skaraborg2012 skrev 2012-03-09 13:55:05 följande:
Jag har dock läst, minns dock inte var, tror det var i en bröllopsbok. Att vid klädkod "mörk kostym" och det är mitt i sommaren så är det helt ok att bära en ljus kostym.
Vi har tänkt välja klädsel kavaj, men med viss tveksamhet. Kavaj betyder egentligen kostym, men som jag har förstått det kan det även vara med udda byxa. Chinos skulle inte jag se som ok till kavaj klädsel. Då tycker jag det är mer "Sommarklädsel" som är klädkoden.
Detta vill vi egentligen undvika, att gästerna kommer med udda byxa och kavaj alltså. Men samtidigt vill vi egentligen inte att de ska komma med en så mörk kostym heller, pga av att min blivande ska bära en svart kostym (lite blank för visso, men ändå). Vet inte rikigt hur vi ska bära oss åt...?
Kan man skriva klädkod "Kostym"?!? Ja jag vet, den finns egentligen inte. Och sedan skriva att svart kostym är reserverat för brudgummen?
Det finns väldigt många tolkningar av klädkoderna har jag upptäckt och undantag och tillägg osv. Det är ju lite därför klädkoderna inte är ett måste, utan mer en riktlinje.
Chinos tycker jag personligen är helt okej och jag skulle hellre att en av våra gäster dök upp i jeans och t-shirt än inte alls pga att den personen kanske inte hade råd eller möjlighet att hitta en hel kostym. Där resonerar man ju olika, men så tycker jag. Jag tycker inte att någon ska behöva tacka nej till ett bröllop för att brudparet inte accepterar en viss klädsel.
Du menar alltså att ingen annan får bära svart kostym för att brudgummen ska ha det? Hm. Jadu, då får ni nog helt enkelt göra som du skriver, "Klädsel: Kostym, gärna ljus, dock inte svart som är reserverat för brudgummen." Det är ju många som använder sig av "påhittade" klädkoder så..