ClaraH skrev 2012-03-09 14:44:47 följande:
Kostym = maskeraddräkt för att vara exakt. Skriv inte det.
Själv tolkar jag Kavaj alltid som Kostym (särskillt på ett bröllop) men att den kan vara ljus. Förr var Kavaj samma sak som Mörk kostym är idag. Sen förstår jag inte varför man inte som gäst får ha svart kostym? Varför? Mörk kostym är det egentligen mörkt blå eller grå som gäller, men svart är också accepterat nu för tiden.
daniiel skrev 2012-03-09 11:39:30 följande:Är det inte så också att klädkoden inte är en regel och ett måste, utan en rekommendation för gästerna, så de vet ungefär vilken stil det är på bröllopet och då eventuellt på resterande gäster? Man kan som gäst välja att följa klädkoden till punkt och pricka eller inspireras av den eller till och med strunta helt i den.
Jo, visst är det en rekommendation till gästerna så att de inte ska vara orolig för att inte passa in. Man är ju inte tvungen att följa den, men samtidigt vill i alla fall jag göra det. Jag har en gång varit alldeles för uppklädd på ett bröllop (hade för fin klänning på ett Kavaj-bröllop och det kändes inte bra).
Jo, precis, kostym är egentligen maskeraddräkt, men vem tolkar det så i en bröllopsinbjudan? Ja, säkert vissa, men de flesta inte. De flesta kopplar nog till en vanlig kostym - kavaj och byxa. Jag tror faktiskt att de flesta inte har koll på klädkoderna, innan de får en inbjudan med en klädkod och de sätter sig framför google, eller att de själva håller i en tillställning där de vill ha klädkod. Man kan väl alltid hitta på en egen klädkod då, ljus kostym.
Mja, jag skrev ju inte att man som gäst inte ska följa klädkoden, men att det är en rekommendation som visar vilken typ av tillställning det är. Sedan är det helt och hållet upp till gästa att följa, eller inte följa, klädkoden.
skaraborg2012 skrev 2012-03-09 14:42:54 följande:
Ja det får nog helt enkelt bli en "hittepå" klädkod för vår del. Vill inte att någon ska känna sig obekväm genom att ha kläder som är alltför lika brudgummens. Jag tror ingen av våra gäster kommer att bli besvärade av att ha kavaj/kostym, jag tror knappt att någon ens skulle behöva köpa en ny kostym för att komma.
Dock bryter vi mot en drös etiketter redan, svart blank kostym till honom har vi valt för att det helt enkelt matchar min klänning väldigt bra. Han kommer dessutom att ha svart fluga och inte plastrong. (Frack hade säkert varit fint till, med det kommer han bli för varm i mitt i sommaren). Frack känns även som snäppet "för fint" för oss. Han skulle egentligen haft Jackett, men vi tycker inte det passar till min klänning.
Vi funderar istället på att göra ett "tema" av det hela och skriva något i stil med det här:
Klädsel tema- Kostym, vänligen reservera svart klädsel för brudgummen! Matcha gärna varandra och välj gärna en enfärgad slips som matchar hennes klädsel (din partner/familjs).
Kan man göra så? Vad tycker ni? Någon som har gjort nått liknande? Vi har inget annat tema för bröllopet, och egentligen inget färgtema heller, det mesta kommer att vara vitt!!
Ursäkta men.. va? Vill ni verkligen styra så specifikt vilka kläder era gäster har? Vad spelar det för roll om någon kommer i en ljusgrå kostym med lila slips medan den personens fru/sambo har en grön klänning med gula skor till?
Att vitt är en färg reserverad för bruden känner väl de flesta till, samt att man kanske vill ha en klädkod för att styra gästerna i rätt riktigt angående stilen av festen, men att bli så noga med vad gästerna ska klä sig i? Nja, i min bok låter det lite konstigt. Egentligen att reservera svart kostym för brudgummen också, men det är ändå en helt annan sak än att rekommendera att paren ska matcha i klädväg.