• say yes

Vad har ni för klädkod på ert bröllop?

Hej!

Vi har inte kommit fram till vad vi skall sätta för klädkod på vårt bröllop. Frack känns för uppstyrt och används bara efter 15h00, smoking vet jag inte om man gifter sig i i Sverige. Kavaj känns inte riktigt vi. Vad har ni satt för klädkod? Skulle bli såå glad över svar!

• Svar på tråden Vad har ni för klädkod på ert bröllop?
  • Willow

Vi har skrivit: Kla er i det Ni kanner er fina och stiliga i.
    Jag har all tillit till att vara gaster forstar vad vi menar och kommer komma finkladda, alla vara vanner klar sig snygg privat, manga av dem arbetar inom en kreativ industri, mode, design, grafisk design, arkitekt etc etc och jag tvivlar pa att nan kommer i jeans eller blastall - och om dem gor det sa struntar jag i det, huvudsaken dem kommer, det ar ju deras narvaro som gor festen trevlig och rolig - inte vad dem har pa sig!

Personligen forstar jag inte riktigt all oro med att forsta en dress code och vad man ska ha pa sig, jag har aldrig bekymrat mig om det pa ala de brollop jag vart pa och har aldrig haft nan rynka pa nasan at mig, eller kant mig over eller underkladd. Jag tror att sunt fornuft gar ganska langt i sanna har lagen. Och om man ar orolig for att det ska bli fel kan man ju alltid kontakta brudparet och fraga - tror sakert att dem inte skulle ha nat emot det. 

• say yes

Anledningen till att jag frågar är just den att vi kommer att ha gäster från Norge, Frankrike, Sydkorea, ev Spanien och USA. Redan där är det ett jäkla meck med kulturer och språk så det måste vara raka instruktioner all the way, vi har inte möjlighet att "göra" en egen klädkod som ca 3 gäster fattar.. Jag vet ungefär vad jag vill ha på mig och vad min m2b kommer att ha på sig och det är riktigt fina kläder.

Jag har varit på bröllop i en hel del olika länder och kan säga att det mer eller mindre har varit frack/högtidsdräkt alla gånger.
    Kavaj, skjorta o chinos är ngt man har en utekväll för mig inte på en högtidsdag som ett bröllop.

Vilka gillar inte att klä upp sig/göra sig riktigt fina?
    Har googlat lite och klädkoden "mörk kostym" verkar fortfarande lite oaccepterad i Sv. Likaså smoking som bröllopsklädsel. Hmm...

INGEN här på BT som skall ha/haft  ett frackbröllop? Hade också vart roligt o veta hur det funkade med gästerna osv...
    NÅGON som vet hur det funkat på ett svenskt smokingbröllop??

chrpe skrev 2012-03-08 21:08:13 följande:
    Usch vad jobbigt det är med alla vett och etikett regler. Man skulle känna en Magdalena Ribbing.

Vi vill att gästerna ska kunna välja mellan både lång och kort klänning. Men jag har iof inte rtänkt som du gör. Kanske borde tänka om. Helst skulle jag enbart vilja ha smoking, men är rädd att vissa gäster tackar nej då bara för att det är för dyrt att hyra.
    jag förstår dig helt!!
    barbie skrev 2012-03-09 00:02:53 följande:
    Vi kör smoking, av det enkla skälet att vi tycker det är supersnyggt! Skrattande
    Barbie: Det är så snyggt! vart gifter du dig?
    Victoria skrev 2012-03-08 22:51:23 följande:
    Vi har valt mörk kostym som klädkod, mest för vi vill ha det lite finare och uppklätt
    Har ni varit på bröllop med klädkoden "mörk kostym" tidigare?
  • aniara
    say yes skrev 2012-03-09 10:30:41 följande:
    Kavaj, skjorta o chinos är ngt man har en utekväll för mig inte på en högtidsdag som ett bröllop.
    Det finns inte heller någon etablerad klädkod där den klädseln skulle vara passande.

Mörk kostym verkar för övrigt vara en internationellt vedertagen klädkod. Man får kolla upp vad det heter i respektive land bara. I England heter tydligen klädkoden Informal.
  • ClaraH
    Anledningen till att jag frågar är just den att vi kommer att ha gäster från Norge, Frankrike, Sydkorea, ev Spanien och USA. Redan där är det ett jäkla meck med kulturer och språk så det måste vara raka instruktioner all the way, vi har inte möjlighet att "göra" en egen klädkod som ca 3 gäster fattar.. Jag vet ungefär vad jag vill ha på mig och vad min m2b kommer att ha på sig och det är riktigt fina kläder.

Jag har varit på bröllop i en hel del olika länder och kan säga att det mer eller mindre har varit frack/högtidsdräkt alla gånger.

Vilka gillar inte att klä upp sig/göra sig riktigt fina?
    Har googlat lite och klädkoden "mörk kostym" verkar fortfarande lite oaccepterad i Sv. Likaså smoking som bröllopsklädsel. Hmm...

INGEN här på BT som skall ha/haft  ett frackbröllop? Hade också vart roligt o veta hur det funkade med gästerna osv...
    NÅGON som vet hur det funkat på ett svenskt smokingbröllop??jag förstår dig helt!!
    barbie skrev 2012-03-09 00:02:53 följande:
    Vi kör smoking, av det enkla skälet att vi tycker det är supersnyggt! Skrattande
    Barbie: Det är så snyggt! vart gifter du dig? Har ni varit på bröllop med klädkoden "mörk kostym" tidigare?
    Jag har varit på "frackbröllop" dvs. högtidsdräkt och för herrar är det frack såklart och för damer är det full galaklänning, lång, kan vara urringat och klänningen är lite vidare (om du jämför med smoking då den är enklare och inte lite "fluffig").

Jag kan annars tipsa dig om att göra som vi. Vi skapade en hemsida där vi skrev all information kring bröllopet. Där valde vi också att förtydliga vad klädkoden Kavaj betyder (som vi valde att ha). Vi skrev ungefär att för herrar gäller kostym som kan vara ljus, slips och ljus kjorta. För damer kjol, klänning bättre än vardag. Kommer inte ihåg exakt.

Du såg ju min undrar ovan att jag undrar om Mörk kostym och jag har nu kommit fram till (utan att fråga brudparet) att det är kort (under knäet) kjol/klänning i festligare material (siden, sammet, chiffong eller crepe) som gäller. Men om ni väljer Mörk kostym kan ni ju alltid guida gästerna om vad ni menar på en hemsida eller ett infoblad i inbjudan. Jag är ju just nu lite förvirrad för jag hittade ett ställe på nätet där det stod att om det är över 20 gäster så kan klänningen vara lång (vilket ställer allt på ända). Samtidigt står det överallt att den inte ska vara golvlång...
  • say yes

Aniara: Kavaj?

aniara skrev 2012-03-09 10:58:15 följande:
    Det finns inte heller någon etablerad klädkod där den klädseln skulle vara passande.

Mörk kostym verkar för övrigt vara en internationellt vedertagen klädkod. Man får kolla upp vad det heter i respektive land bara. I England heter tydligen klädkoden Informal.
  • say yes
    NÅGON som vet hur det funkat på ett svenskt smokingbröllop??
    Jag menar då SVENSKT frackbröllop
  • dellelgarin

Vi kommer bara ha : ljus

Vi har ett bröllop med lantligt tema och tycker inte kostym eller mörka kavajer kommer passa in

• say yes
    ClaraH skrev 2012-03-09 11:28:49 följande:
    Jag har varit på "frackbröllop" dvs. högtidsdräkt och för herrar är det frack såklart och för damer är det full galaklänning, lång, kan vara urringat och klänningen är lite vidare (om du jämför med smoking då den är enklare och inte lite "fluffig").

Jag kan annars tipsa dig om att göra som vi. Vi skapade en hemsida där vi skrev all information kring bröllopet. Där valde vi också att förtydliga vad klädkoden Kavaj betyder (som vi valde att ha). Vi skrev ungefär att för herrar gäller kostym som kan vara ljus, slips och ljus kjorta. För damer kjol, klänning bättre än vardag. Kommer inte ihåg exakt.

Du såg ju min undrar ovan att jag undrar om Mörk kostym och jag har nu kommit fram till (utan att fråga brudparet) att det är kort (under knäet) kjol/klänning i festligare material (siden, sammet, chiffong eller crepe) som gäller. Men om ni väljer Mörk kostym kan ni ju alltid guida gästerna om vad ni menar på en hemsida eller ett infoblad i inbjudan. Jag är ju just nu lite förvirrad för jag hittade ett ställe på nätet där det stod att om det är över 20 gäster så kan klänningen vara lång (vilket ställer allt på ända). Samtidigt står det överallt att den inte ska vara golvlång...
    Hmm...låter mystiskt det där med 20 pers.
    Jag kollade på wikipedia ang klädkoder men det känns inte som en säker källa... 
    Bra med hemsida! Det kommer vi nog också att göra. Tack för tipset! 
  • niriel

Vi har mörk kostym som klädkod, trots att det är mitt i sommaren. Orsaken är att vi kommer att klä upp oss och vill inte att gästerna ska känna sig "nedklädda". Och det blir himla snyggt...

Förresten.. Frack finns inga tidsbegränsningar för, frockcoat däremot är en slags "förmiddagsfrack" som inte är helt etikettsmässigt korrekt att använda efter kl. 15. Men en "vanlig" frack finns inga tidsgränser för, den är alltid helt korrekt (förutsatt att klädkoden endera inte är angiven = automatiskt högtidsdräkt enligt gamla traditioner eller om klädkoden är högtidsdräkt). Att det skulle finnas någon gräns för längd på klänning sett till antal gäster låter ju helt urkorkat, jag kan inte tänka mig att det finns någon sådan "regel".

Jag har inte varit på något "frackbröllop", min kompis man hade velat ha det på deras bröllop men de tyckte att det skulle bli för mycket bekymmer för gästerna i och med att kanske inte alla äger en frack och kanske hade en del av gästerna dragit sig för att komma om det krävdes att man skulle hyra sin klädsel. Men tjusigt som attan hade det säkert varit!

Svar på tråden Vad har ni för klädkod på ert bröllop?