say yes skrev 2012-03-09 10:30:41 följande:
Anledningen till att jag frågar är just den att vi kommer att ha gäster från Norge, Frankrike, Sydkorea, ev Spanien och USA. Redan där är det ett jäkla meck med kulturer och språk så det måste vara raka instruktioner all the way, vi har inte möjlighet att "göra" en egen klädkod som ca 3 gäster fattar.. Jag vet ungefär vad jag vill ha på mig och vad min m2b kommer att ha på sig och det är riktigt fina kläder.
Jag har varit på bröllop i en hel del olika länder och kan säga att det mer eller mindre har varit frack/högtidsdräkt alla gånger.
Kavaj, skjorta o chinos är ngt man har en utekväll för mig inte på en högtidsdag som ett bröllop.
Vilka gillar inte att klä upp sig/göra sig riktigt fina?
Har googlat lite och klädkoden "mörk kostym" verkar fortfarande lite oaccepterad i Sv. Likaså smoking som bröllopsklädsel. Hmm...
INGEN här på BT som skall ha/haft ett frackbröllop? Hade också vart roligt o veta hur det funkade med gästerna osv...
NÅGON som vet hur det funkat på ett svenskt smokingbröllop??jag förstår dig helt!!

barbie skrev 2012-03-09 00:02:53 följande:
Vi kör smoking, av det enkla skälet att vi tycker det är supersnyggt!

Barbie: Det är så snyggt! vart gifter du dig?

Har ni varit på bröllop med klädkoden "mörk kostym" tidigare?
Jag har varit på "frackbröllop" dvs. högtidsdräkt och för herrar är det frack såklart och för damer är det full galaklänning, lång, kan vara urringat och klänningen är lite vidare (om du jämför med smoking då den är enklare och inte lite "fluffig").
Jag kan annars tipsa dig om att göra som vi. Vi skapade en hemsida där vi skrev all information kring bröllopet. Där valde vi också att förtydliga vad klädkoden Kavaj betyder (som vi valde att ha). Vi skrev ungefär att för herrar gäller kostym som kan vara ljus, slips och ljus kjorta. För damer kjol, klänning bättre än vardag. Kommer inte ihåg exakt.
Du såg ju min undrar ovan att jag undrar om Mörk kostym och jag har nu kommit fram till (utan att fråga brudparet) att det är kort (under knäet) kjol/klänning i festligare material (siden, sammet, chiffong eller crepe) som gäller. Men om ni väljer Mörk kostym kan ni ju alltid guida gästerna om vad ni menar på en hemsida eller ett infoblad i inbjudan. Jag är ju just nu lite förvirrad för jag hittade ett ställe på nätet där det stod att om det är över 20 gäster så kan klänningen vara lång (vilket ställer allt på ända). Samtidigt står det överallt att den inte ska vara golvlång...