är supersnyggt! Skrattande

• barbie
    chrpe skrev 2012-03-08 21:08:13 följande:

Jag tror också att man blir obekväm med två klädkoder. Har någon annan smoking känner man sig lätt underklädd i kostym så välj ett tycker jag.

Vi valde till slut smoking. Jag tänkte också först att det kanske var för fint, att de som inte äger en måste hyra osv men man måste någonstans utgå från sig själv. Jag skulle ALDRIG avstå ett bröllop hos en vän jag tycker mycket om pga klädsel, då hade jag jagat med ljus och lykta efter någon att låna av eller på annat sätt lösa det.

Så jag tycker, välj smoking om ni vill det!
Svar på tråden Vad har ni för klädkod på ert bröllop?